Allergisch astma

03-04-2020 om 05:42 uur

Ik heb nu sinds een week of 2/3 last van benauwdheid.
Dan is het een paar dagen weg en dan komt het weer een paar dagen terug.
( allergisch astma)
Ieder jaar zodra er weer pollen in de lucht komen escaleert de boel, maar nu is het eigenlijk al sinds eind december aan het rommelen.

Ik ben getest en voor meerdere dingen allergisch huisstofmijt, bijna alle dieren, ( honden, paarden ,katten, maar ook pollen etc.

Ik gebruik standaard 2x daags pulmicort en ik gebruik zonodig ventolin.
De ventolin werkte altijd erg goed tot een paar jaar geleden.
Ik was toen zo benauwd dat ik uiteindelijk een prednison stootkuur gekregen heb met zonodig ipratropium ernaast
Dit werkte in 1 e instantie redelijk maar helaas lang niet zo goed als de ventolin eerder deed.
En ik gebruik dagelijks ook Desloratadine, en avamys.

Dit is een terug komend probleem.
Vorig jaar hetzelfde en nu dit jaar werkt inmiddels de ipratropium ook niet meer en ik lijk ook sneller/ heftiger te reageren op allergenen.
Nadat ik eergisternacht geen hele zinnen meer kon spreken en de hele nacht heb lopen spoken van de benauwdheid heb ik toch maar de huisarts gebeld.
Ik weet dat ze het druk hebben ivm Corona, heb ook mijn excuses aangeboden ( lekkere timing)

Nu krijg ik ipv de pulmicort symbicort, alleen ben ik vergeten te vragen wat ik nou moet gebruiken tussendoor als ik benauwd ben.
Want die symbicort is ter vervanging van de pulmicort
Want als de ventolin weinig meer doet, en de ipratropium al helemaal niets, naar mijn weten is er dan toch verder niets meer?
Ik raak ik als ik te lang benauwd ben in paniek wat ook niet bevordelijk is.

Ik ben trouwens niet het hele jaar door constant benauwd het komt en gaat.
Ik kan ook echt maanden soms nergens last van hebben ( zolang ik mijn medicijnen gebruik)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-04-2020 om 08:49 uur

dag beste
je synoniem suggereert dat je dierenvriend bent. bij allergieen is de belangrijkste eerste stap expositie aan allergeen vermijden. als je goede en slechte periodes hebt qua astma en bijvoorbeeld expositie aan katten is er ook in de goede astma periodes zal de katte expositie je astma toch nadelig beinvloeden ook al merk je dat in zo'n goede periode niet. na zo lange tijd is er vast naar gekeken maar toch: zorg dat je expositie aan allergeen vermijdt.
Pulmicort is heel goed te gebruiken als onderhoudsmedicatie met bovendien gebruik tussendoor als je een reliever nodig hebt. dus een inhalator voor onderhoud en ook voor zo nodig. kijk ook of je inhalator geschikt is voor jou . soms is aerosol beter met voorzetkamer

Login of registreer om te reageren
03-04-2020 om 16:02 uur

Bedankt voor uw antwoord,
Ja ik weet dat dieren niet handig zijn, maar die had ik al voordat ik last kreeg van allergieën en voor mij is de katten weg doen echt geen optie.
Ze komen in ieder geval niet in de slaapkamer.
Daarbij ben ik niet alleen allergisch voor katten en heb ik er dus buiten de hooikoorts periodes geen last van i.t.t huisstofmijt.

Ik heb de aerosol gebruikt ( voor de ipratropium) maar dat werkt dus niet.
Ik krijg het er alleen naar benauwder van.
Hopelijk werkt de symbicort beter dan de pulmicort.

Login of registreer om te reageren
04-04-2020 om 12:38 uur
Reactie op Catlover

Bedankt voor uw antwoord,
Ja ik weet dat dieren niet handig zijn, maar die had ik al voordat ik last kreeg van allergieën en voor mij is de katten weg doen echt geen optie.
Ze komen in ieder geval niet in de slaapkamer.
Daarbij ben ik niet alleen allergisch voor katten en heb ik er dus buiten de hooikoorts periodes geen last van i.t.t huisstofmijt.

Ik heb de aerosol gebruikt ( voor de ipratropium) maar dat werkt dus niet.
Ik krijg het er alleen naar benauwder van.
Hopelijk werkt de symbicort beter dan de pulmicort.

Er zijn volgens mij nog enkele andere kortwerkende luchtwegverwijders, zoals Airomir of Bricanyl. Als je alleen maar benauwder wordt van een luchtwegverwijder, klopt er iets niet. Mogelijk kun je er dan niet tegen en krijg je bronchospasmen.

Login of registreer om te reageren
04-04-2020 om 14:34 uur

Hallo Catlover,

Knap vervelend dat je last hebt van benauwdheid.
Wat bij mij helpt als ik het moeilijk heb, is weer de bijsluiters doorlezen om te kijken of ik de medicijnen echt goed gebruik en wat er geadviseerd wordt wanneer je klachten meer worden. Dan kan ik beter inschatten of mijn klachten reëel zijn of dat het meer komt omdat ik me rot voel en bang ben.
Bij sommige medicijnen kan het een tijdje duren voordat de werking optimaal is.
Misschien kun je een dagboek bijhouden, hoe het met je gaat. Soms wordt het dan zichtbaar wanneer (en soms ook waarom) er meer klachten ontstaan.
Twijfel je, dan je huisarts bellen voor advies. Schrijf, als geheugensteuntje, je vragen op voordat je belt.

Groetjes Spirit.

Login of registreer om te reageren
05-04-2020 om 00:38 uur

Bedankt voor jullie reacties Thirza en Spirit,

Ik heb het vooral benauwder als ik de aerosols gebruik, ook de salbutamol.
De ventolin in poedervorm ( diskus en vroeger die met capsules) heb ik het niet bij.
Ze hebben vorig jaar een keer gekeken of ik het goed gebruik en dat was ook de reden niet.
Wel zagen ze toen zelf ook dat ik het echt benauwd kreeg van de ipratropium.
Binnen een kwartier begon het piepen terwijl ik daarvoor nergens last van had.
Ik ga eigenlijk ook nooit op controle, alleen als het mis gaat en dat is de afgelopen jaren elk jaar in het hooikoortsseizoen of eind van het jaar rond oud en nieuw.
De rest van het jaar gaat het goed met de medicatie die ik dagelijks gebruik.
De pulmicort gebruik ik ook al een aantal jaar.

Ik heb een dagboek waarin ik ook andere dingen bij hou ( 1 van mijn katten is ook allergisch, we lijken gelijk op te gaan)
en ik zag dat ik vorig jaar in december/januari ( vuurwerk) last kreeg en in maart-april en het jaar daarvoor in april ook prednison gekregen heb en ik met dezelfde klachten liep.

De symbicort werkt wel beter, ik ben in ieder geval nu een paar uur van de benauwdheid af maar het werkt bij mij geen 12 uur.
Maar misschien heeft het tijd nodig.

Anders ga ik als het niet verbeterd weer bellen maar ja ik stoor ze in deze periode liever niet.

Login of registreer om te reageren
05-04-2020 om 07:27 uur

Goedemorgen Catlover,

Herken het probleem met aerosol inhalator. Bij mij was het de hulpstof ethanol(alcohol) waar ik niet tegen kan. Gebruik nu al lange tijd o.a. Seretide aerosol daar zit geen ethanol in.

Wanneer het niet verbetert, wel bellen hoor. Kunt altijd om advies vragen.
Goed voor jezelf zorgen mag of eigenlijk dat moet. Zo voorkom je dat de klachten erger worden.
Voordeel voor jezelf maar ook voor de toch al drukke artsen.

Groetjes Spirit.

Login of registreer om te reageren