Airco tips gevraagd

13-08-2020 om 17:52 uur

In mijn nieuwe huis werd het de afgelopen dagen heel erg warm, tot meer dan 32 graden. Omdat ik dit jaar niet op vakantie ga, dacht ik kan ik van dat geld misschien een airco kopen. Nou ben ik daar eigenlijk nogal huiverig voor, je hoort verhalen dat een groot verschil tussen binnen en buiten slecht is of dat zo'n apparaat allemaal viezigheid staat te verzamelen en rond blaast. Ik wil me dan ook goed oriƫnteren. Collega zei waarom koop je niet zo'n Dyson, zo'n ovaal op en geval, dan zit je niet met zo'n dicht apparaat wat stof en schimmels en bacteriƫn staat te verzamelen maar dat blijkt geen airco te zijn maar een aircooler, een duur soort ventilator. Ik ben ook nogal huiverig voor de stroomkosten.

Is er iemand die een airco of aircooler heeft en zijn of haar ervaringen met me wil delen? Ik weet dat een vaste airco het beste is maar dat is in mijn huurhuis niet toegestaan.

Login of registreer om te reageren
13-08-2020 om 18:17 uur

Hoi Daantje,
Vorig jaar hebben wij een mobiele airco gekocht.
Ook deze zomer maken wij er alleen in de slaapkamer gebruik van.
Dat bevalt uitstekend, s'nachts kun je lekker slapen in een aangename temperatuur.
Let op de stoffilters van de ingaande lucht en maak deze regelmatig schoon.
Schimmelvorming kun je vermijden door voordat je de airco uitzet het koelen
van de lucht achterwege te laten. Hij werkt dan als ventilator en schimmelvorming in de inwendige leidingen is dan onmogelijk. Dat doe ik met de airco in de auto ook.
10 min. voor aankomst zet ik de airco uit en de ventilator laat ik aan.
Overigens heb ik niet-allergisch astma en gelukkig geen last van de airco.
succes met de aankoop en hopelijk heb je er geen last van

Login of registreer om te reageren
13-08-2020 om 19:20 uur

ik heb ook een mobiele airco gehad, vond het geluid verschrikkelijk.
er zijn normen voor geluid en deze had volgens deze norm een laag hoorbaar geluid.
daarbij duurde het lang voordat hij echt koelte gaf....
verkocht weer via MP

ik doe het op t moment zo

https://i.postimg.cc/br7y2fzZ/117593128-3343549119025135-9110512737114723940-o.jpg[/url]

shirtje nat maken onder de kraan
aan trekken en
voor de ventilator gaan zitten
voelt alsof je net uit t zwembad komt :-)

Login of registreer om te reageren
13-08-2020 om 19:51 uur

@emsepems wordt jij daar niet ziek van ?
Ik ben dan gelijk de volgende dag stront verkouden.
Ik gebruik wel ventilatoren maar niet op het bovenlichaam.
Alleen op de benen en wel benen af en toe natsprayen.

Login of registreer om te reageren
13-08-2020 om 19:53 uur
Reactie op Bloempje74

@emsepems wordt jij daar niet ziek van ?
Ik ben dan gelijk de volgende dag stront verkouden.
Ik gebruik wel ventilatoren maar niet op het bovenlichaam.
Alleen op de benen en wel benen af en toe natsprayen.

Nee, daar was ik wel bang voor hoor, om die reden wilde ik eigenlijk ook nooit een ventilator. totdat ik merkte hoe fijn hij was bij een familielid waar ik op bezoek was.
Maar de 'natte shirtjes methode' is het niet koud worden, het is afkoelen. ik blijf niet staan totdat ik koud word hoor.
En, uit het zwembad/ zwemplas sta je immers ook buiten, windje om je heen. Nu is dat windje 30C in mijn huis.

Login of registreer om te reageren
15-08-2020 om 06:50 uur

Heb vorig jaar een airco laten installeren in onze woning voor zowel de beneden als bovenverdieping. Zou het voor geen goud meer willen missen. Niet alleen de temperatuur maar ook de luchtvochtigheid kan prima worden geregeld. Echt aanrader.

Login of registreer om te reageren
16-08-2020 om 08:19 uur

Wij krijgen woensdag boven en beneden airco/warmtepomp. Ook hier is het niet te houden en het lijkt elk jaar erger te worden.

Zolang je de temperatuur niet te laag zet een elke maand de filters schoonmaakt moet het geen probleem zijn volgens ervaringsverhalen van anderen. Plus opletten op de luchtvochtigheid. Mijn dochter zit ook met haar longen dus ben ook wat huiverig.

Een goede nachtrust is heel wat waard!!

Login of registreer om te reageren
01-09-2020 om 16:08 uur

Hoi Daantje,

Ik heb sinds een aantal jaar airco. Het gaat heel goed en werkt heel fijn. Nachtrust en sws een fijn klimaat in huis is ook belangrijk. Heb een bedrijf gevraagd, ze kijken mee waar hij beter wel/niet kan hangen ivm stroming van de lucht, welke geschikt is als je bijv. allergie hebt, hoeveel geluid max, etc. Afgelopen zomer ook weer veel gebruik van gemaakt. De afgelopen weken soms ook als het 'maar' 27 graden was. Dan zette ik hem aan om vooral de vochtigheid wat te verminderen, vaak ook al fijn.
Ook een tip om rond maart een afspraak te maken, vaak duurt het wel een tijdje voor ze langs kunnen komen voor de afspraak, en er gaat ook weer een tijd overheen wanneer hij binnen is en geplaatst kan worden.

Login of registreer om te reageren
11-09-2020 om 17:09 uur

Een vaste airco is helaas geen optie. Ik heb een huurwoning en de verhuurder geeft geen toestemming omdat er dan een gat naar buiten gemaakt moet worden. Ik twijfel nog erg tussen een echte airco of een ventilator. Prijsverschil is enorm en ik las ergens dat een airco alleen geadviseerd wordt als je het met een ventilator nog niet trekt en dat die de temperatuur vaak ook maar vijf graden omlaag kan brengen, dan is het alsnog 27 graden... Ik heb alleen geprobeerd met een klein elektrisch kacheltje dat ook als ventilator kan, niet met zo'n grote toren ventilator, misschien moet ik dat eerst overwegen.

Login of registreer om te reageren