Emigreren

06-05-2020 om 13:47 uur

Beste longartsen,

Mijn man en ik willen emigreren naar een land wat beter is voor onze gezondheid, onze kinderen en ik hebben astma.

Nu waren we aan het kijken naar zuid- frankrijk maar aan de hand van verschillende sites die de luchtkwaliteit ter plekke meten lijken de resultaten niet heel veel beter dan hier in Nederland? Ik lees overal dat spanje heel goed zou zijn voor astma en schone lucht heeft maar als ik zelf kijk is de lucht daar meer vervuild dan frankrijk en ook Nederland.
Nu kijken we naar Zweden omdat de lucht daar wel schoner lijkt(?)maar we hebben geen idee hoe het zal zijn met de pollen kou en vochtigheid.

Wij komen en dus moeilijk uit en willen geen land kiezen waar we naartoe moeten vliegen, het liefst blijven we binnen europa.

Ik hoop dat iemand hier ons goed advies kan geven.

Alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijke groet,

Dilana van der Waart

Login of registreer om te reageren
07-05-2020 om 14:34 uur

Probeer de Achterhoek , veel bos en behoorlijk schone lucht .Ben er 14 dagen geweest en niet 1keer gehoest .WAS weer thuis em begon gelijk weer te hoesten . Dus ik denk je hoeft niet zo ver.

Login of registreer om te reageren
07-05-2020 om 16:21 uur

Ik denk dat het voor iedereen iets individueels is. Ik ben geëmigreerd vanwege mijn werk, maar astma is hier slechter dan in zuid Limburg, waar de lucht ook slecht is

Login of registreer om te reageren
07-05-2020 om 16:34 uur

ik ben veel beter bij zee, dus dat zou voor mij een keuze zijn. of hoog in de bergen, daar gaat het ook beter
maar...
t is echt voor iedereen anders.

Login of registreer om te reageren
08-05-2020 om 06:57 uur

Beste Dilana,

Zoals je hierboven kunt lezen kan het inderdaad voor iedere longpatiënt anders zijn waar je je fijn voelt. Dit heeft o.a. te maken met de prikkels waar je gevoelig voor bent. Voor wat betreft de luchtkwaliteit in Nederland kunnen we je doorverwijzen naar betrouwbare sites, maar we zijn niet bekend met organisaties in andere Europese landen waar je dit soort info zou kunnen vinden. Wellicht kun je die informatie achterhalen bij ambassades.

Onderstaand vindt je de informatie waar het Longfonds over beschikt m.b.t. luchtvervuiling en wonen.
Als je overweegt te gaan verhuizen is het aan te raden een plek te kiezen waar je zover mogelijk verwijderd bent van drukke verkeerswegen en verkeersknooppunten (min. 300 m, liefst ten westen van). Ook is het verstandig niet te dicht te gaan wonen bij industrieën, dierenfokkerijen of bedrijven die veel stof/vuil/schadelijke gassen produceren.

Het is verstandig om je van te voren te laten informeren door de betreffende gemeente. De gemeente kan je informeren over lokale omstandigheden. Dus in welk gedeelte de meeste of minste luchtverontreiniging is.

Nog een aandachtspunt om op te letten als je eventueel gaat verhuizen: in buurten met veel eengezinswoningen wordt regelmatig de open haard of houtkachel gestookt. Dit kan voor mensen met luchtwegproblemen belastend zijn.

Tenslotte een paar linken die interessant voor je kunnen zijn: http://www.rivm.nl/media/milieu-en-leefomgeving/hoeschoonisonzelucht/ en http://www.atlasleefomgeving.nl/ .

Succes met het nemen van de beslissing.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren