Minderen met neusspray

05-05-2020 om 09:30 uur

Ik heb driekwart jaar 4x2 neussprays genomen in elk neusgat (2x2 's ochtends én 's avonds). Op zich is dat meer dan de bijsluiter vermeldt, maar de KNO-arts zei dat het oké was in verband met m'n reflux. In de lente- en zomermaanden probeer ik mijn gebruik weer omlaag te schroeven. Nu gebruik ik 1x1 in de ochtend en in de avond, en merk ik dat ik er best benauwd van word. Alsof de neus moet wennen aan minder corticosteroïden van mijn mometasonfuroaat. Is dat normaal? Ik was eerst bang dat ik misschien corona had, want best benauwd, omdat ik niet meer gewend ben dat mijn neus minder goed open zit. Hebben jullie hier ook ervaring mee, dat als je mindert met neusspray, de neus aanvankelijk wat dichter zit? Hoe lang duurt dat? Is het verstandig, in deze tijd? Tegelijkertijd wil ik wel echt minderen, omdat ik dus al te veel gebruik.

Login of registreer om te reageren
05-05-2020 om 18:51 uur

Ik herken de klachten wel die jij hebt en ik zou dit bespreken met de KNO arts.

Dit heb ik zelf ook gedaan. Toen is er een allergie test gedaan (ben voor diverse dingen allergisch) en ik heb een coblatie behandeling gehad. Die coblatie behandeling heeft enorm geholpen en nu kan ik de normale dosis neusspray.

Login of registreer om te reageren
07-05-2020 om 13:50 uur

Ja daar heb ik ook ervaring mee.
Mijn ervaring is dat het wel 2-3 weken kan duren voordat je weer gewend bent om zonder neusspray te kunnen, afhankelijk van hoe lang je het gebruikt hebt.
Het klopt dat je neus eerst weer dicht gaat zitten maar mijn ervaring is dat als ik neusspray gebruik dat mijn neus constant open / dicht , open / dicht gaat zitten en krijg ik er bloedneuzen bij, ik gebruik daarom bijna nooit meer neusspray. Ik heb liever een beetje de neus verstopt dan constant open / dicht gedoe.

Ik zou zeggen probeer het eens en niet te snel opgeven.

Succes.

Login of registreer om te reageren
08-05-2020 om 09:00 uur

Er is een tijd geleden een uitzending geweest kassa, vinger aan de pols of iets degelijks, over mensen die verslaafd zijn aan neusspray, dit is echt een hele grote groep mensen. Er werd geadviseerd om deze te verdunnen en dan steeds meer te verdunnen om zo de verslaving af te bouwen.

Succes

Login of registreer om te reageren
08-05-2020 om 12:50 uur

Wat voor neusspray gaat het over, otrivin (xolymetasoline) of cortico’s (mometason)
Otrivin is het verslavingsverhaal. Cortico’s toch niet?

Login of registreer om te reageren
08-05-2020 om 15:12 uur

Niet alleen xylometazoline is het verslavingsverhaal ... bij diverse neusspray's gaan mensen vaak meer en meer gebruiken met steeds minder resultaat.

Login of registreer om te reageren
10-05-2020 om 19:54 uur

Het gaat om corticosteroïden. Ik gebruik in plaats van 4x2 nu 2x1, ik ben dus gehalveerd. Vooralsnog is mijn neus veel meer dicht, hoop dat hij na verloop van tijd (iemand op dit forum zei 2-3 weken?) meer open gaat en zich als het ware aanpast aan de nieuwe dosering.

Login of registreer om te reageren
10-05-2020 om 20:03 uur
Reactie op Akman

Het gaat om corticosteroïden. Ik gebruik in plaats van 4x2 nu 2x1, ik ben dus gehalveerd. Vooralsnog is mijn neus veel meer dicht, hoop dat hij na verloop van tijd (iemand op dit forum zei 2-3 weken?) meer open gaat en zich als het ware aanpast aan de nieuwe dosering.

of niet he, de allergenen of scherpe geuren of reflux... zorgen voor de dichte neus.
minderen in het voorjaar/ zomer snap ik zelf niet zo goed, wel dat je minder medicatie wilt, maar dit moet wel kunnen. ik geloof zelf niet zo in wennen....
onrustig kno gebied (dichte neus) zorgt vaak ook weer voor meer longklachten
ik zou het overleggen met je arts

Login of registreer om te reageren
11-05-2020 om 05:37 uur

Vorig jaar heb ik een behandeling aan mijn neusslijmvliezen gehad via de celon methode voor geblokkeerde neus ademhaling. Eigenlijk zat ik voor die behandeling altijd dicht alsof ik chronisch verkouden was, duidelijk had ik last van chronisch geïrriteerd neusslijmvlies. Voor de behandeling heb decennia lang via de longarts gewerkt met diverse neussprays zonder verbetering eigenlijk.

Heb tegenwoordig veel meer lucht en kan ik bijna 98 procent van de tijd door mijn neus adem halen. Het herstel van de slijmvliezen duurde wel langer dan ik gedacht had, dat viel me wel tegen. Het ademen halen door mijn neus is nog wel lastig maar dit ligt eerder in discipline als je meer dan 50 jaar last van chronisch geïrriteerd neusslijmvlies hebt gehad is het ademen door de neus een gewoonte die je weer moet aanleren. Moet daarom discipline betrachten en op mijn neus ademhaling letten. Maar het is een echte verademing en heel fijn dat ik weer geheel door mijn neus kan ademhalen. Tegenwoordig gebruik ik nog wel Dymista, dat spul stinkt alsof er een polyesterboot gerepareerd wordt maar is niet altijd nodig.

Zou in ieder geval overleggen met je arts.

Sterkte en succes.

Login of registreer om te reageren
11-05-2020 om 07:27 uur
Reactie op Akman

Het gaat om corticosteroïden. Ik gebruik in plaats van 4x2 nu 2x1, ik ben dus gehalveerd. Vooralsnog is mijn neus veel meer dicht, hoop dat hij na verloop van tijd (iemand op dit forum zei 2-3 weken?) meer open gaat en zich als het ware aanpast aan de nieuwe dosering.

Dit is niet de helft, maar een kwart. De helft zou 4x1 of 2x2 zijn.
Misschien een idee om het iets rustiger te verminderen?

Login of registreer om te reageren
11-05-2020 om 07:33 uur
Reactie op EmmaW
Reactie op Akman
Het gaat om corticosteroïden. Ik gebruik in plaats van 4x2 nu 2x1, ik ben dus gehalveerd. Vooralsnog is mijn neus veel meer dicht, hoop dat hij na verloop van tijd (iemand op dit forum zei 2-3 weken?) meer open gaat en zich als het ware aanpast aan de nieuwe dosering.

Dit is niet de helft, maar een kwart. De helft zou 4x1 of 2x2 zijn.
Misschien een idee om het iets rustiger te verminderen?

Dat rekensommetje had ik ook gemaakt ;-) ik ging er maar vanuit dat t een typfoutje was :-)

Login of registreer om te reageren