Klaplong pleurodese in combinatie met Tietze/slipping rib.

15-07-2020 om 09:52 uur

Beste,

2 1/2 week geleden is mijn long "geplakt" ivm met 2 klap longen in 6 maanden, en een lek long emfyseem.

Mijn vraag is hoe lang het duurt voordat het longvlies flexibel genoeg is om mee te bewegen, met mijn instabile zwevende rib. Op dit moment kan ik geen grote stappen zetten, en mijn arm amper gebruiken, ivm met pijn aan het longvlies, en "lijkt" er geen verbetering op te treden.

Mvg Boris

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-07-2020 om 10:44 uur

dag Boris
de tijd voor stevige heling na plakken is 4 tot 6 weken. het advies is dan om gedurende 6 weken na plakken nog niet vol in te spannen en niet sterk drukken en persen. waarschijnlijk heb je adviezen gekregen in die richting. de pijn kan nog een tijdje blijven bestaan. belangrijk is voor je schouder dat je wel voorzichtig elke dag probeert maximaal je arm omhoog te krijgen (bijvoorbeeld tegen de muur omhoog), anders krijg je risico op een frozen shoulder: je schouder zit dan vast en je kan er niks meer mee. als je erg gehinderd wordt door pijn hierbij moet je dat bespreken met huisarts of longarts hoe dat aan te pakken. eventueel fysiotherapie. beterschap!

Login of registreer om te reageren
16-07-2020 om 13:49 uur

Beste Luuk,

Dank u wel voor uw reactie.

Dit is mijn 2de klaplong in 6 maanden tijd, en ben bekend met de oefeningen en herstel periode. Mijn schouders zijn los, en ik ben volledig in staat om te bewegen.

Het probleem is dat mijn zwevende rib onafhankelijk vd rest van mijn ribben beweegt, en dat deze trekt aan het longvlies. Hoesten, romp rotatie, mijn voet neer zetten, en mijn arm bewegen geeft orgaan pijn....ik weet niet hoe ik het kan verbeteren, en belasting van het vlies maakt mij duizelig.

De rede dat ik tegen beter weten in accoord ging met de ingreep, was het infectie gevaar dat bestaat bij het niet behandelen van een ingeklapte long.

Ik vermoed dat u mij niet kan helpen, maar wil u toch bedanken voor uw tijd. Ook hoop ik dat dit niet bij andere lotgenoten plaats vind, wandt mijn waarschuwing vooraf werd genegeerd.

Mvg Boris Bagmeijer

Login of registreer om te reageren