Wat heeft mijn man precies? (constant hoesten en geel slijm)

18-03-2020 om 10:39 uur

Geachte heer,mevrouw,

Ik ben me ervan bewust dat u geen diagnose kan stellen zo op afstand, maar ik hoop een klein beetje duidelijkheid te krijgen over wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn. Voor uw informatie: wij wonen in Frankrijk.

Eind 2018 is er bij mijn man (22) de ziekte van Hodgkin geconstateerd. Eind stadium 2. Hij hoestte al een paar maanden en had last van nachtzweten en jeuk. Bij een bezoekje aan de huisarts zei deze dat hij niets kon vinden maar dat we voor de zekerheid toch maar een röntgenfoto moesten gaan maken. Zodoende de constatering. We zijn toen een chemo traject ingegaan tot maart 2019, waarna mijn man per direct is gestopt omdat hij tijdelijk volledig blind werd door een hemorragie in beide ogen als gevolg van aplasie en anemie. Na een aanvaring met de artsen en de kliniek en het feit dat we volgens ons niet fijn werden behandeld heeft mijn man besloten geen verdere behandeling te volgen wat betreft chemo / bestraling. Dit vanzelfsprekend op eigen risico. Mijn man besloot streng te diëten en het eetpatroon aan te passen en zodoende de tumor terug te dringen. Hij had maandenlang geen symptomen meer. In juli 2019 hebben we nog een PET-scan gedaan om te kijken hoe het ervoor stond. De scan gaf aan dat de massa iets gegroeid was sinds de chemo maar de grootte was nog minimaal. Desalniettemin begon hij vrij snel daarna langzaamaan een beetje te hoesten. Geen jeuk, geen zweten, alleen hoesten. Dat werd steeds erger. Maar het is niet dezelfde hoest als toen we de ziekte ontdekten... Deze hoest is best agressief en hij hoest geel slijm op. Af en toe hoor ik ook een piepende ademhaling. We hebben meerdere artsen gezien, in Marokko (waar mijn man vandaan komt)maar ook hier in Frankrijk. Een aantal zeiden dat het weleens tussen z'n oren zou kunnen zitten aangezien het hoesten erger werd in perioden van veel stress. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer en weet niet zo goed wat ik moet doen. Wellicht zou een monster nemen van wat hij ophoest een goed idee kunnen zijn?

Wat wel frappant was is het volgende; Toen vorige week donderdag alle vier zijn verstandskiezen eruit zijn gehaald moest hij medicijnen innemen van de orthodontist. Normaal gesproken heeft hij de hele dag door hoestaanvallen, tot aan overgeven toe, ook 's nachts. Maar vanaf ongeveer een halfuur voor de ingreep tot zaterdagavond heeft hij niet één keer gehoest. Ik stond versteld. Zaterdagavond begon het weer en vanaf zondag is het weer zoals daarvoor... Hoestaanvallen, overgeven en ademhalingsproblemen. Achteraf na veel nadenken viel de periode van niet hoesten precies samen met het innemen van de medicijnen. Anderhalfuur voor de operatie moest hij namelijk 3 tabletjes Hydroxyzine Mylan (25 mg) oftewel Atarax innemen. Daarnaast tijdens 2 dagen moest hij ook een soort prednisone innemen en antibiotica, maar wij denken dat die medicijnen weinig tot geen invloed hebben gehad op het niet hoesten...

Zelf denk ik dat de Hydroxyzine geen kankersymptomen zou kunnen onderdrukken (of misschien wil ik dat graag geloven, daarom vraag ik het u) en daarom hoop ik dat het een ander probleem is wat op te lossen valt.

Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk en heeft u misschien een idee wat het hoestprobleem mogelijk zou kunnen zijn. Ookal kunt u geen diagnose stellen, het zou al heel erg helpen als u opties zou kunnen geven van bepaalde mogelijke aandoeningen.

Alvast bedankt voor uw antwoord,

Met vriendelijke groet,

Talitha Vruggink

p.s. We hebben recentelijk bloedonderzoek laten doen en het bloed was goed. Wel had hij een klein beetje anemie. Ook is er kattenallergie geconstateerd en huisstofmijt. Verder zijn er geen allergieën bekend.

Login of registreer om te reageren