Heesheid

28-03-2020 om 16:20 uur

Door de foster 200/6 werd ik erg hees. Dit werd steeds erger en belemmerde mij heel erg tijdens het praten (bijv. Op school). Ik kreeg alvesco en atimos omdat bij alvesco heesheid minder vaak voorkomt. Ik heb alvesco rond 13 februari gekregen. Het ging erg goed en ik was minder hees/normale stem. Nu, een paar weken later, is mijn heesheid weer terug. En dit is een behoorlijk probleem als ik straks weer naar school ga. Ik heb namelijk in mei (als alles goed gaat met corona) spreek/presentatie examens.
Ook heb ik de laatste tijd weer meer last van benauwdheid/kortademigheid. Als ik bijvoorbeeld buk om mijn veters te strikken, heb ik daarna minimaal 10 minuten nodig om bij te komen/dat mijn ademhaling normaal is en ik weer hele zinnen kan praten.
Ik moet 21 april (als het doorgaat ivm corona) naar de longarts + longfunctietest.
Is het verstandig om maandag de longarts te bellen?
Of gewoon afwachten tot 21 april?

Ow ja, spoelen na het puffen doe ik elke keer, daar ligt het niet aan.

Login of registreer om te reageren
20-05-2020 om 15:02 uur

ik heb ook last van heesheid. Ik gebruik Alvesco en Qvar. Bij erge benauwdheid Ventolin. Voor de corona crisis al bij logopedie geweest. Hielp ook niet echt. Ook bij andere puffers had ik er last van. Ik spoel ook altijd na het puffen.
Heb ook helemaal niet het gevoel dat de puffers helpen. Heb dat aangegeven bij longarts.
Moet er toch mee doorgaan. Inmiddels zal jij de longarts wel bezocht hebben en advies gekregen hebben.

Login of registreer om te reageren
21-05-2020 om 07:47 uur

Een andere tip is om vóór het inhaleren ook wat te drinken.

Login of registreer om te reageren
21-05-2020 om 08:20 uur

Ja, ik heb inmiddels de longarts (en longverpleegkundige) telefonisch gesproken. Mijn eosinofielen zijn weer te hoog aan het worden. Dit verklaar waarschijnlijk de toenemende benauwdheid. Eigenlijk moest de alevso op een hogere dosering blijven, maar ik had zo veel last van de heesheid dat hij verlaagt is. Nu ben ik al meerdere wekken niet meer hees.
Ik moet wel goed in de gaten houden als het slechter gaat.
Bedankt voor de tip!

Login of registreer om te reageren
21-05-2020 om 09:31 uur

Wik ik zit ook sinds 2 weken aan de alvesco 320 voor de heesheid, dit gaat goed, alleen heb ik nog niet het idee dat het werkt voor de benauwheid. Hoe snel merkte jij resultaat? Heb een stootkuur prednison gehad en het gaat nu iets beter, maar nog lang niet hoe het moet.

Login of registreer om te reageren
21-05-2020 om 09:43 uur

nee, ik merk na 4 maanden nog steeds geen vooruitgang. Ik begon ook met een prednisonkuur. Daarna bij de Alvesco ook nog Qvar .. Nu ook nog Montelucast tabletten. Nu het warmer wordt heb ik steeds meer last van luchtjes en daardoor benauwdheid. Weet niet of ik hierover de longarts moet raadplegen. Heb na december enkel belafspraken met haar gehad.

Login of registreer om te reageren
21-05-2020 om 10:05 uur

Ik vind het lastig om te zeggen of ik echt resultaat merk, omdat er sowieso een achteruitgang zit(verhoogde eosinofielen). Hierdoor nemen mijn klachten langzaam toe. Ik heb ook geen idee hoelang het normaal duurt voordat het werkt (enkele weken/maanden), omdat ik daarvoor foster had. En dan zitten er toch al soort van ontstekingsremmers in je longen? Zzou de alvesco dan niet bijna meteen werken? Of werkt dat niet zo?

Montelukast heb ik ook afgelopen jaar gekregen. Helpt goed bij mij.

Vorig jaar rond deze tijd ging mijn astma heel snel achteruit (heeft 3/4 jaar geduurd voordat het weer iets beter ging en ik weer mijn leven een beetje normaal kon oppakken)
Ik had toen ook last van alle luchtjes Ed. Ik moest toen alle schoonmaak dingen en verzorgingsproducten zonder parfum hebben. Mijn omgeving hield er gelukkig goed rekening mee. Maar het is echt heel erg lastig. Ik heb ook paar prednison en antibiotica kuren in een zeer korte tijd gehad.... Hielp maar weinig.
Ik zou wel de longarts even bellen. Dan weet hij/zij van je situatie en dan kan hij meteen handelen mocht het snel achteruit gaan (zo'n afspraak heb ik met mijn longarts). Dan loop je er niet te lang mee rond en voorkom je dat het erger wordt.

Login of registreer om te reageren
21-05-2020 om 12:11 uur

Ik zou zeker ook bellen als dat een mogelijkheid is.

Login of registreer om te reageren
23-05-2020 om 08:31 uur

Ook ik heb last van heesheid. Bij mij komt het door de longen, niet door de medicatie(seretide 500 2x daags). Als ik veel last heb wordt ik heeser.

Login of registreer om te reageren
23-05-2020 om 17:51 uur

Ik had het ook .. doe nu op advies vd longarts na het puffen gorgelen met zout water

1/2 theelepel op half glas lauw water

Login of registreer om te reageren