Benauwdheid bij de keel

28-05-2020 om 11:42 uur

Hallo, mijn naam is Stan en ik ben 19 jaar oud. Ik heb onlangs (3 weken geleden) erg last gehad van een benauwd gevoel in mijn keel, waardoor ik mijn best moest doen om te ademen. Het voelt alsof de onderkant van mijn heel en stuk smaller wordt waardoor het ademen lastiger gaat. Ik ben naar de huisarts geweest maar daar kwam niets geks uit, mijn zuurstofgehalte was 98% en bij het luisteren naar mijn ademhaling klonk niets gek. Ook had ik geen piep bij het ademen halen. Ook heb ik geen Astma of Allergieën. Na 4 dagen ging de benauwdheid over. Nu drie weken later is het weer terug en ik heb geen idee wat het kan zijn.

Kan iemand mij helpen?

Login of registreer om te reageren
28-05-2020 om 12:28 uur

Hoi Stan, je had dus geen brok in je keel? Het kan zijn dat je keel gespannen is, heb je misschien last van stress? (dat is niet bijzonder in deze tijd) Je kunt een benauwd gevoel hebben zonder dat je zuurstof tekort komt. Het kan ook komen door juist te overademen. Hyperventilatie dus. Dat bestaat ook in chronische vorm. Kijk maar eens of je hier iets van herkent https://www.gezondeademhaling.nl/chronische-hyperventilatie-symptomen

Login of registreer om te reageren
28-05-2020 om 16:16 uur
Reactie op Thirza

Hoi Stan, je had dus geen brok in je keel? Het kan zijn dat je keel gespannen is, heb je misschien last van stress? (dat is niet bijzonder in deze tijd) Je kunt een benauwd gevoel hebben zonder dat je zuurstof tekort komt. Het kan ook komen door juist te overademen. Hyperventilatie dus. Dat bestaat ook in chronische vorm. Kijk maar eens of je hier iets van herkent https://www.gezondeademhaling.nl/chronische-hyperventilatie-symptomen

Hi, hartstikke bedank voor de tip! Ik heb de website bekeken, het is alleen dat ik helemaal geen druk op de borst heb maar dat het echt in de luchtpijp lijkt te zitten, het voelt alsof mijn keel licht wordt dicht geknepen. En soms heb ik inderdaad stress door mijn opleiding maar ik denk niet dat het zo erg is dat ik zwaar gestrest ben.

Login of registreer om te reageren
29-05-2020 om 07:18 uur

In de meeste gevallen kunnen het deze dingen zijn.

- bronchiale hyperreactieviteit. Ondanks je niet allergisch bent kun je heftig reageren op de zeer droge lucht die momenteel heerst. Of op mist of op parfum, weersveranderingen.

- hyperventilatie, je hoeft niet alle symptomen te hebben om dit te hebben.

- spanning, door spanning ga je spieren ademhaling verkeerd gebruiken waardoor er brok in keel instaat. Aanleiding in psychisch de klacht lichamelijk.

- reflux, door zuur wat door je luchtpijp naar boven komt raakt je luchtpijp geïrriteerd. Dit zuur hoef je niet zelf te merken maar dat kan er toch zijn. Volgens de artsen is dit de meestvoorkomende oorzaak.

Laat je door je arts niet zomaar wegzetten als dat het psychisch is want ik liep zelf al bij psycholoog terwijl het bij mij lichamelijk is.

Login of registreer om te reageren
29-05-2020 om 10:19 uur
Reactie op Robert33

In de meeste gevallen kunnen het deze dingen zijn.

- bronchiale hyperreactieviteit. Ondanks je niet allergisch bent kun je heftig reageren op de zeer droge lucht die momenteel heerst. Of op mist of op parfum, weersveranderingen.

- hyperventilatie, je hoeft niet alle symptomen te hebben om dit te hebben.

- spanning, door spanning ga je spieren ademhaling verkeerd gebruiken waardoor er brok in keel instaat. Aanleiding in psychisch de klacht lichamelijk.

- reflux, door zuur wat door je luchtpijp naar boven komt raakt je luchtpijp geïrriteerd. Dit zuur hoef je niet zelf te merken maar dat kan er toch zijn. Volgens de artsen is dit de meestvoorkomende oorzaak.

Laat je door je arts niet zomaar wegzetten als dat het psychisch is want ik liep zelf al bij psycholoog terwijl het bij mij lichamelijk is.

Hartstikke bedankt voor de reactie! Ik denk dat ik het nog even aankijk en als het niet minder wordt dan ga ik nog eens langs bij de huisarts voor vervolg onderzoek!

Login of registreer om te reageren