benauwd na eten

27-07-2020 om 15:02 uur

Vaak word ik 15 minuten na het eten benauwd en dat houdt aan. In de nacht ben ik dan ook benauwd. In de ochtend veel minder. Wat kan dit zijn? Zelf ben ik een beetje bang voor een bacterie in mijn longen. Heb al 3 weken last van deze klachten. Na sommig voedsel minder last dan na ander voedsel.

Login of registreer om te reageren
27-07-2020 om 15:36 uur

Herkenbaar benauwd zijn tijdens het eten. Best vervelend vind ik.
Eten kost veel energie, dat maakt dat ik er vaak benauwd van word.
Misschien helpt een luchtwegverwijder vooraf?

Succes en sterkte ermee!

Login of registreer om te reageren
27-07-2020 om 20:50 uur

Benauwdheidsklachten kunnen meerdere oorzaken hebben. Zoals Suus01 zegt kost eten veel energie.

Zelf heb ik ernstige astma, en alle ademhalingsgerelateerde klachten gooi je dan op astma. Totdat mijn longarts positief reageerde op mijn suggestie ook eens naar het hart te kijken. Tijdens een aantal onderzoeken is geconstateerd dat ik ernstige vernauwingen in mijn kransslagaders te hebben. Binnenkort een bypassoperatie...

Ik ben geen arts en stel natuurlijk ook geen diagnoses, dit is puur informatief. Maar ik heb wel gemerkt dat elke klacht een oorzaak heeft en dat, als je astma hebt, niet elke klacht door die astma veroorzaakt wordt.

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
27-07-2020 om 21:00 uur

@Amman
Ik zie dat ik slecht las, sorry. Jij spreekt over benauwd zo'n 15 minuten na het eten, ik heb het over benauwdheid tijdens het eten.

Goede aanvulling van wawinters denk ik.

Verder hoop ik dat je snel de oorzaak weet en dat je er iets aan kan verbeteren.

Login of registreer om te reageren
29-07-2020 om 18:40 uur

Hmmm, ja. Ik heb het idee dat mijn klachten vanuit de maag worden getriggerd. Misschien een bacterie uit de maag in de longen - of in ieder geval zuur uit de maag (pepsines). Erg vervelend, bijna al het voedsel maakt me 15-30 minuten later kortademig.

Login of registreer om te reageren
30-07-2020 om 09:09 uur

Het kan ook gewoon zijn dat je maag extra uitzet na het eten, eet je veel?
Ik heb copd en merk ook geregeld na het eten extra benauwdheid.
Heb je last van maagzuur ook?
Even overleggen met je arts, dat is het beste, sterkte

Login of registreer om te reageren
01-08-2020 om 09:23 uur

Als ik teveel eet word ik ook benauwd na het eten, dus zou mogelijk kunnen zijn dat kleinere porties eten helpt.
Brandend maagzuur kan je astma ook triggeren dus wie weet heeft dit ermee te maken. Of wellicht eet je iets waar je niet goed tegen kan en reageren je longen erop.

Zou het sowieso overleggen, want het is enorm vervelend. En wellicht als het voedingsgerelateerd is dat een diëtiste je kan helpen.

Bij mij zet na wat ik ook eet mijn maag erg op na het eten en ben ik dus ook geregeld benauwd erna en daarbij kost het ook vaak inspanning dus is het dubbelop. Ik probeer erop te letten om met eten sowieso rustig te eten, kleinere porties en dat ik dus echt wacht of ik vol zit of niet.

Het hoeft dus helemaal niks te zijn qua bacterie of iets anders, kan gewoon heel simpel zijn. Ook merk ik dat ik bij het eten van bepaalde dingen benauwder word, dus dat mijd ik gewoon:)

Login of registreer om te reageren
21-08-2020 om 09:27 uur

Heb je dat na elke maaltijd of soms?

Een kwartier na het eten kan een allergie zijn, maar dan zal het niet altijd zijn.

Anders zou ik via de longarts of huisarts een verwijzing naar een diëtist vragen. Die kan je goed advies geven. Ook kan ademhamingstherapie bij de fysio helpen. Je arts kan je vast helpen hiermee.

Sterkte

Login of registreer om te reageren
23-08-2020 om 11:13 uur

Dank voor de reacties. Nee, ik heb het niet altijd. Het is mijn aandoening LPR (niet-zure reflux) - een ziekte die kennelijk onder controle gekregen kan worden met het juiste niet-zure voedsel (Acid Watcher's Diet). Gaat met vallen en opstaan, het proces van triggers vinden.

Login of registreer om te reageren
28-08-2020 om 14:38 uur

Ik heb astma en als ik een slechte dag heb herken ik het ook dat ik na mijn eten altijd benauwdheidsklachten krijgt
Ook heb ik op zo dag meer moeite met eten
Groetjes Lennard

Login of registreer om te reageren