Vader rookt

26-06-2020 om 20:59 uur

Hallo, ijver een jongen van 12 jaar oud.
Ik woon alleen met mijn vader ( Olaf ).
Mijn vader heeft het niet zo makkelijk met mij, en moet veel werken.
Maar in zijn vrije dagen doen we vaak leuke dingen samen.

Het enige probleem is dat hij rookt. LUCKY STRIKE
Hij rookt niet veel ongeveer 5 peuken per dag ( voor zover ik weet ) volgens hem rookt hij op zijn werk niet meer sinds hij heeft beloofd minder alleen nog maar te roken wanneer hij een wijntje of biertje aan het drinken is. Dit vond ik al een goed begin, en daar was ik blij mee.
Alleen nu (2 maanden later ) heb ik het gevoel dat hij niet minder is gaan roken, maar wel meer is gaan drinken.
Dus bij elk flesje bier of wijn MOET er weer zo’n lelijke sigaret bijkomen.

Ik heb hem meerdere malen aangesproken door te zeggen: ik heb het gevoel dat je niet minder bent gaan roken zoals je had beloofd.
Hoe rustig ik het ook vraag, het blijft altijd uitlopen op ruzie na een gesprek.

Ik ben bang om mijn vader te verliezen omdat hij de enige is die ik heb.
Mijn moeder is al overleden en ik kan mijn vader niet ook verliezen. Zonder hem kan ik niet meer verder leven.

Wanneer ik over sigaretten begin zegt hij vaak: ik ken mensen die roken 3 pakjes per dag! DUS! antwoord ik dan ‘ 1 sigaret is er al 1 teveel!

Ik heb wel familie maar die wonen 100km verderop.
Niemand in onze familie rookt of heeft ooit gerookt!
De beste vrienden van mijn vader roken zelfs niet.

Maar als kind heb ik natuurlijk niet veel in te brengen.
‘ let jij nou maar op jezelf” word er dan gezegd.

Mijn vader begrijpt gewoon niet dat ik hem wil helpen. En dat ik bezorgd ben.

IK WIL MIJN VADER HELPEN DEZE VERSLAVING TEN EINDE TE BRENGEN.

Heeft iemand alsjeblieft 🥺 tips hoe ik hem kan overhalen.
Of hoe ik een gesprek hierover het best met hem kan voeren?

Login of registreer om te reageren
27-06-2020 om 06:59 uur

@vitorioalting
Welkom op het Longforum. Wat je doet is erg bewonderenswaardig en het is duidelijk dat je erg veel om je vader geeft. Hopelijk krijg je goede antwoorden, want het is wel erg heftig wat je meemaakt. Het probleem met roken (en ook met drinken) is dat het echt héél erg moeilijk is om te stoppen. Hoe harder je het probeert, hoe meer je vader zal gaan tegensputteren. Hij voelt zich erg schuldig (dat weet ik zeker) maar het kost tijd totdat hij de kracht vindt om te stoppen. Hij moet het zelf doen, en dat kost tijd. Kijk geregeld op het Longforum, want soms duurt het een poosje voordat je goede raad krijgt. Er zijn hier veel ouders die je vast wel betere tips kunnen geven dan ik. Houd moed!

Login of registreer om te reageren
27-06-2020 om 13:17 uur

Het is heel flink dat je dit bericht plaatst.
Ik hoop dat je vader buiten rookt? Dat lijkt me het belangrijkst, dan krijg jij tenminste geen rook binnen.
Misschien kun je een keer naar de huisarts gaan en vragen wat die voor je vader kan doen.
Die kan in ieder geval jou helpen.
Veel succes!

Login of registreer om te reageren
27-06-2020 om 14:04 uur

@Reuzenkakatoe en @Kariboe bedankt!

Maar is 5 sigaretten per dag veel?
Of valt het wel mee?
Volgens mijn vader is het heel weinig.

Login of registreer om te reageren
27-06-2020 om 15:09 uur

Vijf sigaretten per dag is inderdaad niet erg veel. Een "echte" roker rookt wel een pakje van 20 sigaretten per dag of meer. Helemaal niet roken is natuurlijk het beste, maar volgens mij doet je vader al erg goed zijn best om te minderen. Je mag hem gerust 'af en toe' herinneren dat hij op den duur moet stoppen, maar ik raad je aan om dat vriendelijk en terloops te zeggen, zodat je vader niet al te boos op je wordt. Want dan krijgt hij juist door zijn boosheid de behoefte om te roken! Zo werkte dat bij mij toen ik nog rookte: bij stress en woede "moest" ik een sigaret, om weer kalm te worden. Maar iedereen is anders en misschien ken je andere trucjes om je vader te laten minderen. Lust hij pepermunt of kauwgum? Dat kan hem helpen om rustig te blijven.

Login of registreer om te reageren
27-06-2020 om 21:04 uur

@Reuzenkakatoe
Wanneer mijn vader boos of gestrest is rookt hij inderdaad meer.
Bedankt voor je tips 👍

Login of registreer om te reageren