Onderzoek naar verzwaarde dekens bij astma patienten??

14-03-2020 om 20:01 uur

Beste Lezer,

Al een hele lange tijd ben ik astma-patiënt en krijg sinds kleine twee jaar elke 4 weken Xolair injecties. Dit werkt goed, voorheen had ik bijna maandelijks een prednison-kuur te pakken. Na een halfjaar Xolair injecties begon ik te merken dat ik positief effect had op de injecties.
Dus kan wel zeggen dat mijn astma aardig onder controle is.

Nu heb ik ook adhd en slaap ik eigenlijk al heel mijn leven slecht. Met slecht slapen bedoel ik; moeilijk in slaap kunnen komen, zeer regelmatig wakker worden 3 tot 6 keer per nacht, dan ook vaak naar het toilet moeten.

Nu las ik op diverse adhd-gerelateerde sites/fora dat het gebruik van een verzwaarde deken, het verzwaringsdeken, vaak als erg positief ervaren word. Het de rust in de nacht erg doet bevorderen.

Nu vroeg ik mij af of er iets bekend is over het gebruik van zulke dekens bij mensen met astma?

Ik hoop dat u mij hierover wat meer kan vertellen.

Met vriendelijke groet,

Monique

Login of registreer om te reageren
16-03-2020 om 17:43 uur

Hallo Monique,
Dat vele wakker zijn en vooral naar het toilet gaan in de nacht.
Is ook een kenmerk van slaap apneu
Verzwaring werken heb ik zelf ook wel aan gedacht, meer omdat ik een enorme spoelwater ben in bed.
Nu ik met een cpap slaap, kan ik niet meer achterste voren wakker worden in bed (slang is te kort)
Groetjes Dominique

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 09:08 uur

@Dominique Dát wist ik niet dat dat ook een kenmerk is van slaapapneu is.
Denk alleen niet dat de huisarts erg blij van me word in deze tijd van 'crisis'dat ik daarvoor de huisarts zou bellen. neem aan dat daar iets van onderzoeken voor zijn? wat zijn dingen die mijn man bv op zouden kunnen vallen.. oftewel wat zijn verdere kenmerken van apneu?
Is een verzwaarde deken evt niet alsnog een optie voor je, om minder te kunnen draaien? ondanks je nu al minder kan draaien door de slang.

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 09:26 uur

Ik wist dat toen ook niet

Sta je bij een longarts onder controle, dan zou je het met die arts ook nog kunnen overleggen

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 13:14 uur

@Dominique Ja klopt, ik sta onder controle van een longarts. heb daar in principe in mei een afspraak staan. Zeker een idee om dat mee te nemen, bedankt voor de tip!

Login of registreer om te reageren
13-08-2020 om 05:54 uur

Ik heb een zwaartedeken en mag hem absoluut niet boven mijn middenrif leggen, maaR hij werkt geweldig!!!
Ik heb ernstig astma en ADD en heb hem op advies van de ergotherapeute aangeschaft.

Let bij aanschaf op dat het max 10% van je lichaamsgewicht mag zijn. Zelf heb ik hem bij HANA company aangeschaft, dit is een bedrijf met de juiste certificaten, geven antwoord op alle vragen die je hebt (ik had er veel) en is goedkoper dan 2 andere gecertificeerde bedrijven waarvan ik de namen zo ga opzoeken voor je. Volgens mij sarkow en senso nog iets dacht ik.
Alledrie de bedrijven hebben niet goed geld terug garantie, een uitprobeerperiode en mijn ergotherapeut werkte met 2 van de 3 bedrijven samen en kende HANA company nog niet.

Voor de zomer zoals nu vind ik hem als koukleum wel wat te warm, maar het is een wereld van verschil!

De reden dat hij niet boven mijn middenrif mag is vanwege de extra druk die dan op de longen komt, mocht ik hem in mijn slaap omhoog trekken is het geen probleem, maar ik mag niet bewust zo gaan slapen.

Mocht je meer vragen hebben erover mag je die altijd stellen.

Ik sliep btw al weken slecht, deken was binnen en ik sliep binnen 5 minuten met de deken over me heen. Maar geef jezelf wel de tijd om eraan te wennen en oh ze zijn wel echt zwaar! Maar als je eronder ligt vind ik het heerlijk, voelt veilig en rustgevend.

Login of registreer om te reageren