Flowtest

14-02-2020 om 21:26 uur

Ik heb onlangs een test gehad in een soort glazen box. Een test ging niet omdat ik dan afgesloten moest zitten en ik heb claustrofobie
De uitslag was als volgt.
FEV 1 1.50 voorspeld 2.22 68%
FVC 2,97 voorspeld 2.79 107%
Tiffeneau 50
DLCO 30%

Nu gaat het mij om dat laatste want daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik heb longemfyseem gold II

Kan iemand mij dat vertellen want van al dat googlen word ik erg zenuwachtig.

Mvg @Ingrid22

Login of registreer om te reageren
15-02-2020 om 11:00 uur

Dat is je diffusie. Is er vooraf een vingerprikje gedaan om je HB te meten? Want als die lager is dan normaal, beinvloedt dat de waarde. Een longarts kijkt naar het geheel. En je durft niet in een bodybox, schrijf je. Misschien dat het daarin wel nauwkeuriger gemeten kan worden? Maar dat weet ik niet zeker. Als je googelt kom je inderdaad op de meest verontrustende sites. Niet meer doen dus. :D
Je FVC (een seconde waarde) ziet er wel goed uit.Ik haal dat bij lange na niet meer.

Login of registreer om te reageren
15-02-2020 om 12:24 uur

Hallo Thirza
Er is idd bloedprik gedaan en die was uitstekend 9.3
Dus daar ligt het niet aan. En de bodybox is door de claustrofobie geen optie durfde daarom de verpleger ook niet aan.

Login of registreer om te reageren
15-02-2020 om 12:37 uur

Bij copd heb je vaker een hoger hb, dit gebeurt nog weleens wanneer je soms zuurstof tekort hebt, saturatiedalingen(soms snachts) dan compenseert t lichaam dit op die manier, kan verder geen kwaad mits het niet te hoog is, tot 11 doen ze er weinig aan is mij verteld.
Ik heb altijd een vrij hoog hb omdat ik snachts vaak o2 dalingen heb, nu met zuurstofgebruik minder.
Diffusiemetingen gebeuren niet in bodybox, je moet een soort gas inademen en daaruit halen ze hoe snel je bloed t zuurstof kan opnemen, zo ong werkt het.

Login of registreer om te reageren
15-02-2020 om 13:24 uur
Reactie op goudvisje

Diffusiemetingen gebeuren niet in bodybox, je moet een soort gas inademen en daaruit halen ze hoe snel je bloed t zuurstof kan opnemen, zo ong werkt het.

Dat gas is niet zo lekker. Ik weet eigenlijk niet eens hoe hoog mijn waarde is. Ik krijg niet altijd een printje meer mee.
Ik heb een overzichtje van 6 jaar en ik zie dat hij bij mij toch ook fluctueert. Hoogste en laagste scheelt 10%

Login of registreer om te reageren
15-02-2020 om 15:11 uur
Reactie op Thirza
Reactie op goudvisje
Diffusiemetingen gebeuren niet in bodybox, je moet een soort gas inademen en daaruit halen ze hoe snel je bloed t zuurstof kan opnemen, zo ong werkt het.

Dat gas is niet zo lekker. Ik weet eigenlijk niet eens hoe hoog mijn waarde is. Ik krijg niet altijd een printje meer mee.
Ik heb een overzichtje van 6 jaar en ik zie dat hij bij mij toch ook fluctueert. Hoogste en laagste scheelt 10%

Nee is vies dat gas, ben ook wel eens heel duizelig geworden.
Ik heb ook verschillende getallen, blijven momentopnames en blazen blijft een kunstje.
Bij grote verschillen maak ik mij pas druk en nu iets meer, als je erg weinig nog over hebt, fev1 18% dan is 2 of 3% minder veel, toen ik 40 had en naar 38 ging ws 't amper merkbaar.
Diffusie stoornis merk je vaak bij inspanning ook, dan kom je tekort, snelheid afgeven O2 aan bloed of zoiets, maar wisselt ook erg.

Login of registreer om te reageren
17-02-2020 om 20:37 uur

@goudvisje , je hebt het over de diffusiemeting, geen idee heb wel in die boxgezeten maar deur is niet icht geweest, heb 3x een test gehad met lang uit blazen, toen 3 x krachtig en lang uit blazen toen vingerprik , en toen moest ik 3x mijn adem 10 tellen inhouden.
Zegt dit jou wat meer?

Login of registreer om te reageren
17-02-2020 om 20:53 uur
Reactie op Ingrid22

@goudvisje , je hebt het over de diffusiemeting, geen idee heb wel in die boxgezeten maar deur is niet icht geweest, heb 3x een test gehad met lang uit blazen, toen 3 x krachtig en lang uit blazen toen vingerprik , en toen moest ik 3x mijn adem 10 tellen inhouden.
Zegt dit jou wat meer?

Uit mijn hoofd weet ik het zo niet maar vlgs mij is het indd die test met even adem inhouden de diffusiemeting, gebeurt niet in bodybox in principe.
Je ademt dan een gasmengsel in , vandaar die 10 tellen adem in houden

Login of registreer om te reageren
17-02-2020 om 21:22 uur
Reactie op Ingrid22

@goudvisje niets gemerkt vanngas in ademen

De 1 merkt daar meer van dan de ander, als ze er niets over zeggen heb je niks in de gaten gehad, alleen maar fijner toch?

Login of registreer om te reageren