Werkzaam in zorg en welzijn en astma tijdens corona

21-03-2020 om 19:29 uur

Goedemorgen,

Ik heb een vraag. Ik werk als gastouder en in de gehandicaptenzorg. Nu kreeg ik te horen van andere gastouders te horen dat ik dan niet mag werken omdat ik astma heb en in een risico groep val. Wat is wijsheid om te doen? Ben al streng qua richtlijnen van de RIVM.

Login of registreer om te reageren
23-03-2020 om 13:52 uur

Het COVID-19 veroorzaakt vooral een longontsteking. Patiënten met longproblemen kunnen dus meer last hebben. In grote onderzoeken valt het voor longpatiënten tot nog toe wel mee, vooral mensen met hart/vaatziekten en diabetes lijken het hoogste risico te lopen. Andere factoren spelen ook mee zoals leeftijd, hoe hoger hoe groter her risico.
Ik ken de aanbeveling niet dat mensen met astma niet mogen werken. Goede astmacontrole is wel belangrijk, gebruik de inhalatiemedicatie zoals voorgeschreven.

Vanuit oogpunt volksgezondheid kan het zijn dat u beter niet kunt werken. We moeten ons immers isoleren, 1,5 meter afstand van vreemde mensen. Het is niet voor niets dat scholen en kinderopvang gesloten zijn. Dus miscchien beter even geen gastouder te zijn.

Login of registreer om te reageren
24-03-2020 om 15:00 uur

Goedemiddag dokter van den Berg,

Ik heb het Swyer James syndroom, ik heb deels geen vaten stelsel in mijn linkerlong. Heb in februari mijn 4e longontsteking gehad in 5 maanden tijd. Dit syndroom is 24 jaar geleden vastgesteld en vorig jaar nogmaals bevestigd bij een second opinion bij het VUMC in Amsterdam. Ik lees verschillende dingen op het forum, maar de tweet van ene IC deskundige, dat longpatiënten weinig overlevingskans hebben bij het krijgen van corona brengt mij is shock. Ik kom niet in winkels, ga niet op bezoek, krijg geen bezoek, mijn kinderen blijven uit mijn buurt, maar ik moet wel werken, ik durf niet meer te gaan!! Ik krijg geen informatie , heb geen longarts die ik jaarlijks bezoek, mijn huisarts doet zijn best maar weet ook niet overal antwoord op. En de longartsen hier in het oosten van het land weten niet eens wat het swyer james syndroom is. Wat moet ik doen, thuisisolatie?

gr. Nathalie

Login of registreer om te reageren