Copd en morfine..

18-08-2020 om 15:26 uur
Login of registreer om te reageren
18-08-2020 om 22:18 uur

Ja ik! Ik gebruik oramorph(morfine), geen tabletten maar vloeibaar is oramorph,maar dit wordt pas gegeven wanneer de pufjes en al het andere niet meer helpen, hoe mooi en fijn het spul ook is want ben heel blij dat het bestaat, je wordt er duf van en hebt ook wel steeds meer nodig lijkt wel en teveel kan niet want dan word je juist benauwder...
Mijn longarts schrijft het ook voor maar met terughoudendheid, dus zo min mogelijk nemen en alleen als de benauwdheid te erg wordt.
Niet als onderhouds dosering bedoel ik daar is het geen goed spul voor.
Het neemt de benauwdheid ook niet weg natuurlijk, je ervaart het alleen minder dokr een soort van verdovings effect...het positieve is dat je dan weer iets kunt ondernemen af en toe, zonder dit zat ik alle dagen zowat op de stoel en dat ik slechter dan morfine icm copd

Login of registreer om te reageren
19-08-2020 om 19:09 uur

Oke, ik zoek iets voor mijn vader, deze zit al jaren aan huis gekluisterd en hoest de laatste tijd heel erg. Hij heeft al van alles geprobeerd.

Login of registreer om te reageren
19-08-2020 om 19:46 uur

Ik ook, ik word er in tegenstelling tot vorige schrijver niet duf van. Ik gebruik het naast Berodual, Foster en Seritide, maar niet dagelijks. Als ik weet dat het druk gaat worden zoals bijv. de 5 stuiterende kleinkinderen komen, wat ik overigens geweldig vind, dan neem ik vlak daarvoor 2ml Oramorph. Ik ben voorzichtig en zeer selectief met het gebruik. Ongeveer 2jaar geleden kreeg ik het voor het eerst aangeboden door mijn longarts.
Ik heb COPD Gold4 en niet veel meer te verliezen, Dus ik dacht doen! En bij selectief gebruik heb ik er erg veel baat bij. Ik heb wel het geluk dat ik met mijn vorm van COPD nog erg veel kan in vergelijking tot veel anderen die ook Gold4 hebben. Dat komt haast zeker doordat ik iedere dag sport op bescheiden niveau zoals iedere dag UAE oefeningen gedurende 20 minuten en minstens een uur per dag fietsen, ook als ik van te voren denk dat het niet gaat lukken. Meestal lukt het toch!
Maar de Oramorph zou ik niet meer willen missen als kleine verlichting van mijn klachten.

Login of registreer om te reageren
19-08-2020 om 20:53 uur

Dat klopt, niet iedereen wordt er suf van, staat wel bij de bijwerkingen.
Ook ivm verkeer enz.
Maar ik gebruik het inmiddels ook meer en ook meer ml.
Dus dit zal misschien wat duf maken, al went het wel.
Klopt ook dat geen 1 patiënt hetzelfde is, ook niet wat degene nog kan aan sport en bewegen.
En ook hoe snel je achteruit gaat natuurlijk, bewegen moet altijd zodra het lukt.
en ook iedereen reageert anders op morfine of andere meds.
Ik ben ook heel blij met dit middel, zonder zou ik minder kunnen bewegen.

Dus denk heel goed om met de arts te overleggen ivm je vader @Ko1969 sterkte!

Login of registreer om te reageren
14-09-2021 om 19:17 uur

Hoi,ik heb ms contin morfine tabletten,niet omdat ik copd heb,maar chronische pijn in mijn hele lichaam. Ik gebruik 30 mg in de ochtend en 30 mg voor het slapen. Ik heb totaal geen bijwerkingen,dit is langwerkende morfine en de dosering is wel vrij hoog. Wat ik wel merk,is dat ik het nooit benauwd heb,dit is een positieve bijwerking van morfine.
Groetjes Richard

Login of registreer om te reageren
14-09-2021 om 19:19 uur
Reactie op Richard50

Hoi,ik heb ms contin morfine tabletten,niet omdat ik copd heb,maar chronische pijn in mijn hele lichaam. Ik gebruik 30 mg in de ochtend en 30 mg voor het slapen. Ik heb totaal geen bijwerkingen,dit is langwerkende morfine en de dosering is wel vrij hoog. Wat ik wel merk,is dat ik het nooit benauwd heb,dit is een positieve bijwerking van morfine.
Groetjes Richard

Ter verduidelijking,ik heb copd gold 3,longcapaciteit 45%

Login of registreer om te reageren
23-10-2021 om 12:46 uur

Ik heb Gold 4, 19%. Heb n jaar Oxycodon geslikt (4 tabletten/dag) en ben recentelijk overgestapt naar fentanyl pleisters ivm gebruikersgemak. (1 pleister per 3 dagen). Even met je huisarts/longarts overleggen. Zijn natuurlijk opiaten, die krijg je niet zomaar.

Login of registreer om te reageren
16-03-2022 om 09:58 uur

mijn huisarts geeft altyd met tegenzin medicatie en al helemaal geen morfine ofzo. nu ik weet dat ik copd gold 4 heb, denk ik bij mezelf als ik toch niet zo oud word mag het dan wat draaglijker zijn?

Login of registreer om te reageren
16-03-2022 om 14:57 uur

Dan vraag je het toch aan je longarts ? raar dat hij dat niet geeft mijn h.arts bood mij het afgelopen week wel aan , maar ik kan nog zonder.

Login of registreer om te reageren
12-03-2023 om 18:47 uur
Reactie op Jos134

Ik heb Gold 4, 19%. Heb n jaar Oxycodon geslikt (4 tabletten/dag) en ben recentelijk overgestapt naar fentanyl pleisters ivm gebruikersgemak. (1 pleister per 3 dagen). Even met je huisarts/longarts overleggen. Zijn natuurlijk opiaten, die krijg je niet zomaar.

Login of registreer om te reageren