Kan een arts me zeggen of flixotide een medicijn is dat ACE2 receptoren verhoogt?

15-03-2020 om 09:24 uur

Ik las gisteren deze berichten (alsook de link naar de studie die erin vermeld staan), die afkomstig zijn van o.a het Franse ministerie van gezondheid.

https://www.lemonde.fr/societe/article/2020/03/14/face-au-coronavirus-l…

https://m.hln.be/wetenschap-planeet/wetenschap/-ontstekingsremmer-kan-i…

Ik kan er het volgende uit opmaken: Er bestaan vermoedens dat het gebruik van NSAID’s (niet-stereoïdale anti-inflammatoire drugs waartoe o.a. ibuprofen behoort) gevaarlijk kan zijn in combinatie met Corona. Dit blijkt vooral uit het Franse artikel. In het Nederlandstalige artikel spreekt men echter ook over medicatie die de ACE2 receptoren verhogen als mogelijk gevaarlijk in combinatie met Corona, onder deze groep geneesmiddelen vallen blijkbaar ook (enkele of alle, dat is me niet duidelijk) corticosteroïden.

Mijn zoon neemt dagelijks flixotide (tweemaal twee puffen per dag) als onderhoudsmedicatie, en ik weet dat flixotide behoort tot de groep corticosteroïden. Nu is mijn vraag: kan een arts of iemand met kennis van zaken mij aub zeggen of flixotide een medicijn is die de ACE2 receptoren verhoogt??? Ik kan dit nl nergens uit opmaken of online info over vinden, en aangezien mijn zoon dit neemt (en wellicht veel mensen op dit forum) lijkt het me zeer belangrijk te weten of we hier goed mee doen of net niet.

Ik ben van plan sowieso een arts te consulteren hierover, maar dat moet via telefoon en het lijkt me moeilijk alle info correct over te brengen en misschien zijn ze er nog niet voldoende over ingelicht. Ik probeer dus meerdere betrouwbare bronnen te raadplegen.

Login of registreer om te reageren
15-03-2020 om 15:14 uur

Ik heb dezelfde vraag.
Als bron van de informatie wordt in het door Dede genoemde artikel The Lancet genoemd.
De informatie lijkt dus betrouwbaar
https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30116-8/fulltext
Het gaat in dit stuk specifiek om ibuprofen e.d., maar ik ben hier erg van geschrokken omdat ik dagelijks Foster neem waar ook een ontstekingsremmer in zit.
Kan iemand iets zeggen over of longpatiënten extra kwetsbaar voor corona zijn mede doordat ze ontstekingsemmers gebruiken?
Dit zou iets zeggen over hoe voorzichtig we moeten zijn ivm. dit virus.

Login of registreer om te reageren
16-03-2020 om 17:07 uur

Ik ook. Misschien geeft eenvandaag straks iets van duidelijkheid
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/het-is-totale-onzin-dat-ibuprofen-h…
Edit: eenvandaag gaf geen duidelijkheid. Viroloog zegt dat het nergens op gebaseerd is, maar als het in thelancet.com staat.. Dat is toch een serieuze medische site?

Er gaan veel geruchten rond, hetzelfde in deze video https://youtu.be/EuWo5lmWuZI
Maar ik zou ook heel graag van een arts horen of dit ook voor astmamedicijnen en prednison geldt.

Je hebt gelijk Dede.
Duidelijkheid over corticosteroïden zou fijn zijn.

Login of registreer om te reageren
16-03-2020 om 17:50 uur

Je stelt je vraag aan een deskundige. Ik verwacht dat het antwoord van een deskundige nu lang op zich laat wachten. Ze zijn hard nodig in de praktische zorg nu.

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 06:39 uur

Dat is ook zo Suus01.

We moeten het hiermee doen denk ik:

Van nos.nl 9 UUR GELEDEN
'Onvoldoende onderbouwing voor bewering dat ibuprofen corona-infectie verergert'
Op sociale media gaan berichten rond dat ibuprofen en andere ontstekingsremmende medicijnen een corona-infectie zouden verergeren. Zaterdag tweette de Franse minister van Volksgezondheid erover, ook sommige Franse artsen adviseren om geen ibuprofen te slikken.

Naar aanleiding van deze berichten heeft de NOS gebeld met organisaties voor apothekers en artsen. Die zeggen dat er onvoldoende onderbouwing is voor de theorie dat ibuprofen de symptomen van het coronavirus erger maakt. De Fransen baseren zich vermoedelijk op een studie in het medische tijdschrift The Lancet, maar de wetenschappelijke onderbouwing is er niet of is zwak, zeggen ze in Nederland.

In het algemeen geldt wel dat ibuprofen kan leiden tot maag- en darmklachten.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-03-2020 om 15:19 uur

Beste Dede

Je stelt een goede vraag. Er zijn nu geen aanwijzingen dat corticosteroïden een corona infectie verergerd. Je zoon kan de flixotide gewoon blijven gebruiken. NSAID's zijn een heel ander type ontstekingsremmer dan corticosteroïden. NSAID's zouden de expressie van ACE receptoren op de cellen van de luchtwegen kunnen verhogen, corticosteroïden niet. Door de ACE receptor bindt het coronavirus zich aan de cel. Waardoor in theorie je meer vatbaar zou kunnen zijn voor corona bij het gebruik van NSAID's. Er is echter geen bewijs voor. De gedachte is ontstaan vanuit artikelen uit China die rapporteren over corona. De ziekste patiënten waren de patiënten met diabetes, hoge bloeddruk en hartproblemen. Deze patiënten gebruiken vaak ACE remmers (pillen tegen hoge bloeddruk en die het hart beschermen) die de ACE receptoren op de cellen verhogen. Maar het is een theorie en er is geen bewijs. Wetenschappelijke verenigingen adviseren mensen om de ACE remmers pillen gewoon te blijven gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
17-03-2020 om 21:29 uur

Bedankt voor de verduidelijking! Ik zou nooit zomaar stoppen met zijn normale behandeling, maar vind de berichtgeving hierover wel verwarrend. Pediater had vorige week gezegd dat ik moest letten op wat er in de pers geschreven werd omdat er continue nieuwe ontwikkelingen zijn en ik vond de bronnen wel betrouwbaar. Ik maak me heel erg zorgen, omdat hij nu sinds twee dagen weer hoest en ik het gevoel heb dat ik de medicatie ga moeten opdrijven. Op zich is zijn hoest niet erger dan anders (bij een verkoudheid) en heeft hij (nog) geen koorts, maar toch, in deze tijden denk je meteen het ergste. En ik ben ook zwanger dus ik voel de stress heel erg jammer genoeg.

Emil, hopelijk is het voor jou ook duidelijk! Sterkte verder!

Login of registreer om te reageren
19-03-2020 om 07:55 uur

Bedankt beiden!
Dit is geruststellend.

Login of registreer om te reageren
19-03-2020 om 15:28 uur

De WHO heeft haar waarschuwing over ibuprofen inmiddels alweer ingetrokken. Kwam vast veel kritiek op omdat het op vermoedens gebaseerd was en niet echt concreet wetenschappelijk.

Login of registreer om te reageren