Vraag over astma en allergieën en natriumhypochloriet

02-04-2020 om 18:07 uur

Beste deskundige,
Ik heb natriumhypochloriet in mijn sinussen gehad tijdens een wortelkanaalbehandeling vorig jaar. Ik ben een astma patiënt en heb ook allergieën. Na het hypo-accident, zo wordt het genoemd, ben ik behoorlijk ziek geweest. Antibiotica kuur van juni 2019 t/m februari 2020
Helaas kan ik niet veel meer doen zoals ik gewend was daarvoor. Word ik wel beter of heeft de hypochloriet veel ellende aangericht? Het betreft alleen mijn rechter zijde- pijn rechterlong. Het voelt alsof ik met 1,5 long leef.
De pijn op mijn rechterborst is nu wel minder.
Groetjes
Jane

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-04-2020 om 07:30 uur

Op die vraag is geen goed antwoord te geven. Er is maar weinig over bekend. Wat we weten is dat natriumhypochloriet inderdaad gebruikt wordt als ontsmettingsmiddel bij tandheelkundige ingrepen.
Er zal misschien wel wat in je sinussen kunnen komen en misschien kun je ook wat van de dampen van dat spul inademen. Wanneer de betrokken persoon allergisch is of aan astma lijdt, kunnen meer uitgesproken ademhalingsklachten optreden zoals kortademigheid en pijn op de borst bij het (diep) ademhalen. In die zin is natriumhypochloriet een prikkel als vele anderen. Meestal resulteert inademen van dergelijke prikkels tot een aanval die spontaan of na behandeling met salbutamol weer wegtrekt.

Of het ook tot langer durende ontstekingsverschijnselen leidt is niet zeker. Er zijn wel enkele gevallen beschreven van schade tot twee jaar na inhalatie van natriumhypochloriet en hydrochloorzuur en er kunnen ook klachten van hyperreactiviteit blijven bestaan. Of dat hier ook het geval is is niet duidelijk.

Of langdurig antibiotic slikken daarop van invloed is waag ik te betwijfelen. Bij vrijwel alle vormen van astma, zeker in het geval van allergisch astma zijn inhalatiesteroïden effectief in het terugdringen van de onststekingsverschijnselen. Ik neem aan dat die hier ook gebruikt worden.
Longfunctieonderzoek moet uitwijzen of de longfunctie inderdaad achteruit is gegaan.

Login of registreer om te reageren
05-04-2020 om 10:03 uur

Dank voor het antwoord. Ik gebruik foster en salbutamol. Het hoesten gaat maar niet over. Wel minder heftig dan voorheen maar het is nog aanwezig. Lachen lukt niet meer, praten alleen als het nodig is. Dus geen gezellige kletspraatjes meer. Ik hoop van harte dat ik beter word want dit is geen leven zo.
Hartelijke groet,
Jane

Login of registreer om te reageren