in de zorg

24-03-2020 om 08:58 uur

hallo,

ik zou graag advies ontvangen.
Ik werk als verpleegkundige in een woonzorgcomplex voor ouderen. Hier zijn inmiddels 4 bevestigde coronabesmettingen, ook op de afdeling waar ik werk. Clienten worden acuut ziek met koorts hoesten benauwdheid. Dagelijks komen er clienten met ziekteverschijnselen bij.

Ik heb copd 1. Ca 2x per jaar exacerbatie, uitgelokt door een verkoudheidsvirus,welke behandeld wordt met prednison en/of antibiotica. Hierdoor ben ik zon 3 a 4 weken uit de running.

Om mijzelf te beschermen op het werk heb ik gevraagd of ik een mondkapje mag dragen bij clienten welke geen klachten hebben en ik geen 1,5 meter uit de buurt kan blijven.
Het antwoord hierop is nee, reden dat meerdere werknemers dat dan willen en de mondkapjes schaars zijn.

Wat kan ik nu doen om mijzelf zo goed mogelijk te beschermen, zodat ik niet geïnfecteerd raak? Mij ziekmelden of zijn er andere mogelijkheden?

groet

Sonja

Login of registreer om te reageren
24-03-2020 om 09:52 uur

Ga in overleg met je werkgever of bedrijfsarts. Bij ons mogen risicogroepen niet met bewezen coronapatienten werken als ze vervangend werk kunnen doen.

Login of registreer om te reageren
24-03-2020 om 10:52 uur

dankjewel Daantje!

inmiddels contact gehad met de bedrijfsarts, advies is om bij alle clienten die klachten hebben wat kan wijzen op corona of bewezen corona, ik uit de buurt blijf en geen zorg verleen. Hier kan ik mij goed in vinden.

Login of registreer om te reageren
24-03-2020 om 10:57 uur

@sonja39

Actiz (branchevereniging voor zorg en ondersteuning van ouderen) zegt hierover het volgende:

https://actiz.nl/nieuws/kwetsbare-medewerkers-en-dan

Ik heb geprobeerd een harde uitspraak te vinden, ook bij het RIVM, maar het lijkt erop dat meningsverschillen toch vooral in goed overleg moeten worden uitgepraat.

De stelregel is dit:
Bij twijfel of grote zorgen is het advies om met de betreffende medewerker in gesprek te gaan, eventueel in combinatie met de huisarts of bedrijfsarts.

Ik weet dat er een tekort is aan beschermingsmiddelen, maar ik denk niet dat zorgmedewerkers dan maar onbeschermd rond moeten lopen. De leiding van je zorgcomplex moet begrijpen dat het een kwestie van tijd is voordat de bom barst en zowel de patienten als de zorgverleners op de IC liggen.

Login of registreer om te reageren