Meerdere klaplongen en ook klaplong na re vats.

16-01-2020 om 20:26 uur

Wij zijn verslagen. Vorige week wederom een klaplong na de tweede vats.
Zoon van 16 jr ( lang en mager :( )In het begin van 2019 3 klaplongen ( iedere keer rechts) ; iedere keer de top. In juni 2019 VATS met pleurectomie. 1 drain. In najaar wederom 2 klaplongen ( iedere keer rechts in top) Medio december 2019 reVATS met talkage en 2 drains. Nu 3 weken later wederom klaplong rechts maar nu meer aan de zijkant. Te klein voor een drain. . Zijn leven staat al een jaar op hold. Iedere keer na het opbouwen ( en dat gaat niet te snel want er wordt meer dan 6 weken rustig aan gedaan, dwz niet gefietst, niet getild ed. ) gaat het 2 weken goed en daarna is het weer mis. Plannen kan hij niet maken bv examenreis. (vliegend dan).
Wie herkent dit en wat zijn nu nog de mogelijkheden?
Ik hoor graag van u/jullie.

Disi

Login of registreer om te reageren
16-01-2020 om 20:35 uur

Ik weet even niet meer hoe de genetische afwijking heet waarbij je klaplongen krijgt maar ook cystes in nieren en longen hebt, maar dit is niet waarschijnlijk en wordt op dit moment al onderzocht. Longweefsel is trouwens glad zonder bullae.
Disi

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-01-2020 om 14:15 uur

Beste Disi,
een klaplong komt inderdaad nogal eens voor bij jongeren die slank zijn en (snel) groeien. De stappen zoals u beschrijft zijn soms nodig en het probleem kan hardnekkig zijn. Vaak is er sprake van zwakke plekken in de long, heel soms in het kader van een syndroom (zoals Birt-Hogg-Dubé syndroom), maar dan verwacht je bij onderzoek ook afwijkingen te zien. Als de afwijkingen te klein zijn zie je ze echter niet.
Mijn advies is om samen met de behandelend arts een plan te maken voor eventuele vervolgstappen: moet de CT-scan wellicht herhaald worden? dient er toch nog weer een inspectie plaats te vinden (wat overigens maar beperkt kan na pleurectomie/pleurodese - zeker als deze goed resultaat hebben gehad). Het gevolg van de ingrepen zal zeer waarschijnlijk wel tot gevolg hebben dat een eventuele klaplong geen direct gevaar (meer) met zich meebrengt omdat de long 'blijft hangen' op de plaatsen waar deze is vergroeid met de binnenkant van de borstkas tgv de pleurectomie/pleurodese. Blijft over dat ongemak kan blijven bestaan. Als ik het goed begrijp was de laatste klaplong dusdanig klein dat drainage zelfs niet nodig was. Wellicht is er gewoon meer tijd nodig om e.e.a. goed te laten genezen (?).
veel succes!

Login of registreer om te reageren