Vroeg geboorte

12-03-2020 om 12:09 uur

Geachte leden.
Ik zal me even voorstellen.
Ik ben een man van bijna 30jr en ben 3maanden te vroeg geboren en had hierbij een klaplong en een tijd beademing gehad.
Verder als kind wel eens bronchitis gehad (weet ik zelf niks meer van maar van verhalen) en verder niks bijzonders. Op 8jarige leeftijd begonnen met wielrennen en veldrijden in wedstrijd verband en hier geen symptomen van astma, inspanningsastma oid. Ook moesten wij voor wedstrijden te mogen rijden toen elk jaar een uitgebreide test doen en ook hier nooit geen gekke dingen. Rond mijn 20ste was ik op mijn best en veel internationale top wedstrijden gereden en mooie uitslagen kunnen rijden, Ik had toen nergens last van. Tot Ik op mijn 21/22ste last kreeg van abnormaal hoge hartslagen en toen moest ik ook long testen doen en toen bleek er van alles mis te zijn. Met de histamine test ging na de 1ste inademing van de waterstof mijn longfunctie al meer dan 30% achteruit en dit had de longarts nog nooit meegemaakt. Ook was toen (nu 9jr geleden) mijn longfunctie 70% van de voorspelde waarde. Ik heb in 10jr tijd ongeveer 8 verschillende longartsen gehad en allerlei medicijnen geprobeerd maar ik heb nergens geen verbetering bij en moest ook stoppen ermee. Ik gebruik alleen nu een ventolin doen is 2puffs voor een wedstrijd en verder in het dagelijks leven niets. Uit een longfunctie test van 1jr geleden (in een universitair ziekenhuis) is gebleken dat ik bronchopulmonale dysplasie heb door de vroeg geboorte en dat mijn longen dus eigenlijk onrijp waren. Mijn longfunctie is nu 54% van de voorspelde waarde ik ben 1.78cm en 66kg. Maar heb verder eigenlijk geen last Alleen bij chemische geuren dus bijv. Verf lucht etc, kan ik benauwd worden. Zijn er meer mensen die bpd hebben ?

Login of registreer om te reageren