Mijn huisarts mag ik niet bezoeken

26-05-2020 om 22:21 uur

Ik heb een rare situatie. Ik heb COPD goldstadium 3D heb verleden jaar meegedaan aan airflow 3 experiment.
Laatste maanden veel last van longproblemen maar huisarts in woonplaats en longarts in ziekenhuis willen mij niet zien om diagnose te stellen. Reden Covid19.
Op basis van telefonisch contact en zelfdiagnose nu al aantal kuurtjes gehad van antibiotica en prednison.
Maar geen enkele dokter die ooit heeft geconstateerd dat dit ook echt nodig was.

Mijn vraag.....herkennen jullie deze rare werkwijze van artsen ????

Login of registreer om te reageren
27-05-2020 om 07:53 uur

Nee deze werkwijze herken ik niet, zeker niet bij klachten, uiteraard is het logisch dat ze in het begin vd corona zo min mogelijk live patienten wilden zien
Maar mijn huisarts kon ik zeker altijd terecht,omdat ze de corona/verkouden en virusachtige klachten apart hield.
Wel altijd eerst telefonisch contact, ook logisch maar ik kon er wel terecht indien nodig.
Ik vind het vreemd indd, je hebt al maanden last dan vind ik ook da tje gezien moet worden, je hebt meegedaan aan een expirim.behandeling dit moet juist reden zijn voor extra controle.
Heb zelf ook ooit meegedaan, de eenrichtingventielen, en werd goed op gecontroleerd, ik vind dit echt slecht geregeld bij jou en zou opnieuw aan de bel trekken en flink zeggen dat je verder onderzoek wilt.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
27-05-2020 om 08:10 uur

Sinds de Coronacrisis is het inderdaad erg moeilijk om een consult 'onder vier ogen' te krijgen. Dat geldt voor ziekenhuizen, maar ook voor huisartsen en andere medici. Er is maar één met Covid-19 besmette patiënt nodig om een hele praktijk of afdeling lam te leggen. In de meeste gevallen moet je eerst bellen en je situatie uitleggen. De assistente regelt dan een telefonisch consult. Op basis daarvan besluit de arts of je een persoonlijk consult nodig hebt. Persoonlijke contacten proberen ze zo veel mogelijk te vermijden. Dat is zorgelijk en niet altijd zonder risico voor de patiënt, maar ondanks de positieve vooruitzichten in de media is er nog steeds sprake van een crisissituatie. Daarom is het belangrijk dat je tijdens het telefonisch consult zo nauwkeurig mogelijke informatie over je aandoening geeft, zodat je arts de juiste beslissing over een consult onder vier ogen kan nemen. In mijn geval stuurde mijn ziekenhuis al preventief een brief dat er tot nader order uitsluitend telefonische consulten mogelijk zijn. En de reden daar weer voor is, dat er geen ruimte meer op de afdelingen en in de wachtkamers meer is vanwege de 1,5 m regel. Alles draait op noodregime, het is niet anders.

Login of registreer om te reageren
27-05-2020 om 08:43 uur

Dat klopt indd, ik kreeg ook een brief dat er zo min mogelijk live consulten mogelijk waren in het zkhs.
Maar inmiddels is dit al weer een beetje opgestart..
Het belangrijke in dit is dat het gaat om een exp.behandeling, waar nog niet alles van bekend vaak is, dan is het juist belangrijk om gezien te worden bij , in jouw geval, erg lange klachten.
Het kan indd niet altijd direct en dat ze eerst medicijnen proberen is ook logisch maar nu wordt het toch tijd voor actie.
Want er kan ook meer aan de hand zijn...bij mij moest uiteindelijk de hele boel er weer uit en ben er slechter door geworden al met al, niet ernstig maar dat is ook het risico wat ik zelf nam door mee te doen.
Bij mijn huisarts kan ik gewoon terecht, na telef.contact indd, dat is logisch maar het meeste wordt hier in mijn woonplaats weer rustig aan opgestart nu, niet alles maar wel dat wat belangrijk is.
Ik zou het zeker extra overleggen

Login of registreer om te reageren
27-05-2020 om 17:14 uur

Ben al twee keer bij mijn huisarts geweest het is wel op afspraak omdat ze geen patiënten in de wachtruimte willen. Ik zei tegen mijn HA de kans dat ik corona van u krijg is groter dan dat u het van mij krijgt, daarin gaf hij me helemaal gelijk. Ben ook al twee keer in het ziekenhuis geweest voor diverse onderzoeken.

Het zal ook best zo kunnen zijn dat de uitvoering van het beleid per ziekenhuis en huisarts net iets anders is.

Misschien zijn de antwoorden die jij geeft op de gestelde vragen om te kijken of er mogelijk corona in het spel is van dien aard dat men (de zorgverleners) toch enige voorzichtigheid in acht neemt met jou.

Hoe het ook is er zijn zoveel variabelen die misschien maken dat de HA en het ziekenhuis jou niet wil zien om er maar iets zinnigs van te zeggen. Zou zo duidelijk mogelijk zijn naar de betrokken zorgverleners!

Login of registreer om te reageren
28-05-2020 om 00:33 uur

Mijn huisarts stuurde me meteen door naar covid spreekuur of regelt het telefonisch en ook de longarts hier doet alles telefonisch tenzij de seh nodig wordt geacht. Dus ja dit beleid herken ik. Alle afspraken op de longpoli zijn ook nog steeds via de telefoon en ze houden onder andere longpatiënten zo lang mogelijk buiten de deur.

Op zich ook geen vreemd beleid, aangezien zorginstellingen haarden zijn van ziekteverwekkers en longpatiënten tot de risicogroep behoren. Dus zie het als bezorgdheid van je huisarts/longarts.
Het verschilt overigens enorm per ziekenhuis en huisarts welke regels zij hanteren en hoe streng ze zijn. Mijn ziekenhuis is een van de strengste in de omgeving, ook een expertisecentrum op gebied van longen dus wellicht daarom. Hier mag ook absoluut geen bezoek komen, terwijl in andere ziekenhuizen in de buurt het wel is toegestaan en dan wel een strikt beleid hoor maar toch het is een enorm verschil!m

En over rare werkwijze gesproken: thuiszorg mag zonder beschermende kleding (mondkapje en handschoenen) zo binnen komen en zien veel mensen en mijn fysio moet met mondkapje en handschoenen binnenkomen en ziet minder mensen. Pas als de thuiszorg snotverkouden is (en ze mijns inziens te allen tijden thuis moeten blijven ongeacht covid of niet) mogen ze een mondkapje dragen...
Dat vind ik persoonlijk nog veel gekker.

Bespreek je zorgen wel met je huis- en longarts en ook dat je deze werkwijze raar vindt. Wellicht kunnen zij uitleggen op basis waarvan zij handelen dat het voor u duidelijker wordt en zij wellicht tot de conclusie komen dat dit misschien niet de handigste manier is in elke situatie:)

Login of registreer om te reageren
04-06-2020 om 19:51 uur

In de eerste plaats dank voor alle reacties! Helaas nog steeds veel klachten en heb momenteel echt het maximaal aantal pufs Spiriva, Foster en Formoterol per dag.
Gelukkig mag ik nu 1 uur per week bij onze fysiotherapeut fitness doen want naar de sportschool waar ik al 2 jaar 3-4 x per week trainde durf ik niet te gaan. Slechte hygiëne daar zullen we maar zeggen. Volgende week toch maar eens “gepast” aandringen op een persoonlijk contact met mijn huisarts.
Fijn dat jullie meedenken !!

Login of registreer om te reageren
05-06-2020 om 06:55 uur

Ik herken het, ik sukkel al van begin april, heb afgelopen 4 weken 2 stootkuren prednison gehad, allerlei dingen geprobeerd en in al die weken is er maar 1x geluisterd naar mijn longen. Alles gaat via de telefoon, ondertussen kraakt mijn ademhaling nog altijd en moet ik het nog maar even een week aanzien met nu serevent erbij. Gisteren laatste prednison gehad en ergens volgende week word ik weer teruggebeld.

De arts die ik vorige week aan de lijn had zei dat het tijd werd voor doorverwijzing naar long of kno arts. Maar mijn eigen huisarts wilt het eerst nog zelf proberen. Ondertussen zit ik al weken op de bank en wacht maar af en af.

Gelukkig heb ik veel aan dit forum voor wat houvast, maar bemoedigend is het niet.

Login of registreer om te reageren
05-06-2020 om 09:34 uur
Reactie op Anoniem

In de eerste plaats dank voor alle reacties! Helaas nog steeds veel klachten en heb momenteel echt het maximaal aantal pufs Spiriva, Foster en Formoterol per dag.
Gelukkig mag ik nu 1 uur per week bij onze fysiotherapeut fitness doen want naar de sportschool waar ik al 2 jaar 3-4 x per week trainde durf ik niet te gaan. Slechte hygiëne daar zullen we maar zeggen. Volgende week toch maar eens “gepast” aandringen op een persoonlijk contact met mijn huisarts.
Fijn dat jullie meedenken !!

Ik zelf zou de arts of het team inlichten waarbij je behandeld bent met de exp.behandeling airflow 3
Kun je hen niet bellen of mailen voor advies, meestal verwijzen zij je dan wel naar je huisarts of longarts, kunnen zij desnoods aandringen of op controle bij het team zelf.
Ik moest elke verandering of id altijd aangeven bij de artsen wie mij behandelden met de exp.behandeling, denk ook heel belangrijk voor de informatie voor het onderzoek
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
05-06-2020 om 22:12 uur

Ik snap er helemaal niets van. Ik ben 2x naar het ziekenhuis geweest voor hartcontrole en longcontrole. Moest aangeven dat ik geen koorts had, niet hoestte etc. Verder geen probleem!

Login of registreer om te reageren
07-06-2020 om 08:48 uur

Ik snap het ook niet, de verschillen per ziekenhuis zijn erg groot heb ik het idee.
Longfunctie testen worden wel uitgesteld, lijkt mij logisch ivm aerosolen.
Maar hier wordt er weer veel opgestart, uiteraard met de maatregelen in acht genomen.

Login of registreer om te reageren