Wat is nu precies een longaanval, exacerbatie,..

27-12-2019 om 14:22 uur

Ik heb een vraag,...vorige week woensdag naar de longarts op zijn spreekuur geweest. Ik heb al ruim een jaar longproblemen. Is ontstaan na een gecompliceerde longontsteking waar bij ik 12 dagen aan de beademing op de IC heb gelegen. Alles bij elkaar ruim een maand in het ziekenhuis. Echt opgeknapt ben ik nooit meer. Veel hoesten en te hoge ontstekingswaarde in bloed. Nu ja, tijdens het laatste bezoek luisterde de longarts niet eens, het is me wel duidelijk,..en schrijft Doycycycline, prednison, Trimbow puffer en Longrevalidatie voor. Ik slik al een onderhoud dosis azytromycine 3x/w en anoro en alvesco. Gek genoeg heb ik dus niet in de door dat ik ziek ben,...anders wordt de medicatie ook niet bijgesteld, en had ik eerder aan de “bel” getrokken, en je wilt ook niet een zeur patiënt zijn,...
Hoe herken ik nu een longaanval of een exacerbatie? Begrijp nog steeds niet helemaal wat dat is, al lees ik hierover. Waarom Trimbow ipv alvesco en anoro en is het niet zo dat prednison niet geneest maar alleen maar de symptomen onderdrukt,..en heel slecht is?

Als persoon ben ik lastig te peilen is, ik klaag niet en vind het lastig toe te geven dat het leven op dit moment niet lekker loopt.

Login of registreer om te reageren
27-12-2019 om 20:17 uur

Heel heftig je verhaal, de medicatie ken ik niet, wel het verschijnsel dat de longarts maar wat doet en niet eens verteld wat je hebt overgehouden aan je longontsteking, en volpropt met medicatie....waar ik dus niet goed op reageerde.
Prednison neemt de functie van de bijnier over zodat het lichaam even kan uitrusten en werkt tegen ontstekingen.
Ik ben samen met mijn huisarts gaan zoeken wat voor medicatie het beste ging. Een longaanval kan je voorkomen door niet over je grens te gaan, of te grote inspanningen te leveren of bij foute prikkels uit de buurt te blijven, in mijn geval, houtkachels en dieseldampen, rook etc...en zorg dat je altijd je puffer bij hebt , de snelwerkende voor je luchtwegen open te trekken.
Succes!

Login of registreer om te reageren
27-12-2019 om 20:19 uur

Geef juist wel aan hoe dat je jezelf voelt, dat kan je leren, en is nodig, om de juiste medicatie te krijgen!!
Ik wou ook altijd stoer doen, het er vooral niet over hebben en gewoon doorgaan zoals ik voorheen deed, dat gaat dus niet meer...als je het niet zegt, weten de mensen het ook niet...

Login of registreer om te reageren
27-12-2019 om 21:55 uur

Ik ben het er niet mee eens dat prednison de functie van de bijnieren overneemt om je lichaam uit te laten rusten!

Login of registreer om te reageren
28-12-2019 om 09:01 uur

Volgens mij heeft niet iedereen een zelfde soort exacerbatie, dus wat bij mij een teken is dat ik een exacerbatie heb betekent niet dat dat bij jou ook zo is.

Wat heel belangrijk is met een longziekte is je lichaam goed te leren kennen en te monitoren. Zodat je op tijd kan inspringen als het mis gaat.
Misschien kan de longverpleegkundige je hierin begeleiden.

Login of registreer om te reageren
28-12-2019 om 09:03 uur
Reactie op besje1969

Volgens mij heeft niet iedereen een zelfde soort exacerbatie, dus wat bij mij een teken is dat ik een exacerbatie heb betekent niet dat dat bij jou ook zo is.

Wat heel belangrijk is met een longziekte is je lichaam goed te leren kennen en te monitoren. Zodat je op tijd kan inspringen als het mis gaat.
Misschien kan de longverpleegkundige je hierin begeleiden.

helemaal waar. een exacerbatie betekend dat je longziekte van de rit is, hoe dat zich uit is voor iedereen anders. ze noemen dit ook wel een longaanval

Login of registreer om te reageren
28-12-2019 om 09:12 uur

Dit heb ik me ook zo vaak afgevraagd. Laatst had ik het met de LA over wat het nu precies was. Zij vertelde me dat de klachten zoals hoesten, benauwd zijn erger worden en dat je dat een paar dagen hebt. Op het longfonds staat het ook.

Login of registreer om te reageren
28-12-2019 om 13:12 uur

Volgens mij is een longaanval ernstiger dan een excacerbatie. Bij dat laatste kan met ophoging van medicatie nog wel getracht worden om het te stabiliseren, maar een aanval kan echt levensbedreigend zijn toch?

Login of registreer om te reageren
28-12-2019 om 13:21 uur

longaanval en exacerbatie is hetzelfde, de ene arts noemt het een exacerbatie, de andere een longaanval, en een derde noemt het beide.

Login of registreer om te reageren
28-12-2019 om 13:51 uur

Volgens mij wordt het woord longaanval meer gebruikt bij COPD en exacerbatie vaker bij astma.

Login of registreer om te reageren
28-12-2019 om 14:18 uur
Reactie op Stefanie

Volgens mij wordt het woord longaanval meer gebruikt bij COPD en exacerbatie vaker bij astma.

ik heb astma en mijn longarts zei een paar maand geleden dat ik een longaanval had

Login of registreer om te reageren