Pulmonale hypertensie test?

16-12-2019 om 12:57 uur

Goedemiddag,

Ik heb COPD alpha1 en 2x longkanker gehad en ben een maand geleden in het LUMC geweest waar ze in mijn linkerlong 5 ventielen hebben geplaatst, ook gebruik ik 2 liter zuurstof.
Helaas blijf ik maar kwakkelen ben bij enige inspanning, bv naar toilet gaan, behoorlijk buiten adem mijn saturatie zakt dan dik onder de 85%, laagste score is 68% geweest waarvan ik behoorlijk ben geschrokken, en mijn hartslag gaat dan met bètablokker naar de ruim 120, gelukkig komt alles na enige tijd wel weer goed maar leuk is het absoluut niet en het frustreert enorm dat ik helemaal niets meer kan.

Nu heb ik gelezen over Pulmonale hypertensie en vraag me dus af of dat geen (mede)oorzaak kan zijn maar hoe wordt dat uitgezocht en belangrijker door wie wordt je eventueel verwezen?

mvg Peter

Login of registreer om te reageren
16-12-2019 om 14:30 uur

Wordt bekeken door de cardioloog dmv een hartecho waarbij hij allerlei metingen kan doen. Je longarts kan je verwijzen naar de cardioloog

Login of registreer om te reageren
16-12-2019 om 14:53 uur

Ik zou ook zeker het team inlichten waarbij je de ventielen hebt gekregen, omdat dit pas een maand geleden is en net daar okk eens navragen.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
17-12-2019 om 10:53 uur

Beste Peter

COPD valt grofweg op te splitsen in emfyseem (rek uit de long) en luchtwegziekte/bronchitis. De uitademingsstoornis (vermindering van de FEV1, de hoeveelheid lucht die je de eerste seconde kunt uitademen bij een geforceerde longfunctie) komt door beide. Ventieltjes kunnen bij (geselecteerde) patienten een aanzienlijke toename van de FEV1 veroorzaken.

Een daling van de saturatie bij inspannning ligt ingewikkelder. Een van de redenen kan zijn dat door emfyseem er minder alveoli ( longblaasjes) zijn waarbij zuurstof uit de lucht opgenomen wordt. Dat merkt iemand vooral bij inspanning, waarbij het hart meer bloed moet rondpompen en het bloed dus sneller door de longen passeert, en er ook minder tijd is voor het zuurstoftransport. Daar doen ventieltjes weinig tegen.

Pulmonale hypertensie, verhoogde druk in de longslagader kan vele oorzaken hebben. Ernstig COPD is daar 1 van. Bij pulmonale hypertensie tgv COPD is de bloeddruk in de longslagader vaak minder verhoogd dan bij sommige andere oorzaken.

Net als "goudvisje" denk ik dat de kans dat u pulmonale hypertensie heeft klein is. In het algemeen worden mensen voor het plaatsen van ventieltjes goed onderzocht onderzocht op andere afwijkingen zoals pulmonale hypertensie. Wellicht weet u nog of er een echo van het hart heeft plaats gevonden? Anders zou ik uw longarts vragen of u op deze aandoening onderzocht bent.

Het is wel van belang dat u uw voorgeschreven zuurstof zo veel mogelijk, tenminste 16 uur/dag, gebruikt.

Met vriendelijke groet Dr JWK van den Berg

Login of registreer om te reageren
17-12-2019 om 10:59 uur

Goedemorgen,

Het hele verhaal is mij helemaal duidelijk, bedankt voor de uitleg.

Ik heb voor de ingreep geen echo van mijn hart gehad dus zal dat sowieso met de longarts overleggen misschien dat het alsnog gedaan kan worden.

Ik zal ook het zuurstof blijven gebruiken.

Allemaal bedankt voor de reacties zal het vervolg terug koppelen,

mvg Peter

Login of registreer om te reageren
17-12-2019 om 11:05 uur

Pjk, het kan ook met de ventielen zelf te maken hebben, daarom goed navragen, omdat t pas een maamd geleden is...
Heb zelf ook ventielen gehad nl en moest elke verandering doorgeven, zat toen nog in de exp.fase
Sterkte! Vreemd dat je geen hartecho hebt gehad, gebeurde wel in umcg

Login of registreer om te reageren