regeneractieve geneeskunde

15-06-2020 om 14:29 uur

Dit was laats op het nieuws...een heel groot onderzoeks centra in Leiden.....geeft weer wat hoop. Ik heb begrepen dat het ongeveer 5 jaar gaat duren voordat het veilig kan worden toegepast!

Celtherapie voor longemfyseem
We behandelen patiënten met longemfyseem die minimaal 6 maanden gestopt zijn met roken met een soort stamcellen. Deze mesenchymale stamcellen komen uit het beenmerg van de patiënt zelf. Dit doen we om de ontsteking te remmen en daarmee de longblaasjes de kans te geven zichzelf te herstellen. In 2018 zijn we gestart met een studie om de veiligheid, werkzaamheid en toepasbaarheid van deze behandeling bij patiënten met longemfyseem te testen.

Login of registreer om te reageren
17-06-2020 om 06:40 uur

@malika
Dank voor deze info. Als dit werkt dan zou het veel leed kunnen verlichten. Overigens kan longemfyseem uit zichzelf wel spontaan stoppen (in de zin van "niet verergeren") en zelfs licht verbeteren, zoals mijn longarts bij mij constateerde. Ik heb COPD2 met emfyseem. De verbetering is zichtbaar op de spirometriecurve, maar het herstel gaat zo langzaam dat ik er zelf niets van merk. Het zou mooi zijn als ze dat konden versnellen.

Login of registreer om te reageren