astma en huisdieren

10-06-2020 om 13:37 uur

Ben pas getest op allergieën dmv bloedonderzoek , kwam alleen een lichte allergie uit voor huisstofmijt, niet voor huisdieren. Mogelijk heb ik astma. Is het verstandig om twee katten te nemen ?

Login of registreer om te reageren
10-06-2020 om 14:04 uur

Nee. Met een huisstofmijt allergie kan je ook op katten reageren en je hebt een groter risico om voor meer dingen allergisch te worden.

Login of registreer om te reageren
11-06-2020 om 09:07 uur

Beste snult,

Als je een allergietest hebt gehad en daar komt geen dierenallergie uit, maar wel een huisstofmijtallergie, dan wordt een huisdier niet persé afgeraden. Maar extra stofzuigen etc. is wel aan te raden. Het is, zoals Daantje al schrijft, wel mogelijk dat je eventueel voor meer dingen allergisch wordt.
Meer informatie over dieren en astma vind je hier: https://www.longfonds.nl/astma/prikkels/huisdieren

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
12-06-2020 om 13:10 uur

Wij hebben dieren (2 katten en een hond) en ze zorgen daadwerkelijk voor meer stof dus lijkt mij ook logisch dat je dan meer huisstofmijt hebt.

Je zou kunnen kijken naar hypoallergene kattenrassen (volgens mij is de main coon of noorse boskat zo’n ras maar weet ik niet zeker), maar dan eigenlijk eerst regelmatig bij iemand met zo’n kat op bezoek gaan. Zou zonde zijn voor jou en de katten als het uiteindelijk niet gaat je afscheid moet nemen van elkaar, weet hoeveel ze voor je kunnen betekenen en dat gun ik niemand.

Login of registreer om te reageren
12-06-2020 om 15:39 uur
Reactie op Juno92

Wij hebben dieren (2 katten en een hond) en ze zorgen daadwerkelijk voor meer stof dus lijkt mij ook logisch dat je dan meer huisstofmijt hebt.

Je zou kunnen kijken naar hypoallergene kattenrassen (volgens mij is de main coon of noorse boskat zo’n ras maar weet ik niet zeker), maar dan eigenlijk eerst regelmatig bij iemand met zo’n kat op bezoek gaan. Zou zonde zijn voor jou en de katten als het uiteindelijk niet gaat je afscheid moet nemen van elkaar, weet hoeveel ze voor je kunnen betekenen en dat gun ik niemand.

Hoezo zorgen katten voor meer stof ?

Login of registreer om te reageren
12-06-2020 om 21:09 uur

misschien goed om te weten is dat in de vacht van de huisdieren ook huisstofmijt zit.

Login of registreer om te reageren
13-06-2020 om 11:22 uur
Reactie op emsepems

misschien goed om te weten is dat in de vacht van de huisdieren ook huisstofmijt zit.

En bij buitenkatjes, ook pollen. Mijn dochter heeft geen dierenallergie, maar als het buitenkatje op haar schoot gezeten heeft, gaat haar neus lopen vanwege de pollen, daar is zij in hoge mate allergisch voor nl.

Login of registreer om te reageren
13-06-2020 om 14:14 uur

Dieren verliezen huidschilfers, dus stof en voeding voor huisstofmijt. Dus heb je 2 katten erbij heb je sowieso meer stof in huis. Merk ook bij mensen die geen huisdieren hebben dat ze veel minder hoeven schoon te maken om het net zo stofvrij te houden als wij met onze huisdieren.

Nou komen die van ons ook buiten, maar het is gewoon zo dieren met vacht betekent meer stof.
En goede aanvulling @Thirza inderdaad!

Ik zou het met je arts overleggen als je echt graag katten wilt en je verdiepen in rassen en fokkers en daar op bezoek gaan en kijken of je last hebt of krijgt. Wellicht minder leuk, maar een aquarium met leuke vissen is misschien een ander alternatief of naar een kattencafé gaan en daar genieten van de katten dat je ook je uitje hebt en meteen de aandacht van de katten en thuis meteen alles in de was doen en zo toch kunnen genieten van katten.
Het is lang niet hetzelfde maar wellicht een alternatief

Login of registreer om te reageren
19-06-2020 om 19:04 uur

Ik heb altijd katten gehad en nu sinds 10 maanden niet meer. Maar ik merk niks aan mijn longen kwa verbetering! Sterker nog in januari heb ik een enorme exa gehad die me 3 maanden herstel koste. Daarna is de astma ontregeld gebleven. Ik heb erg veel last de laatste weken, ook het benauwde weer speelt me goed parten. Ik heb weliswaar geen katten allergie.

Login of registreer om te reageren
22-06-2020 om 12:16 uur

Hier hebben wij nog 1 kat (hadden er 2). Mijn zoon en ik hebben voor zover bekend geen bewezen allergieen. Echter raadt de kinderlongarts het af om als deze kat overlijdt om nog een nieuwe te nemen. Katten zorgen zeker voor extra stof in huis. Het zijn niet alleen de haren, maar ook bijvoorbeeld de kattenbak en krabpaal waar extra stof op blijft liggen en/of verspreid.
En mocht je echt heel graag een kat willen, kijk voor een raskat. Een goede fokker zal je een envelopje meegeven waarin wat haren zitten van de kat. Op die manier kan je dan enigszins testen op allergieen. Siberische katten staan erom bekend dat ze anti allergisch zouden zijn. Sommige mensen kunnen ook allergisch reageren op het speeksel van de kat, en elke kat likt zich om zich te wassen dus dat kan je al helemaal niet voorkomen.

Login of registreer om te reageren
22-06-2020 om 12:46 uur
Reactie op tavy

Ik heb altijd katten gehad en nu sinds 10 maanden niet meer. Maar ik merk niks aan mijn longen kwa verbetering! Sterker nog in januari heb ik een enorme exa gehad die me 3 maanden herstel koste. Daarna is de astma ontregeld gebleven. Ik heb erg veel last de laatste weken, ook het benauwde weer speelt me goed parten. Ik heb weliswaar geen katten allergie.

Kattenallergenen zijn lichter dan hondenallergenen. En katten mogen vaak door het hele huis(?) Zitten bovenop kasten soms, dus zodoende zijn die allergenen door het hele huis verspreid. Ik heb gehoord dat het wel minstens 2 jaar kan duren voordat je er echt iets van merkt.
Onze oudste kat is in september overleden en hij had een hele dikke vacht met donzig haar. Zelfs de dierenarts moest niezen als hij hem onderzocht. Ik merkte enkele maanden daarna een vermindering van mijn klachten. Mijn lapjeskat heeft een "vettere" vacht, die geeft minder allergenen af, maar komt wel heel vaak buiten waardoor ze pollen meeneemt naar binnen. En dat merk je wel als ze op schoot springt.

Login of registreer om te reageren