Allergieën blijven maar toenemen, wie nog meer?

13-02-2020 om 21:03 uur

Nog meer mensen waarbij de allergieën/intoleranties maar blijven toenemen? Zo ja, hoe ga je hiermee om? Zijn er ook mensen waarbij de allergieën juist minder zijn geworden?

Rond mijn 9e begon het met hooikoorts, daarna eczeem bij het gebruik van allerlei producten, vervolgens astma en nu ook allerlei kruisallergieen. Eten is een beetje Russische Roulette geworden de laatste 2 jaar. Ik kreeg vanmiddag ineens een dikke keel en een licht astmatische reactie na het eten van een dropje! Ook helaas veel overgevoeligheidsreacties op medicatie, ook op de medicijnen die juist bedoeld zijn voor allergieën (doh!). Huis is helemaal gesaneerd en gebruik alleen nog producten van Neutral. Door de inmiddels uit de hand gelopen hooikoorts zit ik veel binnen. Ik hoopte eigenlijk dat het minder zou worden met het ouder worden (ben nu 36), maar het wordt dus alleen maar erger.
Bloedonderzoek toont alleen pollenallergie aan, en de histamineprovocatietest liet astma zien. De rest zijn overgevoeligheidsreacties/intoleranties, aldus de allergoloog. Ik kom niet in aanmerking voor Immunotherapie omdat mijn astma niet onder controle is. Dit komt omdat ik de medicatie niet goed verdraag (paradoxale reacties).

Tips/ adviezen/ ervaringen zijn welkom!

Login of registreer om te reageren
15-02-2020 om 11:26 uur

Hallo Cello,

Ik heb je een berichtje gestuurd.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
17-02-2020 om 20:40 uur

Ik heb overgevoelige slijmvliezen en astma. Ik heb erge allergie maar ga gewoon naar buiten en heb een hond. Ik vind het zonde om me zelf erg te beperken. Ik heb geen allergie test gedaan. Wel loop ik bij de kno arts. Ik heb wel klachten enzo maar proberen gewoon door te gaan.

Login of registreer om te reageren
17-02-2020 om 20:55 uur

Ik heb ook dat het niet meer over gaat. Heb je het met een deskundige over gehad.

Login of registreer om te reageren
24-02-2020 om 15:57 uur

Ik heb het met verschillende deskundigen erover gehad en sta nog steeds onder behandeling van een longarts van het academisch ziekenhuis in Utrecht die mij dan af en toe weer doorverwijst naar een allergoloog.

Knap hoe je ermee omgaat Paardenbloem! Wat ik voornamelijk erg belemmerend vind is dat ik sinds een jaar, en dan vooral in het pollenseizoen, een dikke keel krijg zodra ik naar buiten ga en astmatisch wordt (bovenop de bekende neus- en oogklachten). Dit ondanks medicatie, zonnebril, sjaal voor de mond (voor rondom het huis gebruik ik een mondkapje) en vaseline in de neus. De opgezette keel en benauwdheid blijven ook dagen lang hangen en ervaar ik als zeer vermoeiend. Ik vind het lastig om dan toch naar buiten te gaan moet ik eerlijk bekennen, wetende wat de gevolgen zijn.

Ik heb onlangs Tavegyl gekregen voor de momenten dat het echt uit de hand dreigt te lopen. Ik ben benieuwd of het werkt. Verder gebruik ik voor de allergieën Rupafin 2x daags, Livocab neusspray (ik verdraag de neussprays met corticosteroïden niet) en oogdruppels.

Login of registreer om te reageren
24-02-2020 om 17:22 uur

Jee wat heftige reactie als je buiten zeg. Ik heb weleens twee dag travegyl gebruikt erg heftig daar wordt je sloom vvan.wat vervelend dat je niet alle neusspray kan hebben ik heb er veel aan.

Login of registreer om te reageren
24-02-2020 om 17:26 uur
Reactie op Cello22

Ik heb het met verschillende deskundigen erover gehad en sta nog steeds onder behandeling van een longarts van het academisch ziekenhuis in Utrecht die mij dan af en toe weer doorverwijst naar een allergoloog.

Knap hoe je ermee omgaat Paardenbloem! Wat ik voornamelijk erg belemmerend vind is dat ik sinds een jaar, en dan vooral in het pollenseizoen, een dikke keel krijg zodra ik naar buiten ga en astmatisch wordt (bovenop de bekende neus- en oogklachten). Dit ondanks medicatie, zonnebril, sjaal voor de mond (voor rondom het huis gebruik ik een mondkapje) en vaseline in de neus. De opgezette keel en benauwdheid blijven ook dagen lang hangen en ervaar ik als zeer vermoeiend. Ik vind het lastig om dan toch naar buiten te gaan moet ik eerlijk bekennen, wetende wat de gevolgen zijn.

Ik heb onlangs Tavegyl gekregen voor de momenten dat het echt uit de hand dreigt te lopen. Ik ben benieuwd of het werkt. Verder gebruik ik voor de allergieën Rupafin 2x daags, Livocab neusspray (ik verdraag de neussprays met corticosteroïden niet) en oogdruppels.

Heb je budesonide neusspray al eens geprobeerd ? In combinatie met nasofree of rhinohorn?

Ik gebruik flexafenadine 120 mg tablet die neem ik smorgens al in voor de allergieën , hooikoorts , ben ook nog hyperreactief

Login of registreer om te reageren
26-02-2020 om 18:43 uur
Reactie op paardenbloem

Jee wat heftige reactie als je buiten zeg. Ik heb weleens twee dag travegyl gebruikt erg heftig daar wordt je sloom vvan.wat vervelend dat je niet alle neusspray kan hebben ik heb er veel aan.

Ja, is niet altijd zo geweest hoor. Vanaf mijn 10e tot 30e alleen neus- en oogklachten, vanaf mijn 30e lichte astma erbij en vanaf mijn 35e ineens erge astma en een dikke/opgezette keel na in contact te zijn geweest met stuifmeel/pollen. Echt bizar! Dat van die neussprays is wel balen inderdaad, Livocab doet niet heel erg veel helaas. Heb jij ook dat het hooikoortsseizoen steeds langer wordt? Ik had eerst alleen in mei/juni/juli last en nu van februari t/m oktober.

Login of registreer om te reageren
26-02-2020 om 18:47 uur
Reactie op Mel
Reactie op Cello22

Heb je budesonide neusspray al eens geprobeerd ? In combinatie met nasofree of rhinohorn?

Ik gebruik flexafenadine 120 mg tablet die neem ik smorgens al in voor de allergieën , hooikoorts , ben ook nog hyperreactief

In de Budesonide zitten ook die corticosteroïden die ik niet verdraag. Neusspoelen is inderdaad wel een idee, ik heb het nog nooit geprobeerd. Het doet vast wel wat. Dank voor de tip.

Login of registreer om te reageren
21-03-2020 om 12:14 uur

Hallo Cello22,

Frustrerend en moedeloos word je ervan, als de allergieën en intoleranties blijven toenemen. Ik herken het, vooral w.b. hoeveelheid allergenen. Als kind getest, enkel huisstofmijt. Een periode allergisch geweest voor spar. Daarna nooit meer last van gehad. Altijd heel gevoelig geweest, in de breedste zin van het woord. Lichte mate van hooikoorts vanaf de puberteit ongeveer. Niet heel veel last. Vanaf m'n 29e ongeveer diverse bewezen allergieën. Mijn manier is om dit alles te vermijden. In de loop der jaren kwamen er meer allergieën en intoleranties bij. Voedselallergieën en inhalatie allergieën (o.a. alle verfsoorten, div. parfums, chloor). Aantal jaren geleden toename van soorten allergieën, ook van hooikoorts. De lijst van overgevoeligheden is inmiddels zo lang dat ik 'm niet ga typen hier. Gebruik geen medicatie, ik doe aan vermijden en paar dagen uitzitten als ik toch last krijg. Ik heb wel Salbutamol liggen voor de zekerheid. En Loratadine werkte niet meer w.b. hooikoorts. Ik probeer altijd te bedenken waar de oorzaak kan liggen i.p.v. enkel bestrijden. In 2018 was ik de hooikoorts zó zat! Van februari tm september had ik last: benauwd, opgezette warme klieren, dikke branderige ogen, belabberd voelen, doodmoe, altijd bloedend neusslijmvlies, jeuk, etc. Ik bedacht dat granen ook grassen zijn en ben toen per direct gestopt met het eten van alle glutenbevattende granen (strikt, dus ook gelet op toevoegingen en E-nummers). Na 3 dagen glutenvrij waren al mijn klachten verdwenen!!! Ik kon veel vrijer door mijn neus ademen, ik wist niet dat dit bestond! Ik eet nog steeds strikt glutenvrij. Het is niet leuk, zeker niet met alle andere voedselallergieën erbij, maar het levert me zoveel op dat ik ook nooit 1 moment 'zondig'. Ik wil dit meegeven aan iedereen die last heeft van hooikoorts. Kijk naar je voeding: heb je last van grassen? Waarom eet je dan nog afgeleiden hiervan? Graanproducten (ook het zo geroemde spelt!) bevatten vandaag de dag heel veel meer gluten dan vroeger en niet alleen kun je er allergisch op reageren, het maakt ook je slijmvlies kapot met heftiger en meer allergieën tot gevolg. En zo zijn er andere hooikoortsallergenen die kruisallergie veroorzaken met bep. voedsel. Op internet staan lijsten hiervan. Probeer het uit om een periode bep. voedsel strikt te vermijden en kijk wat het doet.

Zo geloof ik dat er achter elke allergie iets schuilt. Soms zeer moeilijk te traceren, soms logischer. Wat de meesten hier op het forum hebben is een allergische constitutie. Daar kom je niet vanaf, ben ik bang. Maar er valt op bepaalde punten winst te behalen. Bijv. door je darmslijmvlies en darmflora te versterken, denk ook bijv aan bottenbouillon, collageen, (biologische) gelatine, dit zorgt voor verbetering van slijmvliezen en huid. Je mineralenbalans. En, een heel belangrijke maar lastige, stressarm leven. Allergieën komen en vlammen op in tijden van stress. Soms valt een bep voedingsmiddel altijd goed en reageer je er in een periode van stress ineens wél overgevoelig op. Zelfde met andere allergieën dan
voor voedsel.

Ik hoop jou en anderen hiermee iets op weg te hebben geholpen. Vrij van allergieën ben ik zeker niet, moet weer getest worden maar dat gaat nu niet vanwege de coronacrisis. Maar als denhooikoorts weg is of verminderd levert dat zoveel goeds op!

Vergeet ik nog te zeggen dat het strikt vermijden van alle melkproducten (dus ook alle afgeleiden ervan in producten zoals sausjes, koek, brood) ook een wereld van verschil kan maken m.b.t. hooikoorts of andere allergieën. Soms verdwijnen andere allergieën na verloop van tijd door het strikt vermijden van zuivel in alles (heeft wel veel tijd nodig want je slijmvliezen moeten herstellen).

Sterkte! En groet van mij

Login of registreer om te reageren