Gastouderopvang en hoesten

29-04-2020 om 06:33 uur

Hallo, ik ben gastouder en 11 mei start de kinderopvang weer. Nu is het zo dat ik geen aangetoonde longaandoening of astma heb (wel afgelopen najaar bronchitis gehad voor het eerst) maar ik heb heel vaak last van hoesten, vooral 's nachts. Nu is mijn vraag of ik hiermee meer risico loop op besmetting met corona.
Met vr.gr. Hilda

Login of registreer om te reageren
30-04-2020 om 10:42 uur

Beste HildaB,

Bedankt voor je bericht. Begrijpelijk dat je je zorgen maakt.
Het lijkt er – op basis van wetenschappelijk onderzoek dat nu beschikbaar is - op dat mensen met een longziekte niet méér risico lopen dan anderen om het virus te krijgen. Als ze ziek worden zijn ze wel kwetsbaarder; waarschijnlijk vergelijkbaar met de manier waarop ze kwetsbaarder zijn bij een influenza. Hoe dat verschilt ten opzichte van influenza weten we nog niet.
Jij geeft aan dat er geen longaandoening is aangetoond, maar dat je wel veel hoest klachten hebt, dit kan (tijdelijk) verergeren als je besmet bent geraakt met het coronavirus.

Meer informatie over het coronavirus en je longen lees je op de volgende website https://www.longfonds.nl/corona-longziekten.
Als je vragen hebt over jouw situatie of graag eens met iemand wilt praten, bel of mail ons vooral. Wij zijn te bereiken via 033 434 12 12 of advieslijn@longfonds.nl.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren