Preventief tegen verkoudheid?

10-06-2020 om 08:56 uur

Bij onze dochter wordt een normale verkoudheid altijd een longontsteking waarbij ze ruim 3 weken uit de running is! (Ze heeft niet alleen astma maar nog andere longafwijkingen) Verder heeft ze nooit zonder verkoudheid last. Nu weet ik dat verkoudheden moeilijk te voorkomen zijn maar misschien zijn er toch mensen die preventief iets proberen? Ik lees over preventief zoutoplossing neusspray of neus spoelen? Zijn er mensen die ook alleen bij verkoudheid ziek worden en waarbij de preventieve antibiotica goed werkt? (Remt ook het mee naar binnen brengen van virussen)
Ik hoor het graag! (De normale hygiƫne en ventileren doen wij)

Login of registreer om te reageren
10-06-2020 om 09:43 uur

Soms geeft een arts preventief Azitromycine, onderhoudsdosering, 3 x per week 250 mg. Neusspoelen is sowieso altijd goed. Net als vitamine C. Minimum inname is vrij laag, vind ik althans. Ik slik 500 mg bij dagelijks.

Login of registreer om te reageren
10-06-2020 om 11:33 uur

Ik spoel zelf mijn neus zoutwater (0,9% oplossing zelf gemaakt met gewoon keukenzout zonder jodium) met de nasofree op advies van de kno-arts. Vitamine C zou kunnen bijdragen, echinacea of echinaforce ofzo kan ook bijdragen, weet even niet welke.
Tijm werkt slijmverdunnend dus mocht ze daar tegen kunnen zou dit door het eten toegevoegd kunnen worden of tijmthee maar lijkt me minder voor een kind. Geen idee hoe ze is met eten en drinken, maar gember werkt volgens mij ontstekingsremmend.

Wellicht zou een goede alternatieve arts die het liefst ook regulier arts is iets kunnen betekenen. Dit zodat er goede kennis is van het menselijk lichaam en medicatie en daarbij ook weet welke combinaties wel en niet mogelijk zijn.

Login of registreer om te reageren
10-06-2020 om 18:51 uur

Hoi Nckiie, dank voor reactie. echinaforce krijgt ze. Vraag over neus spoelen. Hoe vaak doe je dat? Hele jaar door? Dus preventief? Of zodra je verkouden wordt? Zou dat ook neusspray kunnen zijn? Dat is voor kind fijner misschien.

Login of registreer om te reageren
10-06-2020 om 18:59 uur

Hallo Ramonasam, op advies van de longarts en kno arts spoel ik preventief 2x per dag mijn neus met zoutwater met behulp van een rhinohorn (zit lepeltje bij voor goede dosis zout per keer). Als er veel virussen enz rondgaan of als ik voel dat het minder gaat verhoog ik het naar 3/4 keer per dag.

Groetjes en heel veel succes

Login of registreer om te reageren
10-06-2020 om 19:18 uur

Neusspray is een te klein volume en komt niet diep genoeg voor hetzelfde effect als spoelen. Ik spoel standaard twee keer per dag, bij veel last vaker. Volgens de kno arts moet je het zien als zoiets als tanden poetsen.

Login of registreer om te reageren
12-06-2020 om 13:27 uur
Reactie op RamonaSam

Hoi Nckiie, dank voor reactie. echinaforce krijgt ze. Vraag over neus spoelen. Hoe vaak doe je dat? Hele jaar door? Dus preventief? Of zodra je verkouden wordt? Zou dat ook neusspray kunnen zijn? Dat is voor kind fijner misschien.

Neusspoelen doe ik het hele jaar door op advies van kno-arts 1-2 keer per dag buiten pollenseizoen en verkoudheid vaak 1x dit is dus zeer zelden en anders 2-4x per dag en wat Daantje zegt klopt. Zoutoplossing neusspray is leuk voor ernaast als je niet kan spoelen maar spoelen is veel effectiever! En ik gebruikte eerst de rhinohorn naar kreeg er hoofdpijn van, kno-arts raadde nasofree aan en heb ook verschil gemerkt dat er bij mij dan meer troep loskomt en daadwerkelijk beter helpt. Het voorkomt het niet 100% maar wel veel minder abkuurtjes nodig gelukkig!!! En in het pollenseizoen helpt ook naar mijn idee:)

En het spoelen is even wennen maar juist kinderen zijn vaak zeer flexibel.

Bij echte verkoudheid overleg ik vaak met longarts en is het eerst xylometazoline dan 5 minuten wachten en dan spoelen. Die xylometazoline mag niet te lang gebruikt worden maar helpt wel de verkoudheid sneller te genezen:) maar ik persoonlijk doe dit altijd in overleg met de arts!

Login of registreer om te reageren