Medicijn bij eosinofiel astma en corticosteroïden

18-06-2020 om 18:17 uur

Hallo,

Ik heb geen idee of ik het ooit op dit forum las (ik weet bijna zeker van wel), maar ik kwam een keer een link tegen naar het farmacotherapeutisch kompas over een nieuw medicijn dat in de zomer 2020 (heel misschien 2021) uit zou komen voor eosinofiel astma. Ik kan op internet (dagen gezocht) en hier niets over vinden.... En ik weet zeker dat ik het niet gedroomd heb :).
Het ging dus over een medicijn voor eosinofiel astma (geen injecties volgens mij) als onderhoudbehandleing.
Weet iemand misschien wat ik bedoel?

En dan nog een vraag, bestaan er ook pufjes zonder corticosteroïden die helpen? Door bijwerkingen van de corticosteroïden pufjes, kunnen die elke keer niet verhoogd worden, terwijl dit wel zou moeten. Hierdoor is mijn astma moeilijk tot niet onder controle te houden. De longarts had het 2 weken geleden al over onderhoudskuur prednison, maar daar zit ik niet op te wachten. Zij wil het liever ook niet vanwege mijn leeftijd(19)en de ernstige bijwerkingen.

Login of registreer om te reageren
18-06-2020 om 19:57 uur

Er zijn verschillende biologicals voor eosinofiel astma: Mepoluzimab, Reslizumab, benralizumab, dupilumab. Als ik het goed begrepen heb staat in de nieuwste richtlijnen ook dat die eerst geprobeerd moeten worden voordat er onderhoudsdosis prednison overwogen wordt. Maar dat zul je met je arts moeten bespreken.

Login of registreer om te reageren
19-06-2020 om 04:35 uur

Oké. Volgens mij was dat niet datgene dat ik zocht (misschien ook wel).
Ik las al in het verslag van de longarts dat zij dat ook voor in de toekomst als optie opgeschreven had.

Login of registreer om te reageren
15-07-2020 om 12:22 uur

Hoi,
Ik heb ook eosinofiele asma en krijg Reslizumab, maar ik weet dat er een nieuw medicijn is en dat is Benralizumap; ik denk dat je dat bedoelt, had het mijn longarts ook over

Login of registreer om te reageren
21-07-2020 om 20:42 uur

Ik start as Maandag ook voor het eerst met Biologicals, Mepoluzimab (Nucala) ben heel benieuwd en hoop dat het voor mij wat brengt.

Login of registreer om te reageren
29-07-2020 om 07:52 uur

@Henny63 , ben benieuwd of het helpt. Zou je dat aan mij (ons) kunnen laten weten. Groet Mark

Login of registreer om te reageren