Voor de derde keer in korte tijd een schimmelinfectie

14-03-2020 om 22:26 uur

Volgens mij heb ik weer een schimmelinfectie in mijn mond/keel. In januari van dit jaar voor het eerst sinds ik flixotide gebruik (sinds 2008), eerst 250mg 2xpd maar sinds sept./okt. 2019 500mg 2xpd. Daarnaast heb ik sinds ruim een jaar tamoxifen (hormoontherapie) na borstkanker. Beide kunnen schimmelinfecties veroorzaken, tamoxifen vaginale waar ik ongeveer 2 weken geleden medicatie voor heb gehad.
Altijd zonder schimmelinfecties geweest en nu binnen ca. 3 maanden voor de derde keer is wel veel.
Mijn weerstand is blijkbaar niet goed. Ik eet gezond, veel fruit en bijna elke dag verse groente. En ik probeer dagelijks minimaal een half uur buiten te lopen. Met mooi weer zoals vandaag ben ik nog meer buiten, bijvoorbeeld in de tuin en vandaag voor het eerst sinds maanden weer gefietst (10km).
Uiteraard bel ik maandag de ha maar mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik het graag.

Groet, Hiske

Login of registreer om te reageren
14-03-2020 om 22:39 uur

Ik heb of had candida albicans daardoor eet ik geen toegevoegde suiker en heb ik de koolhydraten verminderd ik eet koolhydraatbeperkt.. candida schimmel is gek op suikers .. ik eet wel fruitsuikers , ik heb het candida dieet gedaan maar dat raad ik je echt niet aan want dat is gewoon niet nodig .. zonde van je geld ..

Weet je hoe je vit d waarde is ? De mijne was te laag dus ook mijn weestand dus de schimmel kon toeslaan

Hopelijk heb je hier wat aan ?

En naar de dokter gaan deed ik niet ben op alternatieve wijze aan de slag gegaan maar dat was geen goede ervaring voortaan ga ik naar de dokter

Login of registreer om te reageren
15-03-2020 om 07:00 uur

Dank Mel voor je reactie. Het Candida dieet heb ik ooit zo'n 30 jaar geleden gevolgd, ook via alternative therapie en inderdaad nooit weer. Door maagproblemen heb ik de afgelopen maanden veel eten aangepast, met maagzuurremmers (nexium) gaat het eindelijk langzaam beter. Mogelijk heb ik wel meer koolhydraten gegeten. Ik zal er eens naar kijken.
Vitamine D is in januari nog gecontroleerd en dat was goed, rest weet ik zo niet. Heb dinsdag een afspraak bij de praktijk verpleegkundige, zal ook even met haar overleggen.

Login of registreer om te reageren
15-03-2020 om 07:58 uur

idd wil het helpen van geen suikers wel helpen, bij mij helpt het iets.
Ik had jaren lang antischimmel middelen in mijn kast, ben wel eens doorgestuurd naar kno en mondheelkunde.

Wat uiteindelijk hier geholpen heeft is van pufje te veranderen, sinds foster geen problemen meer, of ik moet... heel veel zoet hebben gehad.

Login of registreer om te reageren
15-03-2020 om 20:58 uur

@emsepems Ga overleggen over een ander pufje, dank voor de tip. In principe gebruik ik geen of heel weinig suiker. Maar zal ook daar nog naar kijken of ik iets kan schrappen.

Login of registreer om te reageren
21-03-2020 om 18:06 uur

Ondertussen gebruik ik sinds maandag Dactarin gel voor de schimmelinfectie. En ik heb het idee dat het totaal niet werkt. Misschien ben ik zoals gewoonlijk weer te ongeduldig. Vraag me af waarom er deze keer door de arts voor deze gel is gekozen inplaats voor de Fluconazol tabletten die ik in januari heb gehad.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

In overleg met de praktijk verpleegkundige ben ik dinsdag van Flixotide discus 500 overgestapt naar Foster aerosol 200 met voorzetkamer. Dat lijkt goed te gaan. In december ook Foster gehad van de ha maar dat ging niet goed. Blijkt nu dat ik toen gewoon een te lage dosering heb gehad.
Het blijft puzzelen.

Login of registreer om te reageren
21-03-2020 om 19:02 uur

ik heb ook beide wel gehad, bij mij werkt dactarin het beste, vaak al na 1 dag merk ik verschil, maar ga altijd wat langer door. ik vind na 5 dagen nog geen verbetering dit wel te lang duurt. doe je t 4x op een dag zo lang mogelik in je mond houden> ik deed het altijd na de puf..

het is vaak een persoonlijke keuze van de arts welk middel hij wanneer geeft.

Login of registreer om te reageren
21-03-2020 om 19:59 uur

Dank @emsepems
Gebruik het inderdaad 4xper dag en hou het minimaal een halve minuut in mijn mond, vaak 'kauw' ik er wel iets langer op. Ik moet 2.5 ml per x gebruiken, had jij ook die dosering?
Mijn tong, mond en slokdarm voelen nog steeds branderig. Ook nog vlekken op mijn tong. Nou ja, ben blij dat de foster goed lijkt te gaan en ik gel nog maar even door. Volgende week maar even afwachten.

Login of registreer om te reageren
21-03-2020 om 20:22 uur

ik zal es kijken op mijn doosjes, ik heb het standaard in huis maar al lang niet meer gebruikt... wacht even dus...….
……..
………….. 4x per dag 5 ml. nadat de klachten voorbij zijn nog een week gebruiken (dat deed ik dan niet, deed 2 dagen, vond het namelijk vies spul)

zie nu dat de datum van afgift 2016 was, en t houdbaar was tot 2019.... goed nieuws, 3 jaar niet nodig gehad :-)

Login of registreer om te reageren
22-03-2020 om 10:00 uur

En ik dus 4x per dag de helft. Ondertussen krijg ik weer steeds meer last van mijn maag die na maanden puzzelen en dankzij nexium net weer beter ging. Dus op dit moment lijkt het middel erger dan de kwaal. Morgen maar weer apotheek en/of ha bellen..... zucht.

Maar fijn dat jij het al zo lang niet nodig hebt gehad👍

Login of registreer om te reageren
22-03-2020 om 10:07 uur

gewoon weer vragen om flucanazol Hiske.

ik heb echt heel heel veel van dit soort medicatie gebruikt, ook geen suiker, spoelen met bessensap, niets hielp afdoende. nu met foster gaat het gelukkig redelijk goed (lees dat anderen hier weet schimmel van krijgen, dus dat zegt voor jou niks). Maar een hese stem, geen kracht in mijn stem, blijft. Het zij zo.

Login of registreer om te reageren