35% longinhoud

09-04-2020 om 11:09 uur

Goedemiddag forum, graag zou ik gebruik willen maken van jullie ervaring voor mijn probleem.
Ik heb sinds 2017 copd en 35% longinhoud, elk half jaar wordt ik hier gecontroleerd(woon in Spanje) en het resultaat is hetzelfde, niet beter niet slechter.
Maar wat ik zelf merk is dat ik steeds minder kan, bv. 3 jaar geleden kon ik nog gewoon werken en werd ik pas in de middag sneller vermoeid nu kan ik niet eens meer van de bank naar het toilet lopen.
Halverwege 2017 is er bij mij ook een defecte mitralisklep ontdekt en de doktoren hebben toendertijd verteld dat dit enige invloed zou hebben op mijn dagelijkse bezigheden, maart 2018 is er een mitralisclip in de hartklep geplaatst maar eigenlijk is er totaal geen verbetering merkbaar en ga ik gewoon dagelijks achteruit. Het probleem met mijn hartklep is nog steeds niet verbeterd maar volgens de cardioloog is dit niet het probleem.
Mijn vraag is dan ook, wat kan je doen met 35% longinhoud want ik denk dat de defecte hartklep wel degelijk invloed heeft op mijn dagelijkse bezigheden.
Hoop zsm op reacties zodat ik enige verglijking heb.
Alvast bedankt.

Login of registreer om te reageren
09-04-2020 om 11:42 uur

Welkom, ik schreef net heel wat ergens anders. Maar was ineens weg. :(

Volgens mij moet het hart hard werken als je een longaandoening hebt. Ik zou deze vraag stellen onder het topic "deskundige".

Sterkte Anna.

Login of registreer om te reageren
31-01-2023 om 18:43 uur

Hoi hoi wees ,mijn longinhoud is 32% ....ik heb er ook zeer slechte dagen erbij ook niet ver kunnen lopen net als u ook van de bank naar de toilet en dan daar uitpuffen ,en dan weer terug en zit je op de bank moet je weer uitpuffen ....of ne wilt ff naar de winkel dan moet mijn man mij vlak voor het huis ophalen met de auto en dan naar de winkel .dan loop je net halvetwege het gangpad en dan begint het weer ..meer dan 1 winkel kan ik ook niet meer ,maar goed het is niet anders

Login of registreer om te reageren
03-02-2023 om 19:47 uur

Ik heb net een nieuwe Topic geopend over Revalidatie van MedifitReha in Spanje
Ik denk eraan om dat te gaan doen.

Login of registreer om te reageren
12-02-2023 om 21:20 uur

@Mees. Ik heb een longcapaciteit van ongeveer 31%. In Nederland bij normaal weer kan ik ongeveer 5000-9000 stappen per dag doen. Dat is zo’n beetje een rondje golf van 9 holes zonder buggy. Ook kan ik 3 keer per week naar de fitness (Basic Fit = prima betaalbaar). Daar doe ik 20 minuten lopen op een band snelheid 5.2-5.5 en daarna 6 apparaten voor krachttraining. In het dagelijks leven kan ik gewoon boodschappen doen, de was doen, strijken en koken op een dag.
Ik kan GEEN traplopen, idioot maar waar. Na 1 verdieping ben ik stuk.
In mijn favoriete Alicante kan ik zeker 50% meer per dag. Ik heb al jaar of 25 copd maar ben altijd 3 tot 4 keer per week blijven sporten.
Geen idee of je hier wat mee kunt want ik heb geen hartklachten, gelukkig.

Login of registreer om te reageren
25-04-2023 om 16:31 uur

Zoals mijn longarts eens zei De 1 heeft gold 4 en kan nog de nijmeegse vierdaagse lopen en de ander gold 2 of 3 en kunnen niets meer.Is heel verschillend voor veel copd'ers.

Wat ik wel merk dat het bewegen en sporten erg opgedrongen wordt terwijl je dat vaak wilt maar gewoon weg niet meer kan! Acceptaties is heel belangrijk voor ons!

Login of registreer om te reageren