Airway Remodelling

30-03-2020 om 12:15 uur

Beste deskundige,

De diagnose astma met persisterende luchtwegobstructie is bij mij op 22 jarige leeftijd vastgesteld. Verder gezond en geen historie van roken. Gelukkig heb ik er geen last van. Sterker, in mijn laatste longfunctietest is de FEV1 (95% pred) en tiffeneau (FEV1/VC=65%) onveranderd gebleken tov 10 jaar geleden. Wel maak ik me zorgen over het verloop.
Inmiddels ben ik beter bekend geraakt met het fenomeen airway remodelling. Toch lees ik veel tegenstrijdigheden in bestaande literatuur. Omdat ik geen medicus ben kan ik de informatie vaak niet in de juiste context plaatsen. Om die reden probeer ik middels forum antwoorden te krijgen op de volgende vragen:

- Er wordt gesproken over irreversibele longfunctie als gevolg van oa lang onbehandelde astma. Nu lees ik vooral in literatuur na 2011 dat airway remodelling parallel loopt aan eosinofiele ontstekingen en dat ICS geen effect hebben. Klopt deze interpretatie?

- Ik lees ook dat in longitudal studies naar afname FEV1 over tijd (van personen gedurende leeftijd 19-32 jaar) de curve van astma patienten gelijk loopt aan die van gezonde controle groep, echter dat het vertrekpunt lager ligt. Klopt de conclusie dat airway remodelling zich voornamelijk manifesteert in de kinderjaren?

- Ik heb vernomen dat het eiwit LIGHT direct betrokken is bij remodelling van longweefsel en dat dit chemisch te blokkeren is (onderzoek 2011: Nature Medicine May 2011). Wat is nu 9 jaar later de status? Is er een behandeltherapie?

- Tot slot, is er een verloop/prognose bekend? Is het bijv sterk progressief (vergelijkbaar met COPD) of zijn de gevolgen minder schadelijk en is een normaal leven te verwachten?

Ik begrijp dat de huidige situatie rondom Corona veel vraagt van jullie en beantwoorden op het forum lang(er) kan duren. Ik heb hier volle begrip voor! Omdat ik mij toch wel zorgen maak het fenomeen airway remodelling, wilde ik de vragen in ieder geval gesteld hebben.

Alvast bedankt,
Jesse

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
31-03-2020 om 11:23 uur

Er staat niet bij hoe oud Jesse nu is.
Met een FEV1 van 95% van voorspeld lijkt de blijvende schade gelukkig mee te vallen. Een FEV1/FVC verhouding van 65% is wel te laag maar niet heel veel. En bij ouderen hoeft dat zelfs niet eens te wijzen op vernauwing van de luchtwegen.
Astma wordt gekenmerkt door een ontstekingsproces (inflammatie) van het slijmvlies van de luchtwegen. Zoals bij iedere chronische ontsteking kan dat uiteindelijk leiden tot een zekere mate van littekenvorming. Dat geldt niet alleen in de luchtwegen, maar bijvoorbeeld ook in de huid of in de darmen.
Die littekenvorming gaat gepaard met neerslag van van bindweefsel in en vlak onder het slijmvlies. Dat wordt inderdaad vaak remodeling genoemd.
Wanneer die remodeling precies ontstaat is niet helemaal duidelijk. Ik verwacht zelf dat dat binnen een paar jaar kan ontstaan en dus al op de kinderleeftijd als je al jong astma krijgt. Ik ga er zelf vanuit dat het ook later nog kan ontstaan of verergeren.
We hebben altijd gedacht dat het gebruik van ontstekingsremmers, bij astma in het algemeen inhalatiesteroïden (ICS), de remodeling kan voorkomen. Heel eerlijk gezegd is dat moeilijk te bewijzen gebleken. Wat we zeker weten is dat bij gebruik van ICS de inflammatie minder wordt en het uitgeademde NO afneemt. Dat NO is te meten in de uitgeademde lucht en geldt als een teken dat er sprake is van inflammatie. Ook is zeker dat bij astma het aantal aanvallen en de klachten afnemen. Ook zijn er aanwijzingen dat de achteruitgang van de longfunctie bij astma geremd door ICS.
Je zou dus verwachten dat ook de remodeling geremd wordt. Veel patiënten met astma houden ook tot op latere leeftijd een goede longfunctie, dus progressieve schade is zeker niet altijd het geval.
Er is veel onderzoek gedaan naar meer specifieke remmers van de littekenvorming (remodeling) bij astma. Geen daarvan heeft de eindstreep van testen en registreren gehaald. Voorlopig valt daar niet veel van te verwachten.
Niet roken en het vermijden van schadelijke prikkels zoals allergenen blijft voorlopig het belangrijkste advise, naast nauwgezet gebruiken van de voorgeschreven (inhalatie)medicatie

Login of registreer om te reageren