Zelf saturatie meten? Niet doen

02-09-2020 om 11:34 uur

Een paar maanden geleden heb ik een saturatiemeter gekocht, omdat ze zo goedkoop zijn geworden. Ik werd er alleen maar onzeker van. Bij beweging gaat het bij juist omhoog. Ik snap daar niets van. Bij mijn gezonde dochter gaf hij altijd 100% aan, en een tijdje geleden kwam hij niet hoger dan 95. Toen bleek dat haar vingertoppen koud aanvoelden. Blijkbaar hapert hij dus ook bij een slechtere bloeddoorvoer.

Maar nu las ik dit: Een minpunt van de saturatiemeters vindt Wesseling dat ze zo goedkoop zijn geworden en nu door iedereen zowel patiënten als paramedici gebruikt worden. Met name fysiotherapeuten stoppen nogal eens de therapie omdat de saturatie zo laag is. ”Flauwekul”, zegt Wesseling, “Je moet niet stoppen met therapie, je moet stoppen met saturatie meten. Een saturatie die kortdurend te laag is maakt niet veel uit, behalve natuurlijk als patiënt het ‘Spaans’ benauwd heeft, dat is vervelend."

https://www.verenso.nl/magazine-november-2018/no-5-november-2018/prakti…

Dat zet e.e.a. wel in een ander licht denk ik.

Login of registreer om te reageren
02-09-2020 om 12:27 uur

Mijn saturatiemeter werkt gelukkig wel goed genoeg. Ik vind het vooral leuk speelgoed. En bruikbaar als aanvulling op andere tools binnen zelfmanagement. Alles ophangen aan de saturatie doe ik niet. Dus ik ben het wel eens met je verhaal.

Je moet inderdaad warme vingers hebben, anders meet hij niet dat wat je wilt dat hij meet.
Dat staat bij mij ook nog in de gebruiksaanwijzing.

Tijdens mijn revalidatie deed ik soms aan vijf vingers een metertje. Dan zie je de betrouwbaarheid, want ze geven allemaal net iets anders aan.

Login of registreer om te reageren
03-09-2020 om 08:24 uur

Ik heb ook zo'n meter en gebruik hem alleen als ik benauwd ben. Dan staat hij vaak te laag. Ter controle kijk ik wel eens als ik niet benauwd ben en dan krijg ik een goede uitslag. Mijn huisarts vindt die zelfcontrole wel goed. Mede omdat ik ook diabetes heb en daar een sensor op mijn arm voor heb om te meten. Bij meer medicijngebruik gaan mijn bloedsuikers stijgen dus moet ik dat ook in de gaten houden.

Login of registreer om te reageren
04-09-2020 om 12:43 uur

Gewoon verstandig mee omgaan, je nooit laten leiden door cijfertjes alleen.
Heb wel eens saturatie van 84 en merk niks en soms 95 en stikbenauwd.
Bij O2 gebruik wel handig, verder meet ik alleen bij ziek zijn en wanneer ik ineens een grote verandering merk.
Ook m'n hartslag meet ik amper, voel ik zo ook wel dat hij te snel klopt, dus rust moet nemen.

Login of registreer om te reageren
04-09-2020 om 13:54 uur

Hier toen aangeschaft voor onze zoon in overleg met de kinderarts. Hij was toen constant ontzettend benauwd, en konden hiermee een inschatting maken of wij het ziekenhuis moesten bellen voor controle of opname. We gebruiken m alleen nog bij twijfel, en nu in de coronatijd wil de longarts dat we hem ook zo in de gaten blijven houden. Iedere ochtend moeten wij meten, net als zijn temperatuur. (heeft astma en aangeboren longafwijkingen, die longafwijkingen zorgen ervoor dat we dat wel moeten doen)

Login of registreer om te reageren
05-09-2020 om 05:26 uur

Zelf aangeschaft en meerdere malen laten controleren in het zkh en hier in Davos is hij ook gelijk. Het heeft mij wel geholpen bij onzekerheid (ik denk snel dat ik me aanstel) en als mijn saturatie dan een hele tijd laag was of bleef durfde ik makkelijker te overleggen met het zkh bijvoorbeeld en zo wel vaker goed kunnen handelen.

Maar eigenlijk gebruik ik hem meer voor mijn hartslag, zodat die niet al te hoog komt bij inspanning of elders.

Wel ben ik het ermee eens dat er veel goedkope saturatiemeters zijn waarvan een hoop wel zal deugen maar een deel ook niet. Hier ik Davos word btw regelmatig via het oor de saturatie gemeten. Bij oudere mensen zijn de haarvaatjes in de vingertoppen vaak versleten en is het slechter meetbaar en bij koude handen is hij sowieso lager.
Het gaat vooral om je gevoel en bij mijzelf is het vaak bevestiging van gevoel wat ik zoek en voor mij werkt dat, alhoewel ik me ook kan voorstellen dat het juist andersom werkt en mensen gaan meten en schrikken en daardoor juist benauwd(er) worden

Login of registreer om te reageren
09-09-2020 om 11:38 uur
Reactie op goudvisje

Gewoon verstandig mee omgaan, je nooit laten leiden door cijfertjes alleen.
Heb wel eens saturatie van 84 en merk niks en soms 95 en stikbenauwd.
Bij O2 gebruik wel handig, verder meet ik alleen bij ziek zijn en wanneer ik ineens een grote verandering merk.
Ook m'n hartslag meet ik amper, voel ik zo ook wel dat hij te snel klopt, dus rust moet nemen.

Ja zie je wel. Ik snapte er niks van. Ik kon de trap niet op en bij meting zat ik op 96. Maar op een gewone dag zakte die naar 88. Toen ik even stevig doorsrapte door de kamer steeg ie meteen naar 95. Misschien heb ik een flutding.

Login of registreer om te reageren
09-09-2020 om 11:59 uur
Reactie op Thirza
Reactie op goudvisje
Gewoon verstandig mee omgaan, je nooit laten leiden door cijfertjes alleen.
Heb wel eens saturatie van 84 en merk niks en soms 95 en stikbenauwd.
Bij O2 gebruik wel handig, verder meet ik alleen bij ziek zijn en wanneer ik ineens een grote verandering merk.
Ook m'n hartslag meet ik amper, voel ik zo ook wel dat hij te snel klopt, dus rust moet nemen.

Ja zie je wel. Ik snapte er niks van. Ik kon de trap niet op en bij meting zat ik op 96. Maar op een gewone dag zakte die naar 88. Toen ik even stevig doorsrapte door de kamer steeg ie meteen naar 95. Misschien heb ik een flutding.

Hoeft echt geen fluting te zijn, heb ook heel goedkope en ook getest in zkhs, prima ding, ze vertelden alleen dat je 't niet te precies moet nemen bij de goedkopere, saturatie van 95 kan maar zo 93 of 97 zijn in werkelijkheid.
Zelfs met meter in zkhs, bij laatste looptest, saturatie met O2 zakte naar 82,ik liep fier door... Moest stoppen van haar en pauze nemen ze ze zei:snap niet dat u niet neerkwakt...
Saturatie alleen zegt dus niets... Wel belangrijk maar niet altijd voelbaar.
Trouwens kan heel goed dat eerst je saturatie zakt en door bewegen juist stijgt, hebben er velen, is vlgs mij best een goed teken, 't precieze weer ik err niet van maar vaker gehoord dat juist bewegen het kan stijgen.
Bij mij merendeel andersom, kom echt te kort bij inspanning ook dus ook meer O2 nodig nu.
Succes, neem je sat meter eens mee om te vergelijken bij arts of fysio.
En verder is mijn idee:niet teveel meten maar voelen... Zelfs bij lage saturatie kun je nog even doorgaan anders zou ik niks meer kunnen opbouwen.

Login of registreer om te reageren
11-09-2020 om 10:01 uur

Dank je goudvisje, ik was idd van plan om die meter eens mee te nemen. Mijn l.a. kennende (voorzover ik haar ken) vindt ze zo'n ding onzin denk ik. Maar we gaan het zien.
Het is altijd verstandig om een thuismeter mee te nemen naar de dokter. Ik heb dat met mijn bloeddrukmeter gedaan, de mijne om de linker en van de arts om de rechterarm. Ze gaven exact dezelfde waardes aan. Dus mijn h.a. neemt mijn meegenomen lijstje met bloeddrukwaardes heel serieus en hoef ik die akelige 24uurs metingen niet meer doen.

Login of registreer om te reageren
14-09-2020 om 09:57 uur
Reactie op goudvisje
Reactie op Thirza
Reactie op goudvisje
Gewoon verstandig mee omgaan, je nooit laten leiden door cijfertjes alleen.
Heb wel eens saturatie van 84 en merk niks en soms 95 en stikbenauwd.
Bij O2 gebruik wel handig, verder meet ik alleen bij ziek zijn en wanneer ik ineens een grote verandering merk.
Ook m'n hartslag meet ik amper, voel ik zo ook wel dat hij te snel klopt, dus rust moet nemen.

Ja zie je wel. Ik snapte er niks van. Ik kon de trap niet op en bij meting zat ik op 96. Maar op een gewone dag zakte die naar 88. Toen ik even stevig doorsrapte door de kamer steeg ie meteen naar 95. Misschien heb ik een flutding.

Hoeft echt geen fluting te zijn, heb ook heel goedkope en ook getest in zkhs, prima ding, ze vertelden alleen dat je 't niet te precies moet nemen bij de goedkopere, saturatie van 95 kan maar zo 93 of 97 zijn in werkelijkheid.
Zelfs met meter in zkhs, bij laatste looptest, saturatie met O2 zakte naar 82,ik liep fier door... Moest stoppen van haar en pauze nemen ze ze zei:snap niet dat u niet neerkwakt...
Saturatie alleen zegt dus niets... Wel belangrijk maar niet altijd voelbaar.
Trouwens kan heel goed dat eerst je saturatie zakt en door bewegen juist stijgt, hebben er velen, is vlgs mij best een goed teken, 't precieze weer ik err niet van maar vaker gehoord dat juist bewegen het kan stijgen.
Bij mij merendeel andersom, kom echt te kort bij inspanning ook dus ook meer O2 nodig nu.
Succes, neem je sat meter eens mee om te vergelijken bij arts of fysio.
En verder is mijn idee:niet teveel meten maar voelen... Zelfs bij lage saturatie kun je nog even doorgaan anders zou ik niks meer kunnen opbouwen.

Bij mij zakt ie ook meteen als ik wat ga doen, heb ook O2, niet dat ik dan meteen stop, maar als ik niet meer door kan ga ik zitten om bij te komen en dan meet ik even of die weer ongeveer 94,95 is en dan ga ik weer door. Ik moet zowiezo meten, niet te vaak hoor, want mijn longarts wil niet dat ie boven de 95 komt ivm te veel koolzuur in bloed. Ik heb de mijne ook meegenomen naar de longarts en hij doet het goed.

Login of registreer om te reageren