hulp nodig bij uitleg ct

04-10-2020 om 13:37 uur

Volgens de radioloog is op ct buik waarop stukje longen te zien waren (heb al bronchiectasiën).

Lymfadenopathie beiderzijds para-iliacaal (kleine bekken), en mesenteriaal, onder andere tbc gelet ook de diffuse miliaire noduli in basale longvelden.

Met de diagnose miliaire tbc ben ik van de SEH weer naar huis gestuurd.
-Ik heb 2 vragen. Is het NL vanzelfsprekend om bij miliaire noduli en lymfadenopathie, diagnose TBC te stellen en zijn daarmee andere diagnoses ook uitgesloten?
-Is het gebruikelijk om die info om de patient in de SEH te laten vertellen door de aios en naar huis te sturen?

Login of registreer om te reageren
20-10-2020 om 07:13 uur

Beste Tweety,

De longarts heeft laten weten deze vraag niet te kunnen beantwoorden, zonder de CT’s te kunnen zien en zonder de details te kennen. Onderstaand zijn antwoord op de overige vragen.

nee het is niet gebruikelijk om bij miliaire noduli en lymfadenopathie, diagnose TBC te stellen. Al was het al omdat miliaire noduli niet veel voorkomen en TBC ook niet. Ik weet niet hoe het gegaan is maar in ons ziekenhuis laten we dat niet vertellen door een aios. Ook in tijden van Covid is dat een ingrijpende diagnose waar je zorgvuldig mee om moet gaan.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren