Welk hondenras geeft geen allergie?

23-08-2020 om 12:44 uur

Onze kleinkinderen zouden heel graag een hond willen maar omdat ik astma heb en allergies ben, zoeken ze een hond die allergievrij is. Ze denken aan een labradoodle of een poedel maar zouden graag weten wat uw mening daarover is wat allergie betreft. Ze zouden het niet fijn vinden dat ik niet meer bij hun zou kunnen komen omdat ze een hond hebben maar ik wil ook weer niet dat ze speciaal voor mijn geen hond zouden doen terwijl ze er zo graag 1 willen hebben. Het zal moeilijk zijn om advies te geven maar ik kijk toch uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Corrie

Login of registreer om te reageren
24-08-2020 om 09:55 uur

Corrie, er is geen enkele hond die 100% allergeenvrij is. Ook zal dit per hondenras verschillen. Het kan ook nog zo zijn dat je voor de ene hond supergevoelig bent en voor een ander nauwelijks. Ik heb dat nl met katten. Het heeft niet alleen met de vacht (de haren) te maken maar ook met de huidschilfers. Maar er zijn toch oplossingen te bedenken? Voordat jij naar hen toe gaat, even heel goed stofzuigen, en als het mogelijk is de vloer dweilen. De hond in een andere ruimte doen, en zolang het goed weer is kun jij dan buiten zitten? Gewoon een kwestie van proberen, voel je je longen meteen dichtslaan als je ergens binnenstapt waar een hond is, dan weet je dat. Maar het kan ook zijn dat je pas na intensiever contact, dus aaien, gaat reageren. Slik je medicijnen tegen de allergie?

Login of registreer om te reageren
24-08-2020 om 11:54 uur

In aanvulling op Thirza: heb je ook last van hooikoorts? Een hond met krullen zal veel pollen mee naar binnen brengen. Dan zou je misschien minder last hebben van huidschilfers van de hond, maar juist extra van je hooikoorts.

Login of registreer om te reageren
24-08-2020 om 14:19 uur

Beste Corrie.

Er is berichtgeving geweest over honden die geen allergische reacties zouden geven. Het is echter niet zo dat zo'n hond zondermeer geschikt is voor mensen die allergisch zijn. Je zal het altijd moeten uit proberen. Ga evt. op bezoek bij een fokker die een nestje heeft (het liefst in de winter als de verwarming aan is) en alle honden in huis zijn. Dan krijgt je een goed beeld. Zoek, als je het toch uit wilt proberen, een fokker uit die genoeg tijd geeft en de hond eventueel terug neemt. Volgens ons bestaan er echter geen anti/allergische honden. Bij ieder hondenras komen allergenen vrij via de huidklieren, huidschilfers, speeksel of urine ongeacht of het dier verhaart. Echter bij hondenrassen die niet verharen komen de allergenen minder snel vrij want de allergenen zitten niet (aan de oppervlakte) in de haren. ​​

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren