Longnodus

04-06-2020 om 09:19 uur

Hallo,

Ik ben een vrouw van 35 jaar. Op 7 oktober 2019 ben ik op de spoedeisende hulp terecht gekomen, nadat uit een bloedonderzoek een te hoog d-dimeer kwam. Het vermoeden was een longembolie, omdat ik ook pijn tussen de schouderbladen had.

Op de spoedeisende hulp is een longfoto gemaakt. Deze zag er goed uit. Daarna is er een Ct-scan gemaakt. Gelukkig geen longembolie. Verder ook geen consolidaties of nodulaire afwijkingen.

Omdat ik pijn tussen de schouderbladen, met uitstraling naar de arm, bleef houden is er op 30 december 2019 nog een Ct-scan gemaakt. In het verslag staat Ct thorax vergeleken met Ct thorax van 7 oktober 2019.

Nu staat er nodus in de rechter onderkwab tot 4mm, waarschijnlijk lymfeklier, ongewijzigd. Verder geen noduraire afwijkingen. Dit terwijl er op 7 oktober 2019 over geen noduraire afwijkingen werd gesproken. Ik neem aan dat het er toen ook al zat, omdat anders in het verslag van 30 december 2019 niet ongewijzigd staat vermeld? Of zat het er opeens na 3 maanden?

Mijn longarts heeft mij verder niet over deze nodus verteld. Zij heeft mij aangegeven dat alles goed was. Nu lees ik dat een longnodus vaker wordt gezien op een Ct en dat het meestal niet iets is om je zorgen over te maken. Wel wordt er vaak een follow-up beleid geadviseerd om hier zeker van te zijn. Mijn longarts heeft hier dus niets over gezegd en er is ook geen follow up. Is dit gangbaar? Wat adviseren jullie?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
05-06-2020 om 14:33 uur

Beste Carrie

Een longnodus van 4 mm wordt heel vaak gezien en heeft meestal niets te betekenen. De nodus zal er op de eerste scan ook al hebben gezeten maar is toen niet gezien of niet beschreven. Bij niet rokers hoef je de nodus van 4 mm niet eens te vervolgen. Bij rokers moet dat wel. Dan moet de eerste follow scan na 3 tot 6 maanden gedaan worden. Maar ook gezien je leeftijd is de kans dat de nodus iets is om je zorgen over te maken heel klein.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren