Ademnood door COPD, boezemfibrillatie of angststoornis ?

06-10-2020 om 19:58 uur

Ik ben 75 jaar. Heb al 7 jaar COPD. Huisarts constateerde jaarlijks 2 x bronchitis, dat kwam door roken. Nu jaarlijks longfunktietest door praktijkondersteuner met als resultaat 65 tot 68 procent. Dus aan de luchtwegverwijderaar Speriva.
Nooit echter ademnood bij lichte werkzaamheden. Ja wel als ik een zak zand van 25 kg uit de auto tilde en door het huis sleepte naar de tuin.
Na een aantal stoppogingen uiteindelijk definitief gestopt met roken 2,5 jaar geleden.
Kortgeleden weer een longfunktietest nadat ik een half jaar bij de lichtste aktie het zwaar benauwd kreeg en naar lucht hapte en een paniekaanval kreeg. Ik blies nu na 3 mislukte pogingen 72 % na kort daarvoor een puf te hebben genomen.
De huisarts zag geen aanknopingspunten voor uitvoerige onderzoeken in een longcentrum ziekenhuis. Ik had 3 maanden geleden wel een longontsteking maar deze was weg na een thorax foto.
Nu belde hij op dat na een bloedonderzoek vocht achter de longen was ontdekt en hij schteef plaspillen voor. Nog steeds ademnood en ik had de indruk dat ik was uitbehandeld. Nader overleg met mijn zorgverzekeraar leerde dat ik moest praten met huisarts voor een verwijzing.
Ook al levert het geen nieuw behandelplan op met medicatie dan toch geeft me dat een rustig gevoel. Ik ben 7 kilo afgevallen. De ademnood kost mij veel energie. Ik wandel dagelijks 45 minuten .
Ik krijg nu uitgebreid onderzoek in het st.Fransiscus & Vlietlanden ziekenhuis in Rotterdam.

Boezemfibrillatie.
2 jaar geleden een onregelmatige pols gevoeld. Diagnose huisarts boezemfibrillatie. Is leeftijdgebonden. Hele leven bloedverdunners gebruiken om bloedstolsers naar de hersenen te voorkomen. 1 jaar geleden cardiologische onderzoeken, zoals ecg, hartecho, hartkatherisatie.
Alles in orde maar boezemfibrillatie blijft. Halfjaar geleden door huisarts losartan voorgeschreven
Voor een goede pompfunktie en de bloedruk te verlagen.
De ademnood kan ook zijn ontstaan door hartfalen en slechte hartspier.
Dit onderzoek met inspanningstest, hartecho e.d wordt nu even geparkeerd in afwachting van het long onderzoek.

Angststoornis.

Mijn vrouw heeft Gistkanker. De tumor van 20 cm is anderhalf jaar geleden voor 90% verwijderd. Echter zat vast aan de maagwand en de chirurg was bang voor bloedingen. Vrouw kreeg het zeer dure wondermiddel Glivec. In januari 2020 bleek de resttumor resistent te zijn voor de Glivec.
En bleek er een uitzaaiing te zijn in de lever. Na 3 mislukte biopsies en verkeerde beoordelingen door radiologen zijn we naar het LUMC in Leiden gegaan. Daar direkt een goede biopsie.
Na herbeoordelingen van alle scans in het plaatselijk ziekenhuis in Delft waren er inmiddels 5 uitzaaiingen ontdekt in de lever door het LUMC.
De vertragingen en onderzoeken hebben uiteindelijk nu geresulteerd in 20 uitzaaiingen in de lever.
RFA en micro wave is niet meer mogelijk. De levensverwachting is nu aanzienlijk verkort en wordt palliatief met een tweede lijns middel Sutent.
Door dit alles 8 maanden tussen hoop en vrees geleeft en nu angstig en depressief geworden. Mijn vrouw houdt zich geweldig.
Ik heb binnenkort gesprekken met een psycholoog
Ook deze angsten kunnen een rol spelen bij mijn ademnood
Ik heb een goede buikademhaling.

Ik wil nog een goede kwaliteit van leven vandaar dat ik mijn verhaal met jullie deel.
Herkent iemand zich hierin ?

Login of registreer om te reageren