Pulmonale hypertensie

19-08-2020 om 10:56 uur

Beste arts,

Bij mij is een verhoogde longdruk van 46 mmHg geconstateerd (Gemeten via echo, binnenkort volgt nog katheterisatie). Longembolie als oorzaak is uitgesloten. Ik ben bekend met ernstig astma en heb daardoor een zeer slechte longfunctie (fev1 maximaal 20%).

Kunt u mij vertellen of pulmonale hypertensie veroorzaakt door een andere longziekte reversibel is? Gaat deze waarde omlaag als benauwdheid afneemt, of is er ook bij deze oorzaak sprake van vergroeiing van de vaatwand waardoor het alleen nog slechter kan worden?

Kunt u mij ook vertellen hoe het kan dat er pulmonale hypertensie ontstaat als er geen sprake is geweest van te lage saturaties? Ik heb meteen vanaf het moment dat mijn saturatie te laag werd zuurstof thuis gekregen.

Emma

Login of registreer om te reageren
05-09-2020 om 15:59 uur

Ik hoop dat er iemand is die me iets meer kan vertellen. Astma heb ik al langer. Pulmonale hypertensie is nieuw voor mij en maakt me best onzeker.

Login of registreer om te reageren
05-09-2020 om 18:11 uur

Dat kan k me indenken, heftige situatie!
Maar zelf geen ervaring met PH dus kan je niet helpen met mijn verhaal...
Sterkte met alles!
;)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-09-2020 om 07:15 uur

Beste Emma

Voor pulmonale hypertensie veroorzaakt door te lage saturaties zijn nog geen medicijnen. Wel kan je zuurstof gebruiken, dit moet je dan minimaal 12uur per dag gebruiken. Daarmee zal de pulmonale hypertensie afnemen. Pulmonale hypertensie door te lage saturaties is een andere vorm dan de idiopathische pulmonale hypertensie waarbij je de vergroeiing van de vaatwand hebt.

Pulmonale hypertensie door te lage saturaties ontstaat doordat de spiercellen van de bloedvaten van de longen gaan dichtknijpen. Daar waar weinig zuurstof is moet ook weinig bloed komen. Door het hele tijd dichtknijpen worden de spiercellen dikker en groter en neemt het aantal toe. Hierdoor wordt de doorgang van de longbloedvaten kleiner en krijg je pulmonale hypertensie. Door zuurstof te geven ontspannen de spiercellen weer en kan er meer bloed door de longvaten en neemt de pulmonale hypertensie af.

Hopelijk heeft dit je vraag beantwoordt. Sterkte.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren