Vraag...

05-03-2020 om 11:02 uur

Hoi lotgenoten,

Afgelopen week, na al weken gehoest te hebben, op de huisartsenpost beland met flinke benauwdheid, hoesten en piepen.
Ben al enkele jaren bekend met astma maar altijd met ventolin benauwdheid kunnen bezweren.
Tot deze keer, max. dosis ventolin 4x in 6 uur opgebruikt en geen langdurig resultaat.
Huisartsenpost gebeld, advies neem nogmaals 2 x ventolin achter elkaar en kom onmiddellijk naar de huisartsenpost.
Huisarts: astma aanval; bloeddruk 180 / 140, pols 120, saturatie 98. Longen klinken oké.
Saturatie is goed dus ventolin gaat werken, half uur wachten in de wachtkamer, drink wat en meld je opnieuw.
Na half uur bloeddruk nog te hoog maar pols gezakt naar 100, saturatie 98. Huisarts: aanval is over piepen is minder, bij toename over 6 uur nogmaals ventolin. Ik schrijf prednison voor 5 dagen 30 Mg voor. Na 5 dagen controle bij eigen huisarts.

Nu na 5 dagen nog steeds hoesten, en moe bij inspanning. Piep niet meer gelukkig. Enkele keren extra ventolin moeten gebruiken.

Is dit de normale gang van zaken? Als saturatie goed is dan is de astma onder controle?

Wat zou ik morgen bij controle nog aan mijn huisarts nog kunnen voorleggen?

Hopelijk kunnen jullie me advies geven hierin.
Alvast dank.

Groetjes, Door.

Login of registreer om te reageren
05-03-2020 om 14:07 uur

Vervelend dat je astma ineens anders doet dan je gewend bent. Dat is altijd weer even wennen en daarmee nieuwe leermomenten.
Mijn advies is om morgen bij de huisarts het beloop van de afgelopen dagen en je klachten vertellen. Dan zal hij beslissen of er nog langer prednisolon nodig is, of iets anders.
Ik ben geen arts, maar het lijkt mij dat je verder salbutamol (Ventolin) blijft gebruiken bij benauwd zijn en morgen een nieuwe instructie vraagt.
Over je saturatie zou ik me geen zorgen maken. 98 is goed en zegt op zichzelf zegt saturatie niets over je astma.

Beterschap.

Login of registreer om te reageren
05-03-2020 om 15:12 uur

Dankjewel Suus voor je reactie en tip. Zo’n aanval was nieuw voor mij en je advies neem ik morgen mee naar de controle. Fijn dat je reageerde, ben nog zoekende op het forum. Groetjes

Login of registreer om te reageren
06-03-2020 om 11:02 uur
Reactie op R226

Hoi lotgenoten,

Afgelopen week, na al weken gehoest te hebben, op de huisartsenpost beland met flinke benauwdheid, hoesten en piepen.
Ben al enkele jaren bekend met astma maar altijd met ventolin benauwdheid kunnen bezweren.
Tot deze keer, max. dosis ventolin 4x in 6 uur opgebruikt en geen langdurig resultaat.
Huisartsenpost gebeld, advies neem nogmaals 2 x ventolin achter elkaar en kom onmiddellijk naar de huisartsenpost.
Huisarts: astma aanval; bloeddruk 180 / 140, pols 120, saturatie 98. Longen klinken oké.
Saturatie is goed dus ventolin gaat werken, half uur wachten in de wachtkamer, drink wat en meld je opnieuw.
Na half uur bloeddruk nog te hoog maar pols gezakt naar 100, saturatie 98. Huisarts: aanval is over piepen is minder, bij toename over 6 uur nogmaals ventolin. Ik schrijf prednison voor 5 dagen 30 Mg voor. Na 5 dagen controle bij eigen huisarts.

Nu na 5 dagen nog steeds hoesten, en moe bij inspanning. Piep niet meer gelukkig. Enkele keren extra ventolin moeten gebruiken.

Is dit de normale gang van zaken? Als saturatie goed is dan is de astma onder controle?

Wat zou ik morgen bij controle nog aan mijn huisarts nog kunnen voorleggen?

Hopelijk kunnen jullie me advies geven hierin.
Alvast dank.

Groetjes, Door.

Update:
Ben op controle geweest. Heb een longontsteking. Deze sluimerde waarschijnlijk al bij de exacerbatie van de astma afgelopen weekend. De dokter betreurde het maar het verklaarde nu wel de aanhoudende klachten. Voor nu dubbelkuur van opnieuw prednison en een antibioticakuur voor allebei 7 dagen voorgeschrevien. Niet werken en volgende week opnieuw op controle. Fijn gesprek gehad en bevestiging dat we goed gehandeld hadden. Bij exacerbatie altijd aan de bel trekken. Geeft geruststelling. Hopelijk slaan deze kuren aan en gaat het snel wat beter.

Groetjes Door

Login of registreer om te reageren
06-03-2020 om 12:15 uur

Beterschap en geef het tijd. Niet te gauw iets willen doen. :)

Login of registreer om te reageren
06-03-2020 om 13:52 uur

G

Reactie op Anna50
Beterschap en geef het tijd. Niet te gauw iets willen doen. :)

Dankjewel Anna, ja ik moet leren goed te doseren en te luisteren naar mijn lichaam. Schuldgevoel moet ik ook mee leren omgaan. Heb de neiging me te verantwoordelijk te voelen, het gaat nu ook door op het werk...goede leerschool.

Login of registreer om te reageren