Medrol (Prednison) bijwerkingen

12-08-2020 om 08:45 uur

Beste allemaal,

4 weken geleden kreeg ik Medrol 60mg voorgeschreven, na een aantal uur kreeg ik hartkloppingen en overslagen. In overleg met de arts ben ik de volgende dag verlaagd naar 30mg. De volgende dag hetzelfde euvel, daarna in overleg volledig gestopt.

Toch hou ik hartkloppingen: 's ochtends vroeg rond de Cortisol piek (omstreeks half 6) word ik wakker met hartkloppingen en kan ik niet meer slapen.
Ook met de lichtste inspanning heb ik hartkloppingen, even bukken of traplopen en hartslag schiet omhoog. Dat heb ik nooit gehad.

De "fout" die ik gemaakt heb is dat ik lange tijd CBD olie en wietolie (tegen pijn) nam en dat de prednison kan versterken, daar kwam ik recent achter. Nu ben ik enkele dagen gestopt met de olie.

Ik begin mij hier steeds meer zorgen om te maken en begin er heel angstig van te worden.
De huisarts zegt dat het met een week beter moet gaan, hij luisterde naar mijn hart en merkte geen rare dingen op.

Heeft iemand dezelfde ervaring met prednison, gaat dit nog over?

De apotheker zegt dat de halveringstijd van prednison 3 dagen is (iedere 3 dagen halveert de waarde).
Ik ben al 4 weken gestopt, tussentijds wel CBD/wiet olie genomen (maar geen cortisonen). Alles zou dus allang uit m'n lichaam moeten zijn, toch hou ik serieuze klachten.

Alvast dank!

Login of registreer om te reageren
12-08-2020 om 12:16 uur

Heb je geen bloeddrukmeter? Daarmee zou je zelf kunnen meten. Of het in samenhang met een verhoogde bloeddruk is. Dat heeft ook effect op je hartslag. Heb je luchtwegverwijders, zoals Ventolin of Foradil? Ook die hebben soms gevolgen voor je hartslag.

Login of registreer om te reageren
12-08-2020 om 15:43 uur

Bedankt voor je reactie!

Bloeddruk is goed, net gemeten: 125/73.
Van de laatste 5 metingen was de hoogste: 130/80.

Ik gebruik momenteel geen luchtwegverwijders.

Het lijkt echt nog steeds een bijwerking van de prednison. Zowel de apotheker als de arts zegt dat het al uit mijn lichaam is.

Ik heb ook ineens buikvet, dat is in z'n 2 weken ontstaan na gebruik van de prednison en staat ook op de bijwerkingen lijst. Dat is geen zorg want ik kan wel extra gewicht gebruiken.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen met prednison? Het langer aanhouden van bijwerkingen (met name hartkloppingen) na een (korte) stootkuur (die ik in overleg met de arts onderbroken heb door de hevigheid van de hartkloppingen en overslagen).

Login of registreer om te reageren
13-08-2020 om 05:29 uur

Niet met prednison. Wel met een middel waar ik allergisch voor ben. Had allang mijn lichaam uit moeten zijn en ik kon mooi nog aan de prednisolon en tavegyl om het uit te zingen...
Ik snap je bezorgdheid, zou goed contact blijven houden met je arts en desnoods extra controle of wellicht is er toch nog iets anders wat deze reactie oproept? Het lichaam kan soms vreemd doen

Login of registreer om te reageren
13-08-2020 om 19:42 uur

Dankjewel voor het delen en je advies. Ik hou contact met mijn huisarts hierover.
Vandaag had ik een afspraak met de osteopaat en die zei dat het wel degelijk mogelijk is dat cortisonen (Prednison) langer nodig hebben om uit het lichaam te gaan en het per individu verschilt.

Ik hoop dat er iemand is die zijn/haar ervaring wilt delen waarbij het ook langer duurde voordat het uitgewerkt was of ook gebruik maakte van CBD olie icm. Prednison.

Ongeacht of er iemand is met dezelfde ervaring, zal ik dit topic updaten zodat er later misschien iemand er iets aan heeft.

Login of registreer om te reageren
07-10-2020 om 08:31 uur

Als de astma niet onder controle is ondanks unitair en xolair of ik op spoed beland ben ik angstig boor de medrol. Een kuur betekend activatiecode glaucoom ik ben erg bang om op die manier mijn beste oog te verliezen. Zijn telkens angstige tijden. Ook al volgt er dan automatisch scherpere controle bij de oogarts.

Login of registreer om te reageren
09-10-2020 om 10:43 uur

Heftig om te horen Aurelie, hopelijk heb je geen medrol meer nodig en blijft je beste oog goed.

Hier een kleine update:
Na 3-4 weken stoppen met medrol en CBD olie zijn de hartoverslagen gestopt.
Ik word nog steeds 's ochtends wakker met een versnelde hartslag (hartkloppingen). Het positieve is dat het steeds later wordt. Waar ik in augustus nog wakker werd om een uur of half 6, word ik nu wakker omstreeks half 8 met hartkloppingen.

Ik heb heel veel dingen geprobeerd, maar wat mij helpt:
- Ontstressen door licht te sporten en mindfullness oefeningen (cortisonen zoals medrol verhogen het cortisol / stresshormoon).
- Minder suiker nemen en zeker geen zoethout (of drop).
- Kamille thee
- Eiwit shake met BCAA's
- Vitaminen / magnesium supplement (binnen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid)

Als ik een hele dag geen suiker eet dan heb ik veel minder last van hartkloppingen de volgende ochtend.
Het lijkt erop dat mijn cortisol level langzaam moet dalen, beetje bij beetje.

Login of registreer om te reageren