Hoest komt steeds terug

28-06-2020 om 09:53 uur

Hallo,
Ik woon een paar jaar in het buitenland en wil het liefst info in mijn eigen moedertaaltje Nederlands.

Ik heb al meer dan een tot twee jaar elke dag kleine kuchjes, en af en toe even een sterke hoest die opkomt als ik na inspanning even ga liggen op mijn rug (het is geen maagzuur).
Ik heb er nooit wat mee gedaan, ik wilde er nog eens mee naar de dokter,
maar nu ik al 4 maanden veel hoest en waarschijnlijk een longontsteking heb (gehad), kom ik nu op dit forum.
Misschien was er al iets met mijn longen, waardoor ik nu moeilijk van deze nieuwe hoest (longontsteking?) afkom ondanks antibiotica.
Na een antibioticakuur gaat het even beter, en na een paar weken komt de hoest weer terug.
Bedankt

Login of registreer om te reageren
29-06-2020 om 07:11 uur
Reactie op AnnikaA

Hallo,
Ik woon een paar jaar in het buitenland en wil het liefst info in mijn eigen moedertaaltje Nederlands.

Ik heb al meer dan een tot twee jaar elke dag kleine kuchjes, en af en toe even een sterke hoest die opkomt als ik na inspanning even ga liggen op mijn rug (het is geen maagzuur).
Ik heb er nooit wat mee gedaan, ik wilde er nog eens mee naar de dokter,
maar nu ik al 4 maanden veel hoest en waarschijnlijk een longontsteking heb (gehad), kom ik nu op dit forum.
Misschien was er al iets met mijn longen, waardoor ik nu moeilijk van deze nieuwe hoest (longontsteking?) afkom ondanks antibiotica.
Na een antibioticakuur gaat het even beter, en na een paar weken komt de hoest weer terug.
Bedankt

Hallo Annika,
Dit herken ik van een jaar geleden. Bij mij kwam de hoest ook steeds terug en inderdaad als ik op mijn rug lag werd het nog erger.Het was iedere keer een virus wat op mijn longen zat.
De huisarts heeft toen een test bij mij laten doen en daaruit bleek dat ik COPD heb helaas. Ik had toen nog geen last van benauwdheid dus ook als je alleen veel hoest kan het copd of astma zijn denk ik.
Heb nu medicijnen enz maar het hoesten gaat bij mij niet meer weg. Soms is het minder maar het komt telkens terug.
Misschien heb je last van veel slijm wat vast bljft zitten op je longen. Daar ga je ook veel van hoesten.
Misschien o9k even aan je arts vragen of je getest kunt worden op astma en/of copd.
Sterkte.
Groetjes van Astrid.

Login of registreer om te reageren
29-06-2020 om 07:46 uur

Dankjewel Astrid voor je uitleg.
Dat is heel wat als je de diagnose copd krijgt. Sterkte.

Ik heb al 2 antibioticakuren gehad, een paar weken gaat het beter maar de hoest met geelgroen slijm komt weer terug.
De huisarts wil eerst weer antibiotica voorschrijven.
Ik weet niet of het de 3e keer dan wel aanslaat.

Vorige week is namelijk een rontgenfoto gemaakt en er was 2x een infiltraat te zien van 0,6 cm.
Ze denken in eerste instantie aan een longontsteking door een bacterie.

Als de 3e antibiotica niet aanslaat zal ik vragen om te testen of astma / copd.

Login of registreer om te reageren
29-06-2020 om 14:21 uur

Ik heb de neiging om maar niet op mijn rug te liggen omdat het geelgroene slijm dan omhoog komt,
maar misschien is op de rug liggen juist goed om het op te wekken zodat de troep er dan uitkomt? of maakt dat het allemaal maar erger?

bedankt

Login of registreer om te reageren
29-06-2020 om 18:08 uur
Reactie op AnnikaA

Ik heb de neiging om maar niet op mijn rug te liggen omdat het geelgroene slijm dan omhoog komt,
maar misschien is op de rug liggen juist goed om het op te wekken zodat de troep er dan uitkomt? of maakt dat het allemaal maar erger?

bedankt

Het lijkt bij jou toch wel wat anders te zijn omdat je geelgroen slijm hebt.
Dat past geloof ik niet bij copd.
Meestal wordt aangeraden om nog een extra kussen te nemen zodat je wat hoger ligt en dan wat minder hoeft te hoesten.
Heel veel sterkte met alles.

Login of registreer om te reageren
03-07-2020 om 14:55 uur

Geel groenslijm komt vaker voor bij een ontsteking , dacht ik.

Login of registreer om te reageren
05-07-2020 om 07:20 uur

Dankjewel voor je antwoord, Jacqueson. Het lijkt mij ook een ontsteking, door een of andere bacterie die nog niet helemaal weg.
In mijn bloed is trouwens geen ontsteking te zien (CRP). Raar.

De HA wilde nog een 3e antibiotica voorschrijven,
maar nu zegt de longarts: genoeg met die antibiotica, als het na 2x nog niet weg is.
Je moet een CT, en een sputumtest.

De sputumtest is me nog niet gelukt. Het is 1x afgewezen door het lab omdat er te veel speeksel bijzat. Ik blijf verder proberen.

Ik heb trouwens de hele dag kuchjes/keel schrapen,
en maar 1-2x per dag ineens geelgroen slijm, vooral na inspanning als ik even op mijn rug ga liggen, maar niet 's nachts.

Login of registreer om te reageren
12-07-2020 om 15:33 uur

Update: Inmiddels de CT-scan gedaan.
Volgens het rapport van de radioloog is het:
bronchiectasien in delen van rechter- en linkerlong, ontstekingen en mycobacterie.

Dat het waarschijnlijk een mycobacterie is, is te zien door de verspreiding over bepaalde delen van de longen volgens het rapport.

Het lijkt erop dat er met een mycobacterie een hele lange weg te gaan is met antibiotica maanden- of jarenlang...
Heeft iemand ervaring met de combinatie Bronchiectasien en Mycobacterie? (de afspraak met de longarts duurt helaas nog even).

Bedankt

(De sputumkweek is nog niet gelukt 's ochtends.)

Login of registreer om te reageren