Astma en zuurstof

13-03-2020 om 09:47 uur

Goedemorgen,

Weten jullie waarom mensen met ernstig astma geen zuurstof krijgen bijvoorbeeld s'nachts ?
Ik weet er niet alles vanaf maar wat mijn beeld ervan is, is dat mensen met slaapapneu of ernstig copd zuurstof krijgen in Nederland. Nu is het zo dat ik ook weleens met Duitsers of Amerikanen praat en ze vragen me toch geregeld waarom ik geen zuurstof krijg. In die landen krijgen mensen met ademhalingsproblemen veel sneller zuurstof heb ik het idee.
Ik heb het mijn longarts ook weleens gevraagd maar dan zei hij dat ik daar te goed voor ben maar ik ben er in die tijd niet verder op ingegaan maar in Nederland zijn ze terughoudend met het geven van zuurstof heb ik het idee.

1. Het zou toch misschien best wel heel erg kunnen helpen ?
2. Waarom willen de artsen ons geen zuurstof geven ?

Login of registreer om te reageren
13-03-2020 om 12:07 uur

in Nederland is het zo dat zuurstof thuis geïndiceerd wordt als je pO2 in je bloedgas onder een bepaalde waarde komt. Het wordt vooral gegeven om de schade van die lage pO2 te voorkomen en niet zozeer om de klachten te verminderen.

Login of registreer om te reageren
18-03-2020 om 12:19 uur

Dat kan kloppen maar die andere klachten zijn toch ook heel ernstig..., ik snap niet waarom wij in Nederland hierbij zo achter lijken te lopen. Ik zal het mijn longarts volgende week eens vragen wat hier nou precies de reden van is.

Login of registreer om te reageren
18-03-2020 om 13:09 uur

Zuurstof is een medicijn
Het heeft net al alle medicijnen ook nadelen
Onze longen zijn gemaakt voor een concentratie van ong 20% in de buitenlucht
Als je extra zuurstof gaat toedienen verhoogt die concentratie.
Dit is hoger dan wat longblaasjes goed aankunnen
De kans dat die beschadigen is dus groot.
Als je “gezonde” longblaasjes hebt, zoals doorgaans bij astma het geval is, is de kans op schade daaraan dus niet wenselijk. Want die is blijvend en zorgt op den duur voor ernstig longlijden (wat je ziet bij emfyseem en copd enzo)

Je moet dus goed gaan afwegen welk risico t grootst is:Schade door zuurstofgebrek of schade door zuurstoftoediening

Zuurstoftoedienen is niet een “baat het niet schaadt het niet”. Dat lijkt wel zo maar is niet zo

(Ik ben geen arts, maar wel ervaringsdeskundige met O2 en dit punt is dus uitvoerig met mijn arts besproken, vandaar dat ik het hier nu meld)

Login of registreer om te reageren
18-03-2020 om 15:03 uur

Waartegen zou extra zuurstof kunnen helpen Mark?

Extra zuurstof helpt niet tegen benauwdheid. Je kunt het hartstikke benauwd hebben met een saturatie van 99 of 100%, of nauwelijks benauwdheid ervaren met een saturatie van onder de 90%.
In geval van obstructie maakt het ook niet uit of je zuurstof of kamerlucht inademt, dicht is dicht.
Zuurstof bij astma heeft alleen zin indien je een dusdanige obstructie hebt dat daardoor je saturatie te laag wordt.
Behandeling is op dat moment cortico’s en luchtwegverwijding om je longen weer open te krijgen. Ondertussen kun je bij te lage saturatie extra zuurstof krijgen om je andere organen te schermen.

Mensen met slaapapneu krijgen geen extra zuurstof. Het apparaat dat je allicht bedoelt is een cpap.

Bij mensen met ernstig copd is de gasuitwisseling aangetast, waardoor saturatie te laag kan worden. In dat geval kan extra zuurstof gegeven worden. Dit moet eerst goed ingesteld / gemeten worden omdat er bij copd het risico van stapelen is.

Hier helaas wel extra zuurstof nodig 24/7, maar met net zo benauwd als zonder hoor.

Login of registreer om te reageren
19-03-2020 om 10:43 uur

Bedankt voor de reacties.

Ja ik bedoel zo`n cpap apparaat.

Als mensen dit gebruiken voelen mensen zich wel degelijk beter omdat het ademen makkelijker gaat.
Ik ken ook drie mensen die het gebruiken die hierdoor makkelijker ademen, alle drie hebben slaapapneu en één heeft ernstig astma.

Als de lucht die het apparaat afgeeft schoon is dan maakt het wel degelijk een verschil met kamerlucht en zouden je luchtwegen beter open kunnen gaan staan. Dat de luchtwegen dichtzitten is met een reden, vanwege allergische reacties. (bij astma tenminste).

Ja ik begrijp dat het niet eenvoudig is en dat er ook nadelen aan kunnen zitten maar als het goed is afgesteld dan zou het toch allicht kunnen helpen om goed te kunnen slapen en je fitter te voelen. Het neemt je allergieën niet weg maar soms is het moeilijk om je slaapkamer goed te ventileren omdat de buitenlucht zo vies is..., op zulke nachten zou iedere hulp welkom zijn.

@Edelweiss, dankjewel, schade aan de longblaasjes is idd iets wat je absoluut niet wilt.

@EmmaW , Ik wil niet vervelend doen maar waarom gebruik je dan extra zuurstof als je geen verschil merkt ?
Helpt het wel tegen de lage saturatie ?

Login of registreer om te reageren
19-03-2020 om 12:17 uur

Hier ook 24/7 zuurstof maar nog net zo benauwd, waarom dan gebruiken? Om alle organen te voorzien van zuurstof, anders krijgen die schade op den duur.
Soms kun je 't wat minder benauwd hebben met. O2 maar ik merk amper verschil.
Wat soms wel zo is en kan zijn is dat je minder vermoeid. Opstaat in de ochtend.
Ze doen ook vaker nu. Non invasieve beademing snachts, zodat 't lichaam/longen wat rust krijgen

Login of registreer om te reageren
19-03-2020 om 18:21 uur

@mark29 extra o2 is voor mij noodzakelijk om de rest van m’n lichaam te beschermen. Ik heb een flinke obstructie door m’n astma, fev1 15%, tijdens aanvallen zakt dat naar een krappe 10%.

Ik weet niet of de lucht uit een cpap apparaat veel schoner is dan kamerlucht.

Zuurstof uit een concentrator -die krijg je als vaste voorziening thuis- wordt uit de kamerlucht gehaald. In dat opzicht zul je er s nachts denk ik geen baat bij hebben.

Login of registreer om te reageren