Moeite om op gewicht blijven

21-06-2020 om 14:01 uur

Goedendag,

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die moeite moeten doen om op gewicht te blijven (zonder af te vallen). En wat helpt bij jullie?

Ik heb al jaren een schommeld gewicht. En heb er eerder zon 10 jaar over gedaan om van 48 kilo naar 56 kilo te gaan. Maar steeds door acerbaties/infecties weer terug naar 49/51 kilo. Altijd als ik meer last heb van de longen val ik snel weer af en doe tussendoor altijd goed mijn best om het gewicht weer op peil te krijgen, maar dit gaat dus niet altijd even makkelijk en heeft veel tijd nodig (zonder weer meer last te krijgen). Ik heb een periode dat mijn gewicht wel bleef hangen op 52-54. Maar dat lijkt niet meer te lukken om daartussen de blijven hangen.

Op het moment alweer een paar maanden bezig om weer het gewicht omhoog te krijgen. Maar nu de afgelopen week alsnog 600 gram afgevallen. Ik weeg nu 51,1 kilo bij een lengte van 168 cm.

Login of registreer om te reageren
21-06-2020 om 18:00 uur

Herkenbaar. Eerst 2 jaar extra drinkvoeding gehad, maar dat was voor mij niet genoeg. Twee jaar geleden heeft m’n longarts besloten dat ik aan de sondevoeding moest.

Tijdens goede periodes heb ik zoveel extra kcal nodig (ademarbeid kost heel veel energie) dat ik dat niet red met alleen normaal eten. s Avonds en s nachts krijg ik via sonde aangevuld wat ik anders tekort zou komen (Ruim 2000 kcal erbij). Daarmee lukt het om ong 1 kg per maand aan te komen.
Slechte periodes heb ik het zo benauwd dat kauwen/slikken niet meer lukt. Dan kan ik helemaal op sondevoeding overschakelen zonder weer enorm af te vallen. Nu ook alweer zes weken volledig sondevoeding, maar gelukkig niet afgevallen. Mijn bmi was 14, is nu 15,8.

Ben je al eens bij een diëtiste geweest? Die zou je kunnen helpen te kijken naar je voedingspatroon en tips geven om op gewicht te blijven of aan te komen.

Login of registreer om te reageren
21-06-2020 om 18:23 uur

Jeetje Emma dat klinkt ook wel heftig. Maar fijn dat de sondevoeding goed doet en afvallen voorkomt.

Mijn BMI blijft dan nog schommelen tussen net ondergewicht en net een goed gewicht. (als kind zijnde ook altijd tenger en vaak bronchitus, dus nooit hier veel aandacht aanbesteed)

Nee ik ben nog nooit bij een dietiste geweest. Kun je daar gewoon contact mee opnemen of gaat dit via de huisarts? En ook voor zoiets 'kleins'. Ik voel mij al snel een zeur🙈 en ga daarom om de 'kleine' dingen zo goed als nooit naar de huisarts/longarts. Daar in het begin na een SEH dagje ook een preek over gekregen dat ik eerder moet komen. Maar blijf dat longtechnish (andere dingen ook wel) nog altijd lastig vinden voor mezelf

Login of registreer om te reageren
21-06-2020 om 21:47 uur

Dag Feline,

Ik heb ook moeite om op gewicht te blijven en ben net zoals jij altijd al mager geweest. Ik ben nu eenmaal iemand die altijd al veel kcal nodig gehad heeft (ik val af als ik gemiddelde porties eet) en tijdens slechtere periodes is het moeilijk om genoeg kcal binnen te krijgen.

Als ik mij niet goed voel, probeer ik voedsel te eten wat eenvoudig te eten is en waar ik zin in heb om zoveel mogelijk op gewicht te blijven. Ik eet dan vrij veel pasta, ijs, yoghurt, fruit, muesli,...

Als ik mij wel goed voel, probeer ik regelmatig te eten en kies ik systematisch voor de vettere producten. Ik zorg ook dat ik altijd mueslirepen of energiebaren bij mij heb om energietekorten op te vangen. Een dietiste raadde mij aan om meer gezonde vetten te eten: yoghurt, noten, mayonaisse, room,... Ik eet vaak ook als lunch pasta of rijst in plaats van boterhammen.

Ik heb een tijd actief geprobeerd om echt op mijn eten te letten, maar nu probeer ik eerder te doen waar ik mij goed bij voel zonder mij te forceren of er te veel op te letten.

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
23-06-2020 om 09:38 uur

Er zijn diëtisten die extra opgeleid zijn qua longziekten en dus weten wat je juist nodig hebt.
Dit is helemaal niet iets kleins en ben je zeker geen zeur in!!!
Volgens mij heb je geen verwijzing nodig en wordt het gewoon vergoed, maar je kan altijd bellen en anders via de huisarts een verwijzing regelen (kan vaak gewoon telefonisch).

Dat te laat aan de bel trekken ben je zeker niet de enige in, veel mensen met een beperking vragen het uiterste van zichzelf en trekken te laat aan de bel, doe ik zelf ook. Ben er wel mee bezig om dat te verbeteren met hulp!

Maar ik zou zeggen bel een diëtiste in de buurt die het liefst ook wat weet van longziekten (basis krijgen ze allemaal wel, maar zijn dus extra opleidingen voor) en je bent GEEEEEEEN zeur!!! Juist goed om voor jezelf te zorgen en kijken hoe je op gezond gewicht kan blijven:D
Dus compliment, stap 1 heb je al gezet en hier om hulp vragen:)

Ik ben te zwaar maar viel uiteindelijk te snel af. Vaak kleine porties eten helpt en veel eiwitrijk eten, maar een diëtiste weet daar alles van en zou goed met je mee kunnen kijken waar nog winst te behalen valt:)

Login of registreer om te reageren