Prednison ophogen?

31-05-2020 om 07:13 uur

Goedemorgen allemaal,

Ik ben ondertussen ziek sinds januari. Toen is de bacterie haemophilus influenzae gevonden en ik ben nu zeker 10 antibiotica kuren en 6 prednison kuren verder maar ze krijgen hem niet goed weg.

Ik was net klaar met een 6 weekse doxycycline kuur maar die heeft ook niet geholpen. De benauwdheid blijft.

Nu heb ik een 10 daagse kuur met cefuroxim; iemand hier ervaring mee?

Maar wat ik me vooral afvraag; ik zit nu op 5 mg prednison per dag. De longverpleegkundige stelt voor dat ik 3 dagen ophoog naar 20, dan 2 dagen 15, 2 dagen 10 en dan weer naar 5 .

Normaal gesproken krijg ik stootkuren van 30 mg; laatste keer hielp dit eigenlijk nauwelijks, daarna toen 6 weken doxy.

Nu vraag ik me af; zou dit paar dagen op kunnen hogen naar 20 echt kunnen helpen? Mijn lijf heeft altijd grote moeite met afbouwen dus ben een beetje sceptisch of die paar dagen verhoging echt een verschil kunnen maken en dus de moeite waard kan zijn.

Alvast veel dank!
Groetjes Lin

Login of registreer om te reageren
31-05-2020 om 07:59 uur

Kun je je longarts bellen? ik denk dat ik het met hem zou overleggen als je zo twijfelt over het advies van lvk

Login of registreer om te reageren
31-05-2020 om 08:05 uur

De longverpleegkundige zei dat ze het had overlegd met de longarts... ik krijg de longarts niet te pakken. Word nu ook doorgestuurd naar het Erasmus omdat mijn eigen longarts er niet meer uitkomt, Maargoed, dat gaat dus waarschijnlijk nog een hele tijd duren voor ik daar terecht kan.
Daarom hoopte ik op ervaring of iemand weet of zo tijdelijk ophogen wel degelijk kan helpen? En dus het zware afbouwen waard is...

Login of registreer om te reageren
31-05-2020 om 10:57 uur

Als je longarts dat aangeeft lijkt me van wel.
Wat je nog kunt overleggen of je misschien nog rustiger mag afbouwen. met 2.5 mg per keer ipv 5. Misschien heb je dan wat minder bijwerkingen.

wel een naar verhaal zeg, sterkte!

Login of registreer om te reageren