Longfoto + wel of niet doorsturen

26-07-2020 om 08:22 uur

Eind maart/begin april corona gehad (geen ziekenhuisopname, maar wel heel erg ziek en benauwd geweest) en nu nog steeds last van geïrriteerd gevoel in de luchtwegen, hoesten en benauwdheid. Soms weinig last, als ik teveel gedaan heb weer meer last. Dan zelfs weer benauwd in rust. Snel moe. Voor corona was ik fit en nooit last van mijn luchtwegen.
Huisarts heeft me een maand geleden toch maar doorgestuurd voor een longfoto. In het radiologisch verslag stond: "Laagstaande vlakke diafragmakoepels passend bij emfyseem. Hart hili en mediastinum slank. Heldere longvelden". De huisarts belde me om te zeggen dat ik longemfyseem had en dat ik voor een longfunctietest moest komen. Longfunctietest (uitblaascapaciteit) ging prima, dus toen zei de huisarts dat ik toch geen longemfyseem kon hebben en dat doorsturen niet nodig was. Hij noemde het een 'drogfoto'.
*Ik wil toch graag weten wat het het radiologisch verslag kan betekenen. Ik heb blijkbaar geen longemfyseem, maar is er wel iets anders mis ? Of hoeft wat er te zien is op de foto niets te betekenen ? Wat zegt het als je laagstaande diafragmakoepels hebt ?
*En ik wil graag weten of ik mij toch door moet laten verwijzen naar een longarts aangezien ik nog steeds klachten blijf houden. Er is nog veel onbekend over longklachten na corona, dus veel longartsen zullen misschien ook nog niet precies kunnen zeggen wat de klachten betekenen en of het overgaat, maar ik heb wel begrepen dat de testen bij een longarts uitgebreider zijn dan die bij de huisarts.

Login of registreer om te reageren
27-07-2020 om 09:29 uur

Helaas is het radiologisch verslag soms te weinig precies. De diagnose COPD of emfyseem dient dus gesteld te worden op de longfunctie.
Bij aanhoudende klachten is verwijzing naar de longarts gerechtvaardigd.

Login of registreer om te reageren
27-07-2020 om 10:48 uur

Hartelijk dank voor uw vlotte antwoord. Ik kijk het nog even aan en zal bij aanhoudende klachten om een doorverwijzing vragen.

Login of registreer om te reageren