onzeker

20-07-2020 om 15:15 uur

Ik, met BE, was 6 weken ziek net in de covid-periode van half maart tot eind april! Ik had het gevoel iets aan mijn longen te hebben. Pijn tussen schouderbladen, piepen, hoofdpijn, darmen en koorts, wat ik zelden heb. In die 6 weken werd in van de huisarts, naar longarts gestuurd die niet bereikbaar was en wel de longverpleegkundige te spreken kreeg (allen telefonisch trouwens) ik bracht gewoon op eigen initiatief mijn sputum weg, werd nota bene meteen op zaterdagmiddag gebeld dat er een bacterie inzat en bestreden zou moeten worden, vervolgens zou de longverpleegkundige mij terugbellen, die dat dinsdags deed met halve informatie want die kon bepaalde aantekeningen niet goed lezen, ze zei dat er geen pseudonomas in zat en wel (klipsilla)? waarna ik vervolgens mijn huisarts weer belde omdat ik dacht: die heeft die info nu ook en ik begreep dat het klebsiella was. Kortom ik was 6 weken beroerd, had dus een infectie (wat ik aan de huisarts suggereerde) en kom op 18 mei bij de longarts en die stelde vast dat ik een nieuwe infectie had doorgemaakt. Ik heb dus nu een pseudonomas en een klebsiella bacterie die niet worden behandeld en mag over een jaar terugkomen voor controle. Maar als ik aan de bel trek word ik van het kastje naar de muur gestuurd. Ik heb het idee dat ik wel kan komen als ze iets kunnen doen, maar als ze niet weten hoe dat ze dan de boot afhouden. Wat nu als ik opnieuw iets krijgt want het najaar en de winter komt, dat is mijn slechtste tijd. Waar kan ik aanspraak op maken omdat anti biotica slecht reageert.

Login of registreer om te reageren
21-07-2020 om 10:38 uur

Heb je nu klachten van de bacterie?of bedoel je als de klachten terug komen?
Dan opnieuw aan de bel trekken, en blijven bellen en desnoods je partner of familielid laten bellen, dat er echt naar gekeken moet worden of id.
De zorg is weer opgestart maar mondjesmaat, ook logisch maar je moet wel geholpen worden als het nodig is.
Heb je nu geen ab voor de bacterieen?is dit niet nodig meer of welke uitleg geven ze hiervoor?
Sterkte, het valt zeker niet mee!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-07-2020 om 11:58 uur

Dag Rini
ik denk dat je met BE bronchiectasieen bedoelt? daar komen vaak luchtweginfecties bij aan te pas. bij de een meer als bij de ander. als het sputum naast bacterien ook veel ontstekingscellen bevat is het echt een infectie en behandelen we die ook doorgaans. pseudomonas is lastig te bestrijden, een kuur geeft wel verbetering maar vaak blijft de bacterie wel nog aanwezig. ik weet niet de reden dat nu geen actie meer wordt ondernomen, wellicht zijn inderdaad maar weing ontstekingscellen gezien in het sputum? als het aantal infecties groot is wordt ook onderhoudsbehandeling toegepast, dus lange tijd doorgaan met een antibioticum, meestal azitromycine. daarnaast is het belangrijk veel te bewegen, liefst echt sporten als dat kan, daarmee houd je je luchtwgeen schoon. maar dus ook in contact blijven met je behandelaars…..

Login of registreer om te reageren