Aircooler voor de hooikoorts maar de Corona dan?

29-05-2020 om 16:54 uur

Beste lezers.

Even een longen update want ik ben nieuw op het forum en dan hebben jullie enig idee wat er loos is. Daarna pas mijn vraag.

Na meer dan 50 jaar zware hooikoorts aanvallen gehad te hebben (meerdere dagen meer dan 300 keer per dag niezen, jeukende ogen/oren/rug en ribben die van hun plaats gingen etc.) zit ik tegenwoordig in een rustiger stadium. De laatste paar jaar heb ik alleen in het voorjaar wat aanvallen die nog maar een paar dagen duren en daarna nog incidenteel tot en met augustus. Door al deze ellende hebben mijn longen het toch zwaar gehad. Dat resulteert in de laatste jaren, en dan met name in het najaar als de temperatuur terug loopt, tot een grotere kans op kou vatten die soms overgaat in een lichte longontsteking. Heb ik eenmaal de maand februari gehad dan gaan de temp. vaak weer wat omhoog waarbij de kans om kou te vatten bij mij minder wordt en ik weer geruster verder kan.

Ik heb altijd buiten gewerkt en nu ik met pensioen ben blijf ik een bezige bij maar door de bank genomen ben ik nu vaker thuis dan voorheen. Mijn longen hebben het momenteel weer wat moeilijker door de hooikoorts en de droge lucht. Gevolg is meer schrapen van de keel etc.

Maar nu de temperaturen in de huiskamer weer stijgen vraag ik me af in hoeverre een aircooler (ventilator met waterbak en luchtfilters) mijn huiskamer voor mij prettiger kunnen maken d.m.v. wat wind, vochtigere lucht en een temperatuur die lager wordt.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Mijn vrouw en ik houden afstand tot kinderen en klein kinderen in de buitenlucht maar ze komen ook incidenteel wel in huis op gepaste afstand. Maar moet ik nu als ze wel een keer binnen komen de aircooler van te voren/of al langer van te voren uitzetten.
Want een vochtigere lucht is toch een “kweekbak” voor het Corona virus waarin ze langer kunnen overleven?
Sterker nog. Ik neem aan dat dit ook op gaat voor een gewone ventilator die de lucht rond blaast zei het dan droge lucht.

Waarom deze vragen. In de zomer lopen de huiskamer temperaturen vaak zo op dat een koel briesje gewoon lekker is en menigeen dit doet. En ik overweeg een aircooler te gaan kopen.

Met vriendelijke groeten, Dump.

Login of registreer om te reageren
29-05-2020 om 20:05 uur

Hoi dump,

De droge lucht van de laatste 2 maanden is ongekend voor Nederland.
Waar het normaal gemiddeld 80 procent is is het nu soms nog maar 20 procent.
Ik heb er zelf ernstige last van.
Een vliegtuig heeft een luchtvochtigheid van 40 procent.

Een luchtkoeler gaat je niet helpen het verkoeld nauwelijks en er komt nauwelijks luchtvochtigheid bij.

Wat je nodig hebt is een luchtwasser. Deze wast de lucht met vocht en dat werkt heel goed.
De meeste luchtbevochtigers maken mist en dat is juist niet goed.

Zelf heb ik 2 Venta luchtbevochtigers deze kosten 1000 per stuk maar dat verbeterd wel je kwaliteit van leven. Ze zijn snel stil en je hoeft maar een keer per dag bij te vullen.

Corona verspreid zich juist niet goed in vochtige lucht.
Door de waterdamp worden de aerosolen juist tegengehouden. Dit werkt zo bij alle virussen die door de lucht gaan.

Login of registreer om te reageren