Longkanker behandeld, problemen blijven

05-04-2020 om 18:16 uur

Beste,

Eind oktober is er bij mijn moeder longkanker geconstateerd. In de linkerlong een tumor van 5 cm en in de rechterlong een tumor van 1,3 cm. Gelukkig waren er geen uitzaaiingen. Eind december is de linkerbovenkwab verwijderd en in februari is de rechterlong 3 maal bestraald met de hoogste dosis. Mijn moeder heeft volgens de longarts 2 jaar lang met longkanker rondgelopen. De symptomen die zij had waren trommelstokvingers en het Pierre Marie Bamberger syndroom wat zich uitte in extreme pijn in beide benen. Nu de tumoren behandeld zijn gingen wij ervan uit dat de pijn in haar benen zou wegtrekken. Helaas is niets minder waar. Ze heeft nog steeds enorm veel pijn en de pijn lijkt voornamelijk in de spieren/botten van de onderbenen/kuiten te zitten.

Er is niet veel te vinden als behandelingsmethode voor dit syndroom behalve het wegnemen van de oorzaak. Nu de oorzaak is weggenomen vraag ik mij af wat er nog gedaan kan worden aan de pijn in haar benen?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-04-2020 om 10:42 uur

dag Alyssa
pierre marie bamberger verdwijnt niet altijd inderdaad na een behandeling van de oorzaak. maar als de tumor rechts de oorzaak is geweest kan de verbetering nog komen, de bestraling is betrekkelijk kort geleden nog. het is ook nuttig om te kijken of de pijn wel door pierre marie bamberger komt. als de vingers wel verbeterd zijn speelt in de benen misschien iets anders. misschien iets anders in de botten of gewrichten of iets in de bloedvaten, of dat een reele optie is hangt erg van de precieze klachten af. mocht het allemaal niet anders worden is toch adequate pijnstilling de enige mogelijkheid. iets om met de eigen longarts te bespreken.

Login of registreer om te reageren