Vaak erg benauwd & geen oplossing?

05-10-2020 om 16:12 uur

Ik (vrouw, 36, niet-rokend) lag in 2015 met een flinke longontsteking in het ziekenhuis. De bacterie kon niet geïdentificeerd worden, een gewone ab-kuur werkte niet, een zwaardere kuur wel.
Sindsdien zijn mijn longen/bronchiën mijn zwakke punt. Om de zoveel weken/maanden word ik benauwd, soms loopt het uit op een longontsteking, vaak niet.
Onderzoek bij de huisarts wees uit dat ik een verminderde longcapaciteit heb en gevoelige bronchiën die op elk virusje reageren. Op astma & allergieën testte ik negatief. Ik heb ventolin mee naar huis gekregen en verder moet ik er maar mee leren leven, ik ‘heb gewoon pech gehad’.

De tijd tussen de aanvallen van benauwdheid wordt korter, de benauwdheid heviger. Ventolin verlicht soms wel, meestal niet.
In deze tijd regelmatig benauwd zijn is lastig, ik moet steeds opnieuw testen op corona als de benauwdheid weer terugkomt want ik kan nooit met zekerheid zeggen of het ‘slechts’ benauwdheid is of meer. Huisarts weer geconsulteerd: ‘sorry, ik kan er niets aan doen, doe inderdaad maar gewoon tests als de benauwdheid weer terugkomt’ (doorverwijzen naar een longarts wil ze niet).
Afgelopen week test nummer 5, negatief (net als de voorgaanden).

Is dit het nou echt? Moet ik niet 'eisen' dat de boel door een longarts laten bekijken? Of moet ik inderdaad gewoon accepteren dat ik pech heb gehad?

Login of registreer om te reageren
06-10-2020 om 07:22 uur

Beste Sanne,

Ik zie dat je de vraag ook heb gesteld aan een longarts. Deze zal je vraag beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
08-10-2020 om 14:48 uur
Reactie op Longfonds Advieslijn

Beste Sanne,

Ik zie dat je de vraag ook heb gesteld aan een longarts. Deze zal je vraag beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Ik heb alleen nog geen antwoord gehad van een longarts....

Login of registreer om te reageren
08-10-2020 om 15:34 uur

Goed dat je je vraag hebt gesteld.

Maar de longartsen geven als vrijwilliger antwoord op onze vragen, voor zover ik weet. En ondanks dat de meeste longartsen het momenteel vast drukker hebben vanwege Covid, geven ze toch vaak snel antwoord.
Dus nog even geduldig wachten. Succes!

Login of registreer om te reageren