Richtlijnen werken in tijden van Corona

31-03-2020 om 08:31 uur

Beste,

Naar alle waarschijnlijkheid worden de maatregelingen verlengd en werken we allen nog zoveel mogelijk vanuit huis. Naar verwachting zal over enkele weken het leven weer aanvangen, waarbij mensen weer verwacht zullen worden op kantoor. Daar zit nu mijn vraag. Het Coronavirus zal nog lang gaan huishouden, nog geen vaccin. Wat betekent dit voor mensen zoals ik - ernstig en instabiel astma, op wachtlijst voor longrevalidatie bij de Merem. Kan ik dat weer vrolijk tussen mijn collega’s gaan zitten? Of kan de kwetsbare groep beter thuis blijven werken tot er een vaccin of groeps immuniteit bereikt is?

Er zijn inmiddels bewezen gevallen bekend met Corona binnen mijn bedrijf en mijn directe collega’s komen met het OV.

Het is een enorme onzekerheid voor me, waar iedereen er naar uitkijkt om het normale leven te hervatten, vraag ik me - en vast velen met mij - of dat ook voor mensen zoals ik het advies gaat zijn.

Kunt u daarin uw mening / visie delen?

Mvg en dank alvast,
Honingbij

Login of registreer om te reageren
31-03-2020 om 14:41 uur

Beste Honingbij,

Dit zijn vragen die momenteel nog lastig te beantwoorden zijn. Ieder mens is verschillend en iedere situatie anders en er is nog steeds veel onduidelijkheid over het coronavirus.

De huidige maatregelen zijn erop gericht om de verspreiding van het virus te bestrijden. Dat wil echter niet zeggen dat een groot deel van de bevolking het virus niet krijgt. De deskundigen vermoeden dat een groot deel van de Nederlandse bevolking het virus uiteindelijk zal oplopen. De maatregelen kunnen dat niet voorkomen, maar zijn allereerst bedoeld om te voorkomen dat het aantal besmettingen zo snel toeneemt dat het zorgstelsel overbelast raakt en zijn erop gericht om mensen voor wie het coronavirus een reële bedreiging vormt te beschermen.

Hoe meer mensen het virus hebben gehad, hoe lastiger het voor het virus wordt zich te verspreiden (groepsimmuniteit).

Van de mensen die besmet zijn met het coronavirus weten we tot nu toe dat ongeveer 50 procent geen onderliggende aandoening heeft en de andere helft wel. Van de mensen die al een ziekte hebben, hebben de meeste mensen hart- en vaatziekten. Het lijkt er – op basis van wetenschappelijk onderzoek dat nu beschikbaar is - op dat mensen met een longziekte niet méér risico lopen dan anderen om het virus te krijgen. Als je ziek wordt ben je wel kwetsbaarder; waarschijnlijk vergelijkbaar met de manier waarop je kwetsbaarder bent bij een influenza. Hoe dat verschilt ten opzichte van influenza weten we nog niet.

Zoals je ziet veel onduidelijkheid nog. Hou vraag en antwoord op onze website in de gaten https://www.longfonds.nl/corona-longziekten. Hier worden veel gestelde vragen beantwoord door Longartsen.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren