Werkzaam in zorg en welzijn en astma tijdens corona

21-03-2020 om 19:29 uur

Goedemorgen,

Ik heb een vraag. Ik werk als gastouder en in de gehandicaptenzorg. Nu kreeg ik te horen van andere gastouders te horen dat ik dan niet mag werken omdat ik astma heb en in een risico groep val. Wat is wijsheid om te doen? Ben al streng qua richtlijnen van de RIVM.

Login of registreer om te reageren
23-03-2020 om 13:52 uur

Het COVID-19 veroorzaakt vooral een longontsteking. Patiënten met longproblemen kunnen dus meer last hebben. In grote onderzoeken valt het voor longpatiënten tot nog toe wel mee, vooral mensen met hart/vaatziekten en diabetes lijken het hoogste risico te lopen. Andere factoren spelen ook mee zoals leeftijd, hoe hoger hoe groter her risico.
Ik ken de aanbeveling niet dat mensen met astma niet mogen werken. Goede astmacontrole is wel belangrijk, gebruik de inhalatiemedicatie zoals voorgeschreven.

Vanuit oogpunt volksgezondheid kan het zijn dat u beter niet kunt werken. We moeten ons immers isoleren, 1,5 meter afstand van vreemde mensen. Het is niet voor niets dat scholen en kinderopvang gesloten zijn. Dus miscchien beter even geen gastouder te zijn.

Login of registreer om te reageren
24-03-2020 om 15:00 uur

Goedemiddag dokter van den Berg,