Beweegprogramma

01-02-2020 om 18:51 uur

Ik volg op dit moment een longrevalidatieprogramma in het ziekenhuis.
Nu is dit bijna afgelopen(3mnd). Het is de bedoeling dat je wel aan je conditie blijft werken.
Nu heb ik begrepen dat 1: dit kan via eennbeweegpprogramma of 2 via een abonnement,
Bij een oefenzaal van de fysiotherapeut.
Wie heeft hier ervaring mee?

Login of registreer om te reageren
01-02-2020 om 20:15 uur

Met beweegprogramma's heb ik geen ervaring.
Wel met fysio bij een longfysio. Afhankelijk van de werkwijze van de fysio is dat individueel of in een groepje. Ik heb altijd goede ervaringen. Regelmatig een nieuwe maximaaltest en het programma wordt aangepast als dat nodig is.

Succes!

Login of registreer om te reageren
01-02-2020 om 21:18 uur

@Suus01 wat is een maximaaltest en doe je dan Cardio en spierkracht training?

Login of registreer om te reageren
01-02-2020 om 21:41 uur

Maximaaltest is voornamelijk vaak kracht wat je maximaal kan duwen met je armen of benen. Voor cardio is de shuttle walktest en de fietstest een goede uitgangspositie om daarna je schema te bepalen. In Heideheuvel is hier een wetenschappelijk onderzoek over gedaan en dankzij deze krachttraining was ik enorm verbeterd in kracht en dat terwijl ik nog een maand niet mocht sporten ook. Helaas was cardio niet allebei te meten ivm blessure aan de knie maar de looptest was sowieso hetzelfde.

Bij meerdere fysio’s zijn beweegprogramma’s en zelf ben ik 1 op 1 gaan trainen met de fysio omdat er bij mij meer speelt dan mijn longen, echter ken ik er genoeg die in een beweegprogramma trainen. Als het goed is krijg je na je revalidatie ook een advies mee voor je fysio en kan je daarmee aan de slag gaan.

Mijn vader had een abonnement bij de fysio en trainde dan zijn eigen doelen onder begeleiding en iedereen had wat anders, de beweegprogramma’s zijn vaak ziektegerelateerd voor zover ik weet dus ik zou gaan zoeken naar een fysio die jij bij jou vindt passen en daar dingen afspreken en kijken wat het beste werkt.

In een groep werkt voor mij minder goed dan word ik te fanatiek en ga ik mijn grenzen over, nu met 1-op-1 begeleiding is er meer aandacht voor mijn grenzen en bereik ik er meer mee. Hij kan dan het programma ook gerichter op mij aanpassen en heb zelfs zwemtherapie.
Nou was mijn fysio door heideheuvel en de longarts afgeraden, heb er nu 2 de ene is sportfysio en de andere onco/oedeemfysio en ze werken enorm fijn samen heb een klik met ze, ze hebben zich ingelezen in mijn longen en het wetenschappelijk onderzoek en maken echt een programma op maat:D dus vertrouw op je gevoel, zonder deze twee fysio’s zou ik niet donders graag weer willen trainen al kan het nu even niet!

Login of registreer om te reageren
02-02-2020 om 14:28 uur

Nckiie heeft de maximaaltest al goed uitgelegd.
Het enige verschil is dat mijn fysio een 6-minuten-wandeltest afneemt in plaats van de shuttle-walktest. Ook is de fietstest minder uitgebreid, aangepast aan de fiets die de fysio heeft.

Login of registreer om te reageren
02-02-2020 om 17:10 uur

En hoe lang duurt een beweegprogramma is dat een uur of een half uur per keer @Suus01

Login of registreer om te reageren
02-02-2020 om 18:12 uur

Met beweegprogramma's heb ik geen ervaring, alleen met longfysio.
De longfysio duurt 60 minuten. Ik ga twee keer per week.
Hij stelt voor mij een programma samen, afgestemd op mijn mogelijkheden. Het wordt dus ook direct aangepast als ik ziek ben, of als ik die dag andere dingen heb die meer energie kosten dan gebruikelijk die dag.

Er is altijd een stukje cardio (fiets of loopband). Daarna vier oefeningen met gewichten: altijd dezelfde vier, waarbij wordt gewisseld in aantal herhalingen en gewicht.

Als ik erg ziek ben geweest, dan krijg ik een soort nieuwe nulmeting (enigszins vergelijkbaar met de maximaaltest). Want dan weet hij ook niet meer helemaal wat ik kan. Op basis daarvan stelt hij mijn programma opnieuw samen.

Ik heb fysio in een groepje van maximaal vier mensen, allemaal met een chronische aandoening.

Ik heb er veel baat bij. Mede dankzij de fysio ben ik, met zowel kracht als conditie, de laatste keren dat ik erg ziek was, minder achteruit gegaan dan voorheen.

Login of registreer om te reageren
02-02-2020 om 18:52 uur

Zal eens informeren. Heb straks toch de eind evaluatie bij de screeningsconsulente

Login of registreer om te reageren
02-02-2020 om 19:11 uur

Ik sport elke week bij de fysio in de zaal. Elke tien weken krijg ik een nieuw schema en als het nodig is, wordt het tussendoor aangepast. Ik sport met meerdere mensen tegelijk onder begeleiding van de fysio maar iedereen heeft zijn of haar eigen klachten en beperkingen en zijn of haar eigen schema. Ik vind het heel fijn en meestal is het ook erg gezellig. Ik ben een uur tot anderhalf uur bezig.

Login of registreer om te reageren
02-02-2020 om 19:17 uur

Fijn om tehoren @Daantje , en is dit op abonnement of op fysiobehandelingen.
Ik heb nl niet onbeperkt fysio m
Heb maar twintig behandelingen vanuit de aanvullende verzekering

Login of registreer om te reageren
02-02-2020 om 19:43 uur

Ik heb een strippenkaart voor tien keer maar een abonnement kan ook. Het gaat niet van mijn fysio behandelingen af. Die heb ik los nog nodig.

Login of registreer om te reageren